Kolmen kombinaatio

Yhteisöllinen pedagogiikka sujuu liiketaloudessa

Ta­pa­sin kol­me ilois­ta nais­ta Myyr­mäen kam­puk­sel­la – Eli­sa­beth Schau­ma­nin (ra­hoi­tus), Anne-Mari Rai­vi­on (eng­lan­ti) ja Min­na Kai­ho­vir­ta-Ra­pon (vies­tin­tä).

Ha­lu­sin kuul­la heil­tä, mi­ten Op­pi­jan po­lun tär­keä ope­tus­me­ne­tel­mä ”yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­kaa” su­juu lii­ke­ta­lou­des­sa.

Mistä saitte kimmokkeen yhteisopettajuudellenne?

Ra­hoi­tuk­sen opet­ta­mi­nen on hy­vin te­o­reet­tis­ta. Me vain las­kem­me ja las­kem­me tun­ne­li­näöl­lä. Mark­ki­noil­ta ja alum­neil­ta on kui­ten­kin tul­lut toi­vei­ta mark­ki­noin­nin ja har­joit­te­lun li­sää­mi­ses­tä ope­tuk­seen, Eli­sa­beth sel­vit­ti.

Te­o­ri­aa on siis tar­peek­si, mut­ta opis­ke­li­jat tar­vit­se­vat myös käy­tän­nön har­joit­te­lua työ­e­lä­mää var­ten.

Si­joi­tus­tuot­teet ja nii­den mark­ki­noin­ti pää­tet­tiin­kin suun­ni­tel­la uu­sik­si niin, että ydin eli si­säl­tö tu­lee Eli­sa­bet­hin lu­en­to­ma­te­ri­aa­leis­ta ja kir­jois­ta. Min­nan ja Anne-Ma­rin kans­sa opis­ke­li­jat har­joit­te­le­vat käy­tän­nön vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­tei­ta suo­men ja  eng­lan­nin kie­lel­lä.

Vii­me syk­sy­nä ra­hoi­tuk­sen sy­ven­tä­vää ope­tus­ta to­teu­tet­tiin päi­vä­puo­len opis­ke­li­joil­le ja tänä ke­vää­nä ilta­puo­len ai­kuis­o­pis­ke­li­joil­le.

Millaista opetus on konkreettisesti?

Ope­tam­me kaik­ki vuo­ro­tel­len sa­maa asi­aa, mut­ta eri näkö­kul­mis­ta. Eli­sa­beth lu­en­noi en­sin ja se­lit­tää te­o­reet­ti­set asi­at. Sit­ten Min­na ja Anne-Mari jat­ka­vat ope­tus­ta, mi­ten asi­oi­ta vies­ti­tään ver­kos­sa, esit­teil­lä, ja mi­ten si­joi­tus­tuot­teis­ta kes­kus­tel­laan esit­te­ly­ti­lan­teis­sa vaik­ka­pa mes­suil­la.

Vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­tei­den har­joit­te­lus­sa on tosi tär­ke­ää, että opis­ke­li­jat saa­vat niis­tä myös pa­lau­tet­ta.

Vaik­ka me osit­tain ope­tam­me opis­ke­li­joi­ta yk­sin, meil­lä on sään­nöl­li­ses­ti ti­lan­tei­ta, jois­sa me kaik­ki kol­me olem­me sa­maan ai­kaan pai­kal­la.

Opin­to­jak­son hui­pen­nus on lo­pus­sa pi­det­tä­vä si­joi­tus­kes­kus­te­lu. Sii­nä ar­vi­oin­neis­sa ja pa­laut­teis­sa hyö­dyn­näm­me tois­tem­me tu­ke­vaa asi­an­tun­te­mus­ta opis­ke­li­joi­den hyö­dyk­si. Kat­som­me ar­vi­oin­tia eri näkö­kul­mis­ta. Arvo­sa­nan an­nam­me yh­des­sä.

Eli­sa­beth Schau­man ja Min­na Kai­ho­vir­ta-Rapo. Klik­kaa kuva suu­rek­si.

Anne-Mari Rai­vio. Klik­kaa kuva suu­rek­si.

Kat­so vi­de­ol­ta, kun Eli­sa­beth, Min­na ja Anne-Mari ker­to­vat hie­man it­ses­tään ja  mis­tä hom­ma läh­ti käyn­tiin.

Mitä yhteisopettajuudessa olisi hyvä huomioida?

Yh­teis­o­pet­ta­juus on pal­jon myös hen­ki­lö­ke­mi­aa. Su­ju­mi­nen vaa­ti, että jol­lain ta­val­la on yh­teis­ym­mär­rys­tä ja ai­toa ha­lua saa­da hom­ma toi­mi­maan. Komp­ro­mis­se­ja pi­tää osa­ta teh­dä.

Yh­teis­o­pet­ta­juut­ta ei pidä vään­tää vä­ki­sin, jos se ei ole luon­te­vaa.  Hyvä on miet­tiä,ket­kä oli­si­vat it­sel­le par­haat yh­teis­o­pet­ta­ja­kol­le­gat.  Kai­kil­le löy­tyy työ­pari tai -pa­rit. Anne-Ma­rin, Eli­sa­bet­hin ja Min­nan mie­les­tä yh­teis­o­pet­ta­juus toi­mii, kun se läh­tee spon­taa­nis­ti, ha­lus­ta teh­dä ja ide­oi­da. On tär­ke­ää, että yh­teis­o­pet­ta­juus­ko­kei­lui­hin on mah­dol­li­suus.

Suosittelisitteko yhteistoiminnallista toteutusta kollegoille?

Eh­dot­to­mas­ti. Täs­tä ei ole pa­haa sa­naa sa­not­ta­va­na. Haas­teet ei­vät ole sen ko­koi­sia, ett­em­me­kö jat­kai­si tu­le­vai­suu­des­sa täl­lä kol­mois­kom­bi­naa­ti­ol­la, Anne-Mari, Eli­sa­beth ja Min­na va­kuut­ta­vat.

Kat­so vi­deo, jos­sa Anne-Mari, Min­na ja Eli­sa­beth ker­to­vat yh­teis­o­pet­ta­juu­den haas­teis­ta ja ilois­ta.

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Min­na Kai­ho­vir­ta-Rapo, Eli­sa­beth Schau­man.ja Anne-Mari Rai­vio Myyr­mäen kam­puk­sen soh­val­la.

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014