Projektioppiminen Teknologia kotiterveyspalveluissa -opintojaksolla

Met­ro­po­li­an kuva­pank­ki.

Tek­no­lo­gia koti­ter­veys­pal­ve­luis­sa -opin­to­jak­so (5 op) to­teu­tet­tiin ke­vääl­lä 2014 hy­vin­voin­ti­tek­no­lo­gi­an kou­lu­tus­oh­jel­mas­sa. Opin­to­jak­son ta­voit­tee­na oli so­vel­taa ICT-tek­no­lo­gi­aa ko­tiin toi­mi­tet­ta­vis­sa ter­veys­pal­ve­luis­sa. Opin­to­jak­son tee­ma nou­see haas­teis­ta, joi­ta tul­laan glo­baa­lis­ti ko­ke­maan vä­es­tön ikään­ty­es­sä ja kroo­nis­ten elin­tapa­sai­rauk­sien li­sään­ty­es­sä. Tämä vaa­tii en­tis­tä pa­rem­pia tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta koti­ym­pä­ris­töi­hin. Opin­to­jak­sol­le osal­lis­tu­neet opis­ke­li­jat tu­le­vat tu­le­vas­sa työ­e­lä­mäs­sä suu­rel­la to­den­nä­köi­syy­del­lä toi­mi­maan yri­tyk­sis­sä, jos­sa ke­hi­te­tään rat­kai­su­ja näi­hin haas­tei­siin.

Opin­to­jak­so koos­tui val­mis­te­le­vas­ta osuu­des­ta ja in­ten­sii­vi­o­suu­des­ta. Val­mis­te­le­va osuus to­teu­tet­tiin pro­jek­ti­muo­toi­se­na tam­mi-huh­ti­kuus­sa 2014. In­ten­sii­vi­o­suus to­teu­tet­tiin yh­des­sä eu­roop­pa­lais­ten part­ne­rei­den kans­sa Eras­mus In­ten­si­ve Prog­ram­me -in­ten­sii­vi­oh­jel­ma­na 7-17.4.2013 Met­ro­po­li­an Bu­le­var­din kam­puk­sel­la. IP-oh­jel­maan osal­lis­tui 90 opis­ke­li­jaa ja opet­ta­jaa kuu­des­ta eri maas­ta: Hol­lan­nis­ta, Sak­sas­ta, Iso-Bri­tan­ni­as­ta, Slo­ve­ni­as­ta, Itä­val­las­ta ja Suo­mes­ta.

Val­mis­te­le­vas­sa osuu­des­sa ke­hi­tet­tiin kon­sep­ti tee­maan liit­ty­väs­tä tuot­tees­ta tai pal­ve­lus­ta. In­ten­sii­vi­o­suu­des­sa koot­tiin koti­mais­sa ke­hi­te­tyt kon­sep­tit, ar­vi­oi­tiin nii­tä, va­lit­tiin par­haat ja läh­det­tiin ke­hit­tä­mään nii­tä uu­sis­sa kan­sain­vä­li­sis­sä tii­meis­sä.

Opin­to­jak­sol­la mo­lem­mis­sa vai­heis­sa hyö­dyn­net­tiin pro­jek­ti­op­pi­mi­sen peri­aat­tei­ta. Pro­jek­ti­op­pi­mi­sen peri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti opis­ke­li­joil­le an­net­tiin opin­to­jak­son alus­sa avoin haas­te, jo­hon läh­det­tiin ke­hit­tä­mään rat­kai­sua mää­rä­tys­sä aika­tau­lus­sa. Kaik­ki opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jan toi­min­ta opin­to­jak­sol­la tuki tä­män haas­teen rat­kai­sua.

Pro­jek­ti­läh­töi­ses­sä op­pi­mi­ses­sa opis­ke­li­ja on kes­ki­ös­sä ja toi­mi­vat yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti ak­tii­vi­si­na toi­mi­joi­na ja tie­don­tuot­ta­ji­na. Opet­ta­ja toi­mii oh­jaa­ja­na, val­men­ta­ja­na, fa­si­li­taat­to­ri­na ja op­pi­mis­pro­ses­sin tu­ki­ja­na.

Opin­to­jak­son kes­kei­se­nä ope­tuk­sel­li­se­na ta­voit­tee­na oli tu­kea mah­dol­li­sim­man hy­vin pro­jek­ti­työ­tä ja op­pi­mis­ta eri­lai­sil­la me­ne­tel­mil­lä.

Me­ne­tel­miä oli­vat mm.

Mi­ka­el Soi­ni
Yli­o­pet­ta­ja
Äly­käs tek­no­lo­gia -osaa­mis­alue

Kuva Kaa­po Kamu.

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014