Coachaava ote opetuksessa

Leh­to­rit Ossi Pa­sa­nen ja Tea Sa­vo­la Käyt­tä­jä­läh­töi­nen suun­nit­te­lu ja tuo­tan­to -osaa­mis­a­lu­eel­ta ovat pe­reh­ty­neet coc­hauk­seen. Op­pi­jan pol­ku -tie­to­is­kuis­sa he ker­toi­vat kuu­li­joil­le, mi­ten me­ne­tel­mää voi käyt­tää op­pi­mi­sen oh­jauk­ses­sa.

Couc­haus eli val­men­nus on yk­sin­ker­tai­ses­ti sitä, että ky­sy­mys­ten avul­la tu­e­taan co­ach­hat­ta­vaa ta­voit­tei­den täs­men­tä­mi­ses­sä ja rat­kai­sui­den löy­ä­mi­ses­sä.. Oleel­lis­ta on, että ky­sy­myk­set ovat avoi­mia. Ky­sy­myk­siin ei an­ne­ta val­mii­ta vas­tuk­sia. Nii­hin ei voi au­to­maat­ti­ses­ti vas­ta ”kyl­lä” tai ”ei”.

Couc­haa­vas­sa lä­hes­ty­mis­ta­vas­sa opet­ta­ja aut­taa opis­ke­li­jaa itse mää­rit­te­le­mään ta­voit­teen­sa ja löy­tä­mään kei­no­ja nii­hin pää­se­mi­seen.

Toi­min­ta läh­tee oh­jat­ta­vas­ta eli opis­ke­li­jas­ta. Oh­jaa­ja eli opet­ta­ja luot­taa, että opis­ke­li­ja löy­tää itse rat­kai­su­ja ja myös ot­taa vas­tuun op­pi­mi­ses­taan. Itse oh­jau­tu­va toi­min­ta on ju­tun ydin.

Couc­hauk­ses­sa hom­ma ta­pah­tuu kes­kus­te­lun kaut­ta. Opet­ta­ja ei ole opis­ke­li­jan ylä­puo­lel­la, eikä anna val­mii­ta rat­kai­su­ja opis­ke­li­jal­le. Tär­ke­ää on, että opis­ke­li­ja itse ym­mär­tää, mi­ten hän saa­vut­taa ta­voit­teen­sa.

Metropolian pedagogiset linjaukset istuvat coachaukseen

Klik­kaa kuva suu­rek­si.

Met­ro­po­li­an pe­da­go­gi­sis­ta ydin­a­ja­tuk­sis­ta eri­tyi­ses­ti kom­pe­tens­si ja au­to­no­mia tu­le­vat hy­vin nä­ky­iin co­ac­hauk­ses­sa.  Osal­lis­tu­es­saan opis­ke­li­ja op­pii ja voi hy­vin.

Kä­des­tä pi­tä­en neu­vo­mi­sen si­jas­ta opis­ke­li­jal­le an­ne­taan vä­li­nei­tä, joil­la hän voi itse oh­ja­ta it­se­ään op­pi­maan. Me­ta­fo­ra ”an­taa­ko ka­lo­ja vai an­taa­ko on­gen” ku­vaa tätä oh­jet­ta hy­vin.

Jos ha­lu­taan pääs­tä eteen­päin, pi­tää olla ta­voi­te. Jos ei pääs­tä eteen­päin, ta­voi­te ei ole vie­lä ol­lut riit­tä­vän kir­kas.
Ossi Pa­sa­nen ker­toi täs­tä esi­mer­kin.

– Mie­ti­tim­me ma­ti­kan ja fy­sii­kan opin­to­jak­so­jen yh­teis­o­pe­tus­ta, jos­sa ha­lu­sim­me käyt­tää yhtä ma­te­ma­tii­kan oh­jel­maa. Työ ei läh­te­nyt käyn­tiin, jo­ten poh­dim­me, oli­ko mei­dän ta­voi­te ”käyt­tää tiet­tyä oh­jel­maa” oi­kein mää­ri­tel­ty. Ma­te­ma­tii­kan oh­jel­ma­han on vain yksi vä­li­ne op­pi­mi­ses­sa. Ei siis op­pi­mi­seen täh­tää­vä ta­voi­te.

Coachingin vaiheet

Tyy­pil­li­nen co­ac­hing­kes­kus­te­lu ete­nee vai­heit­tain.  Jo­kai­nen kir­jain ku­vaa yhtä vai­het­ta, eikä nii­tä saa se­koit­taa kes­ke­nään.

Ta­voi­te on tär­kein. Sen pi­tää olla täs­mäl­li­nen, mi­tat­ta­va, saa­vu­tet­ta­vis­sa ole­va, mie­le­käs ja ai­kaan si­dot­tu.

Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa kar­toi­te­taan läh­tö­ti­lan­ne – mis­sä ol­laan nyt ja mikä es­tää ta­voit­tee­seen pää­syn.

Kol­man­nes­sa vai­hees­sa opis­ke­li­ja poh­tii eri­lai­sia vaih­to­eh­to­ja maa­liin pää­se­mi­sel­le. Opet­ta­ja voi an­taa vih­jei­tä ja apua, mut­ta ei ala opet­ta­maan. Hän luot­taa opis­ke­li­jan ky­kyyn löy­tää itse rat­kai­su.

Vii­mei­nen vai­he on jat­ko­toi­met. Täs­sä hom­ma lai­te­taan pa­ket­tiin ja opis­ke­li­ja si­tou­tuu te­ke­mään so­vi­tut asi­at. Tär­ke­ää on mää­ri­tel­lä vie­lä aika­tau­lu ja so­pia seu­raa­vat as­ke­leet sekä ta­paa­mi­set.

Os­sin ja Tean mu­kaan couc­haus toi­mii hy­vin op­pi­mi­sen oh­jauk­ses­sa. Sii­nä ei pyö­ri­tä vain pää­mää­rät­tö­mäs­ti ke­hää, vaan läh­de­tään kul­ke­maan eteen­päin.

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Tea Sa­vo­la ker­toi co­ac­hauk­ses­ta Lep­pä­vaa­ran Op­pi­jan pol­ku -tie­to­is­kus­sa.

Kat­so tar­kem­min Tean ja Os­sin esi­tys Co­ac­haa­va ote ope­tuk­ses­sa.

Met­ro­po­li­an kuva­pank­ki.

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014