Opetussuunnitelma muuttuu - muuttuuko arviointi?

Kuva Mark­ku Lem­pi­nen. Klik­kaa ku­vaa suu­rem­mak­si.

Syk­sys­tä 2014 siir­rym­me Op­pi­jan pol­ku -ai­kaan, kun Op­pi­jan pol­ku­jen peri­aat­teet siir­ty­vät käy­tän­töön ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­ses­sa.  En­sim­mäis­ten Op­pi­jan pol­ku -opis­ke­li­joi­den opin­tie tar­jo­aa jous­ta­via ja laa­ja-alai­sia op­pi­mis­ko­ko­nai­suuk­sia, in­nos­ta­vaa yh­teis­toi­min­taa op­pi­mi­sen ää­rel­lä, osal­li­suut­ta op­pi­mi­sen ta­voit­tei­den ja suo­ri­tus­ta­po­jen, ar­vi­oin­ti­koh­tei­den ja ar­vi­oin­ti­me­net­te­ly­jen so­pi­mi­ses­sa.  Opis­ke­li­ja hal­lin­noi omaa op­pi­mis­taan työ­e­lä­mä­lä­hei­ses­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä, jos­sa ta­voit­teet, to­teu­tus ja ar­vi­oin­ti muo­dos­ta­vat lin­jak­kaan ja työ­e­lä­mä­tai­to­ja ke­hit­tä­vän ko­ko­nai­suu­den.  Kuu­los­taa­ko tämä lii­an hy­väl­tä ol­lak­seen mah­dol­lis­ta to­teut­taa?

Op­pi­jan pol­ku­jen tiel­le on läh­det­ty ra­ken­ta­mal­la osaa­mis­ta­voit­teet, jois­sa osaa­mi­set in­teg­roi­tu­vat työ­e­lä­mää si­mu­loi­den.  Työ­e­lä­mäs­tä on otet­tu mal­lia myös ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­ses­sä pro­jek­tei­na ja opet­ta­ja­tii­mien yh­teis­työ­nä.  Lin­jak­kaan ope­tuk­sen peri­aat­tei­ta nou­dat­ta­mal­la ta­voit­tei­ta ja to­teu­tus­ta ei voi muut­taa, joll­ei muu­ta myös ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jä. Mi­ten voi­sim­me huo­mi­oi­da työ­e­lä­mä­re­le­vans­sin myös ar­vi­oin­nis­sa?  Ajat­te­lu oh­jaa löy­tä­mään työ­e­lä­mäs­sä käy­tet­tä­viä ja tar­vit­ta­via ar­vi­oin­nin ta­po­ja ja tai­to­ja. Ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miä ja peri­aat­tei­ta va­lit­ta­es­sa on toki pi­det­tä­vä mie­les­sä ope­tus­me­to­dien ja subs­tans­sin aset­ta­mat vaa­ti­muk­set ja tiet­ty­jen kriit­tis­ten osaa­mis­ten eri­tyis­tar­peet.

– Yleen­sä täs­sä vai­hees­sa mai­ni­taan aina lää­ke­las­ken­ta, jon­ka osaa­mi­sen var­mis­ta­mi­seen liit­ty­en ku­kin voi loih­tia mie­les­sään toi­ve­ku­via omas­ta se­ni­o­ri-tu­le­vai­suu­des­taan.

Arviointi osaksi oppimisprosessia

Onko meil­lä va­raa olla käyt­tä­mät­tä ar­vi­oin­ti­pro­ses­sia osa­na op­pi­mis­pro­ses­sia, osal­lis­ta­vuut­ta ja mo­ti­voin­tia?  Tut­ki­muk­set osoit­ta­vat että op­pi­ja mo­ti­voi­tuu ja siir­tyy ob­jek­tis­ta omaa osaa­mis­taan kar­tut­ta­vak­si sub­jek­tik­si osal­li­suu­den ko­ke­muk­sen myö­tä.  Myös co­ac­haa­van oh­jauk­sen peri­aat­teet läh­te­vät aja­tuk­ses­ta, että op­pi­jan tu­lee osal­lis­tua ak­tii­vi­ses­ti omien ta­voit­teit­ten­sa mää­rit­te­lyyn.

 Yksi hyvä käy­tän­tö aloit­taa osal­lis­ta­mi­nen ja fo­ku­soi­da op­pi­mi­nen heti opin­to­jak­son alus­sa, on kir­jat­tu sekä la­kiin että tut­kin­to­sään­tööm­me.  Tämä käy­tän­tö on kes­kus­tel­la ar­vi­oin­nin peri­aat­teet heti opin­to­jak­son alus­sa: mitä opis­ke­li­jan odo­te­taan te­ke­vän, mit­kä ovat ar­vi­oin­nin koh­teet (esim. tee­mat), mi­ten arvo­sana muo­dos­tuu.  Avoi­muu­den ja läpi­nä­ky­vyy­den peri­aa­tet­ta nou­dat­ta­en nämä peri­aat­teet kir­ja­taan myös opin­to­jak­son to­teu­tus- ja ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­maan.  As­kel täs­tä vie­lä op­pi­jan­po­lum­paan suun­taan on osal­lis­taa opis­ke­li­ja mu­kaan ta­voit­tei­den ja ar­vi­oin­nin mää­rit­te­lyyn.

– Täs­sä te­kee mie­li mai­nos­taa mai­ni­oi­ta Met­ro­po­li­an jär­jes­tä­miä fa­si­li­toin­nin hen­ki­lös­tö­kou­lu­tuk­sia. Opin­non alus­sa opet­ta­jan fa­si­li­toi­ma työs­ken­te­ly ta­voit­tei­den ja ar­vi­oin­nin so­pi­mi­sek­si toi­mii myös ryh­mäy­ty­mi­sen vä­li­nee­nä, vink!

 Op­pi­jan pol­ku­jen läh­tö­koh­ta opis­ke­li­ja­kes­kei­syy­des­tä edel­lyt­tää opis­ke­li­joi­den osal­lis­ta­mis­ta ja vas­tuun­ot­toon oh­jaa­mis­ta op­pi­mis­pro­ses­sis­sa.   Yh­teis­toi­min­nal­li­suut­ta edel­ly­te­tään opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kes­ken li­säk­si opet­ta­ja­tii­meil­tä ar­vi­oin­ti- ja to­teu­tus­pro­ses­sin suun­nit­te­lus­sa.  Laa­jat te­maat­ti­set ko­ko­nai­suu­det haas­ta­vat myös ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mät ja peri­aat­teet.  Op­pi­jan pol­ku­jen ta­voit­tei­den ja osaa­mis­pe­rus­tai­suu­den pi­täi­si oh­ja­ta ajat­te­le­maan ar­vi­oin­tia koh­ti osaa­mi­sen ko­ko­nai­suut­ta ja osaa­mi­sen so­vel­ta­mis­tai­to­ja. Pai­no­pis­te pi­täi­si siir­tyä pois ana­lyyt­ti­ses­ta aine­pe­rus­tai­ses­ta ar­vi­oin­nis­ta koh­ti ho­lis­tis­ta ar­vi­oin­tia.

– Meil­lä on jo osaa­mi­sia in­teg­roi­via ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jä Met­ro­po­li­as­sa, jot­ka jaam­me Op­pi­mis­toi­min­ta-si­vus­tol­la!

Oh­jaa­va pa­lau­te opin­to­jen ai­ka­na: op­pi­mi­sen nä­ky­väk­si te­ke­mis­tä, mah­dol­li­suus re­a­goi­da ope­tus­me­to­din ja si­säl­lön osal­ta. Ar­vi­oin­ti­pro­ses­sis­sa voi op­pia.

Tavoite 55 opintopistettä

 Op­pi­jan pol­ku­jen ke­hit­te­ly­vai­hees­sa moni il­mai­si huo­len­sa ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen laa­dus­ta, kun yh­dis­te­tään osaa­mis­ten in­teg­roin­ti laa­joik­si ko­ko­nai­suuk­sik­si ja pai­neet vä­hin­tään 55 opin­to­pis­teen vuo­si­suo­ri­tuk­sis­ta.   Huo­li on var­mas­ti ai­heel­li­nen, jos to­teu­tam­me ta­voit­teet ja to­teu­tuk­sen uu­del­la op­pi­jan pol­ku­jen ta­val­la, mut­ta pi­täy­dym­me ”van­has­sa” opin­to­jak­son lop­puun pai­not­tu­vas­sa ar­vi­oin­nis­sa.

Ta­voit­teem­me on var­mas­ti op­pi­mi­sen hyvä laa­tu. Laa­duk­kaan op­pi­mi­sen sy­no­nyy­mi­na aja­tel­laan usein syvä­op­pi­mis­ta.  Mil­lä kei­noin ja ny­kyi­sin ope­tus­re­surs­sein pää­sem­me laa­duk­kaa­seen osaa­mi­seen?  Mi­ten opet­ta­ja tu­kee ja oh­jaa op­pi­mis­ta?  Pe­rin­tei­nen ar­vi­oin­ti mit­taa op­pi­mis­ta, mut­ta voi­sim­me­ko löy­tää ar­vi­oin­nin tai oh­jauk­sen käy­tän­tö­jä, jot­ka oh­jaa­vat op­pi­maan? Osaa­mi­sen puut­teet pi­täi­si voi­da teh­dä op­pi­jal­le nä­ky­väk­si sekä tar­jo­ta mah­dol­li­suus täy­den­tää osaa­mis­ta puut­teel­li­sin osin.  Oh­jaa­va pa­lau­te pi­täi­si saa­da osak­si opin­to­jak­son kul­kua, ei vain opin­to­jak­son lop­puun.

–  Pro­jek­teis­sa hyvä käy­tän­tö on esim. sään­nöl­li­set pa­lau­te­kes­kus­te­lut (esim. eri tee­moin), jopa vii­koit­tain.

Pa­lau­te on ide­aa­lis­sa ta­pauk­ses­sa kak­si­suun­tais­ta – ei ai­no­as­taan opet­ta­jan pa­lau­tet­ta opis­ke­li­jal­le.  Ta­voit­tei­siin pääs­tään var­mem­min, jos opet­ta­ja ot­taa sel­vää opis­ke­li­joi­den ti­lan­tees­ta ja toi­veis­ta opin­to­jak­son ku­lu­es­sa voi­dak­seen suun­na­ta omaa ope­tus­re­surs­si­aan pa­rem­min op­pi­joi­den tar­pei­den mu­kaan.

– No­pe­at fa­si­li­toin­nin ja e-op­pi­mi­sen vä­li­neet ovat kä­te­viä sel­vit­tä­mään esim. ää­nes­tyk­sin mo­ti­vaa­ti­o­ta­soa, ete­ne­mis­vauh­din so­pi­vuut­ta tai subs­tans­siin liit­ty­viä tar­pei­ta. Eri­lai­set struk­tu­roi­dut pa­lau­te­ta­vat, esim. ar­vi­oin­ti­ke­hik­ko­jen käyt­tö voi so­vel­tua no­pe­an pa­laut­teen an­ta­mi­seen tai itse­ar­vi­oin­tiin.

Miten tästä eteenpäin?

 Ar­vi­oin­nis­sa opet­ta­ja käyt­tää jul­kis­ta val­taa ja omaa au­to­no­mi­aan­sa.  Ar­vi­oin­tia oh­jaa­vat laki, ase­tus, tut­kin­to­sään­tö ja ar­vi­oin­nin oh­jeis­tus sekä käy­tet­tä­vis­sä ole­vat re­surs­sit.  Mi­ten on­nis­tum­me saa­vut­ta­maan laa­duk­kaat ta­voit­teem­me, on kiin­ni jo­kai­ses­ta opet­ta­jas­ta, oh­jaa­jas­ta ja ope­tus­ta tu­ke­vas­ta hen­ki­lös­tä.  Op­pi­mis­toi­min­nan si­vus­tol­le ko­ko­am­me Op­pi­jan pol­ku­jen yh­teis­ten peri­aat­tei­den mu­kai­set ta­voit­teet ar­vi­oin­ti­käy­tän­nöil­le sekä nii­hin liit­ty­viä jo käy­tän­nös­sä ole­via hy­viä esi­merk­ke­jä.  Tut­kin­to-oh­jel­mien tai tut­kin­to­ko­ko­nai­suuk­sien on löy­det­tä­vä omaan alaan­sa tai osaa­mis­a­lu­ee­seen­sa is­tu­vat käy­tän­nöt.  Ar­vi­oin­ti­käy­tän­töi­hin liit­ty­vään kes­kus­te­luun tou­ko-kesä­kuus­sa ovat osal­lis­tu­neet kaik­ki tut­kin­to­ko­ko­nai­suu­det, jois­sa tut­kin­to-oh­jel­mia edus­ta­vat tut­kin­to­vas­taa­vat ja tut­kin­to­pääl­li­köt.

Tii­na Kok­ko
asi­an­tun­ti­ja
Kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­pal­ve­lut

Kir­joi­tus pe­rus­tuu tut­kin­to­ko­ko­nai­suuk­sien kans­sa tou­ko-kesä­kuus­sa käy­ty­jen ja käy­tä­vien kes­kus­te­lu­jen poh­din­taan. Kir­joit­ta­ja on mu­ka­na Oiva-tii­mis­sä laa­ti­mas­sa Op­pi­jan pol­kuun liit­ty­vää oh­jeis­tus­ta ar­vi­oin­ti­käy­tän­nöis­tä ja ko­ko­a­mas­sa hy­vien käy­tän­tö­jen esi­merk­ke­jä yh­tei­seen käyt­töön Op­pi­mis­toi­min­nan si­vus­tol­le

Seminaari: Osaamista arvioimaan – kannustava ja motivoiva arviointi

Syys­luku­kau­den aluk­si Met­ro­po­li­as­sa jär­jes­te­tään uu­den­lais­ten ar­vi­oin­ti­ta­po­jen tul­kin­ta­foo­ru­mi. Ti­lai­suu­den ta­voit­tee­na on yh­tei­nen pro­ses­si, jos­sa mm. yh­teis- ja jat­ko­ke­hi­tel­lään ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jä.

Maa­nan­tai 18.8.2014 klo 9.00–16.00
Lep­pä­vaa­ra, Vaa­ra-au­di­to­rio
Koh­de­ryh­mä: Op­pi­jan po­lun suun­nit­te­li­jat ja to­teut­ta­jat

Kuva Mark­ku Lem­pi­nen. Klik­kaa ku­vaa suu­rem­mak­si.

Kuva: Mark­ku Lem­pi­nen & Vil­le Kau­ko

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014