Opiskelijat oppimisen keskiössä
Olemme luvanneet luoda joustavia opintopolkuja. Joustavuus tarkoittaa mahdollisuutta tehdä valintoja koulutusohjelman sisällä tai omalla koulutusalalla.
Johtaja Johanna Holvikivi totesi Oppijan polku -tietoiskuissa, että tähän asti saadut opiskelijapalautteet osoittavat, että liikkuminen Metropolian sisällä koulutusohjelmien ja -alojen välillä ei vielä ole aina ollut mahdollista. Tyypillinen tapa toimia on ollut niin, että on rakennettu opetussuunnitelmia, mutta sitä, miten opetusta toteutetaan tai arvioidaan, ei ole kovin paljon mietitty. Toteutus ja arviointi ovat jääneet yksittäisen opettajan vastuulle.
Tänään ja tulevaisuudessa opetussuunnitelmia eli tavoitteita pitää kuitenkin tehdä niin, että samanaikaisesti mietitään, miten opetus toteutetaan ja, miten osaamisperusteista oppimista arvioidaan. Arvioidaanko vain tietoja, taitoja tai asenteita vai pyritäänkö arvioimaan kokonaisvaltaisesti oppimista ja sitä, miten osaaminen näyttäytyy? Näitä Holvikivi esitti pohdittaviksi.
Linjakkaassa opetuksessa opetuksen tavoitteita, arviointia ja toteuttamista tehdään samanaikaisesti.
Opiskelija on keskiössä
Kaikkia ratkaisuja ohjaa opiskelijaläheisyys. Meidän pitää miettiä, mikä on viesti, jonka välitämme opiskelijalle. Tämä tarkoittaa kaikkea viestintää opetuksesta ja oppimisesta. Holvikivi täsmensi vielä, että viestintä ei tarkoita vain sitä, miltä Tuubi tai verkkosivut näyttävät, vaan että viestintä näkyy laajasti kaikissa opiskelijan kohtaamisissa. Esimerkiksi mistä opiskelija löytää lukujärjestyksen ja muut tarvitsemansa tiedot helposti, missä opintojaksot toteutuvat ja miten.
Opiskelijaläheisyys on ketterää, joustavaa, älykästä ja ystävällistä. Opettajat haastavat opiskelijat oppimaan. Opiskelijalle muodostuu heti ensimmäisestä kohtaamisesta tunne, että hänestä välitetään. Hän tuntee kuuluvansa yhteisöön. Metropoliassa on hyvä fiilis.
Opintojaksot muodostavat laajoja temaattisia kokonaisuuksia. Tieto ei pirstaloidu. Opintojaksojen laajuus on 5, 10 tai 15 opintopistettä.
Oppijan polulla monenlaisia vaihtoehtoja
Oppijan polku tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden suunnitella opintojaan omaa tulevaisuuttaan varten.
Opiskelija voi valita opintoja tutkinto-ohjelmansa tai oman koulutusalansa sisältä tai muiden koulutusalojen väliltä.
Lisäksi opiskelija voi valita 15 tai 30 opintopisteen kokonaisuuden Metropolian yhteisestä tarjonnasta (esim. Johtaminen, Yrittäjyys, Muotoilu, Viestintä, Kestävä kehitys).

Klikkaa kuvaa.

Klikkaa kuvaa.

Klikkaa kuvaa.

Klikkaa kuvaa.

Klikkaa kuvaa.
Oheisesta kuvasta näet seitsemän työnimellä olevaa vallinnaista opintokokonaisuutta.
Näitä työstetään vielä tulosalueilla. Ensimmäisille opiskelijoille valinnaiset tulevat tarjolle vuonna 2016. Ensi syksynä opiskelunsa aloittaville pidetään infoja, joissa kerrotaan näistä tulevista mahdollisuuksista.
Opetuksen monet roolit
Oppiminen on yhteinen prosessi, jossa ovat mukana johtaja, suunnittelija, assistentti, opettaja, opiskelija, opinto-ohjaaja.
Kuvasta näet, miten työyhteisön eri tahot vaikuttavat oppimisprosessissa.
Yhdessä rakennamme tulevaa toimintaamme.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija ja OIVA-tiimin jäsen

OIVA-tiimin puheenjohtaja Johanna Holvikivi.

Kuva Jouko Heinänen.

Klikkaa kuvaa suuremmaksi.