Lehtorit Ossi Pasanen ja Tea Savola Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tuotanto -osaamisalueelta ovat perehtyneet cochaukseen. Oppijan polku -tietoiskuissa he kertoivat kuulijoille, miten menetelmää voi käyttää oppimisen ohjauksessa.
Couchaus eli valmennus on yksinkertaisesti sitä, että kysymysten avulla tuetaan coachhattavaa tavoitteiden täsmentämisessä ja ratkaisuiden löyämisessä.. Oleellista on, että kysymykset ovat avoimia. Kysymyksiin ei anneta valmiita vastuksia. Niihin ei voi automaattisesti vasta ”kyllä” tai ”ei”.
Couchaavassa lähestymistavassa opettaja auttaa opiskelijaa itse määrittelemään tavoitteensa ja löytämään keinoja niihin pääsemiseen.
Toiminta lähtee ohjattavasta eli opiskelijasta. Ohjaaja eli opettaja luottaa, että opiskelija löytää itse ratkaisuja ja myös ottaa vastuun oppimisestaan. Itse ohjautuva toiminta on jutun ydin.
Couchauksessa homma tapahtuu keskustelun kautta. Opettaja ei ole opiskelijan yläpuolella, eikä anna valmiita ratkaisuja opiskelijalle. Tärkeää on, että opiskelija itse ymmärtää, miten hän saavuttaa tavoitteensa.
Metropolian pedagogiset linjaukset istuvat coachaukseen
Metropolian pedagogisista ydinajatuksista erityisesti kompetenssi ja autonomia tulevat hyvin näkyiin coachauksessa. Osallistuessaan opiskelija oppii ja voi hyvin.
Kädestä pitäen neuvomisen sijasta opiskelijalle annetaan välineitä, joilla hän voi itse ohjata itseään oppimaan. Metafora ”antaako kaloja vai antaako ongen” kuvaa tätä ohjetta hyvin.
Jos halutaan päästä eteenpäin, pitää olla tavoite. Jos ei päästä eteenpäin, tavoite ei ole vielä ollut riittävän kirkas.
Ossi Pasanen kertoi tästä esimerkin.
– Mietitimme matikan ja fysiikan opintojaksojen yhteisopetusta, jossa halusimme käyttää yhtä matematiikan ohjelmaa. Työ ei lähtenyt käyntiin, joten pohdimme, oliko meidän tavoite ”käyttää tiettyä ohjelmaa” oikein määritelty. Matematiikan ohjelmahan on vain yksi väline oppimisessa. Ei siis oppimiseen tähtäävä tavoite.
Coachingin vaiheet
Tyypillinen coachingkeskustelu etenee vaiheittain. Jokainen kirjain kuvaa yhtä vaihetta, eikä niitä saa sekoittaa keskenään.
Tavoite on tärkein. Sen pitää olla täsmällinen, mitattava, saavutettavissa oleva, mielekäs ja aikaan sidottu.
Seuraavassa vaiheessa kartoitetaan lähtötilanne – missä ollaan nyt ja mikä estää tavoitteeseen pääsyn.
Kolmannessa vaiheessa opiskelija pohtii erilaisia vaihtoehtoja maaliin pääsemiselle. Opettaja voi antaa vihjeitä ja apua, mutta ei ala opettamaan. Hän luottaa opiskelijan kykyyn löytää itse ratkaisu.
Viimeinen vaihe on jatkotoimet. Tässä homma laitetaan pakettiin ja opiskelija sitoutuu tekemään sovitut asiat. Tärkeää on määritellä vielä aikataulu ja sopia seuraavat askeleet sekä tapaamiset.
Ossin ja Tean mukaan couchaus toimii hyvin oppimisen ohjauksessa. Siinä ei pyöritä vain päämäärättömästi kehää, vaan lähdetään kulkemaan eteenpäin.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
Katso tarkemmin Tean ja Ossin esitys Coachaava ote opetuksessa.
Oppijan polullaToukokuu 201414.5.2014