Tapasin kolme iloista naista Myyrmäen kampuksella – Elisabeth Schaumanin (rahoitus), Anne-Mari Raivion (englanti) ja Minna Kaihovirta-Rapon (viestintä).
Halusin kuulla heiltä, miten Oppijan polun tärkeä opetusmenetelmä ”yhteistoiminnallinen pedagogiikkaa” sujuu liiketaloudessa.
Mistä saitte kimmokkeen yhteisopettajuudellenne?
Rahoituksen opettaminen on hyvin teoreettista. Me vain laskemme ja laskemme tunnelinäöllä. Markkinoilta ja alumneilta on kuitenkin tullut toiveita markkinoinnin ja harjoittelun lisäämisestä opetukseen, Elisabeth selvitti.
Teoriaa on siis tarpeeksi, mutta opiskelijat tarvitsevat myös käytännön harjoittelua työelämää varten.
Sijoitustuotteet ja niiden markkinointi päätettiinkin suunnitella uusiksi niin, että ydin eli sisältö tulee Elisabethin luentomateriaaleista ja kirjoista. Minnan ja Anne-Marin kanssa opiskelijat harjoittelevat käytännön vuorovaikutustilanteita suomen ja englannin kielellä.
Viime syksynä rahoituksen syventävää opetusta toteutettiin päiväpuolen opiskelijoille ja tänä keväänä iltapuolen aikuisopiskelijoille.
Millaista opetus on konkreettisesti?
Opetamme kaikki vuorotellen samaa asiaa, mutta eri näkökulmista. Elisabeth luennoi ensin ja selittää teoreettiset asiat. Sitten Minna ja Anne-Mari jatkavat opetusta, miten asioita viestitään verkossa, esitteillä, ja miten sijoitustuotteista keskustellaan esittelytilanteissa vaikkapa messuilla.
Vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa on tosi tärkeää, että opiskelijat saavat niistä myös palautetta.
Vaikka me osittain opetamme opiskelijoita yksin, meillä on säännöllisesti tilanteita, joissa me kaikki kolme olemme samaan aikaan paikalla.
Opintojakson huipennus on lopussa pidettävä sijoituskeskustelu. Siinä arvioinneissa ja palautteissa hyödynnämme toistemme tukevaa asiantuntemusta opiskelijoiden hyödyksi. Katsomme arviointia eri näkökulmista. Arvosanan annamme yhdessä.
Katso videolta, kun Elisabeth, Minna ja Anne-Mari kertovat hieman itsestään ja mistä homma lähti käyntiin.
Mitä yhteisopettajuudessa olisi hyvä huomioida?
Yhteisopettajuus on paljon myös henkilökemiaa. Sujuminen vaati, että jollain tavalla on yhteisymmärrystä ja aitoa halua saada homma toimimaan. Kompromisseja pitää osata tehdä.
Yhteisopettajuutta ei pidä vääntää väkisin, jos se ei ole luontevaa. Hyvä on miettiä,ketkä olisivat itselle parhaat yhteisopettajakollegat. Kaikille löytyy työpari tai -parit. Anne-Marin, Elisabethin ja Minnan mielestä yhteisopettajuus toimii, kun se lähtee spontaanisti, halusta tehdä ja ideoida. On tärkeää, että yhteisopettajuuskokeiluihin on mahdollisuus.
Suosittelisitteko yhteistoiminnallista toteutusta kollegoille?
Ehdottomasti. Tästä ei ole pahaa sanaa sanottavana. Haasteet eivät ole sen kokoisia, ettemmekö jatkaisi tulevaisuudessa tällä kolmoiskombinaatiolla, Anne-Mari, Elisabeth ja Minna vakuuttavat.
Katso video, jossa Anne-Mari, Minna ja Elisabeth kertovat yhteisopettajuuden haasteista ja iloista.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija