Opiskelijat oppimisen keskiössä

Olem­me lu­van­neet luo­da jous­ta­via opin­to­pol­ku­ja. Jous­ta­vuus tar­koit­taa mah­dol­li­suut­ta teh­dä va­lin­to­ja kou­lu­tus­oh­jel­man si­säl­lä tai omal­la kou­lu­tus­a­lal­la.

Joh­ta­ja Jo­han­na Hol­vi­kivi to­te­si Op­pi­jan pol­ku -tie­to­is­kuis­sa, että tä­hän asti saa­dut opis­ke­li­ja­pa­laut­teet osoit­ta­vat, että liik­ku­mi­nen Met­ro­po­li­an si­säl­lä kou­lu­tus­oh­jel­mien ja -alo­jen vä­lil­lä ei   vie­lä  ole aina ol­lut mah­dol­lis­ta. Tyy­pil­li­nen tapa toi­mia on ol­lut niin, että on ra­ken­net­tu ope­tus­suun­ni­tel­mia, mut­ta sitä, mi­ten ope­tus­ta to­teu­te­taan tai ar­vi­oi­daan, ei ole ko­vin pal­jon mie­tit­ty. To­teu­tus ja ar­vi­oin­ti ovat jää­neet yk­sit­täi­sen opet­ta­jan vas­tuul­le.

Tä­nään ja tu­le­vai­suu­des­sa ope­tus­suun­ni­tel­mia eli ta­voit­tei­ta pi­tää kui­ten­kin teh­dä niin, että sa­man­ai­kai­ses­ti mie­ti­tään, mi­ten ope­tus to­teu­te­taan ja, mi­ten osaa­mis­pe­rus­teis­ta op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan. Ar­vi­oi­daan­ko vain tie­to­ja, tai­to­ja tai asen­tei­ta vai py­ri­tään­kö ar­vi­oi­maan koko­nais­val­tai­ses­ti op­pi­mis­ta ja sitä, mi­ten osaa­mi­nen näyt­täy­tyy? Näi­tä Hol­vi­kivi esit­ti poh­dit­ta­vik­si.

Lin­jak­kaas­sa ope­tuk­ses­sa ope­tuk­sen ta­voit­tei­ta, ar­vi­oin­tia ja to­teut­ta­mis­ta teh­dään sa­man­ai­kai­ses­ti.

Opiskelija on keskiössä

Kaik­kia rat­kai­su­ja oh­jaa opis­ke­li­ja­lä­hei­syys. Mei­dän pi­tää miet­tiä, mikä on vies­ti, jon­ka vä­li­täm­me opis­ke­li­jal­le. Tämä tar­koit­taa kaik­kea vies­tin­tää ope­tuk­ses­ta ja op­pi­mi­ses­ta. Hol­vi­kivi täs­men­si vie­lä, että vies­tin­tä ei tar­koi­ta vain sitä, mil­tä Tuu­bi tai verk­ko­si­vut näyt­tä­vät, vaan että vies­tin­tä nä­kyy laa­jas­ti kai­kis­sa opis­ke­li­jan koh­taa­mi­sis­sa. Esi­mer­kik­si mis­tä opis­ke­li­ja löy­tää luku­jär­jes­tyk­sen ja muut tar­vit­se­man­sa tie­dot hel­pos­ti, mis­sä opin­to­jak­sot to­teu­tu­vat ja mi­ten.

Opis­ke­li­ja­lä­hei­syys on ket­te­rää, jous­ta­vaa, äly­käs­tä ja ys­tä­väl­lis­tä. Opet­ta­jat haas­ta­vat opis­ke­li­jat op­pi­maan. Opis­ke­li­jal­le muo­dos­tuu heti en­sim­mäi­ses­tä koh­taa­mi­ses­ta tun­ne, että hä­nes­tä vä­li­te­tään. Hän tun­tee kuu­lu­van­sa yh­tei­söön. Met­ro­po­li­as­sa on hyvä fii­lis.

Opin­to­jak­sot muo­dos­ta­vat laa­jo­ja te­maat­ti­sia ko­ko­nai­suuk­sia. Tie­to ei pirs­ta­loi­du. Opin­to­jak­so­jen laa­juus on 5, 10 tai 15 opin­to­pis­tet­tä.

Oppijan polulla monenlaisia vaihtoehtoja

Op­pi­jan pol­ku tar­jo­aa opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suu­den suun­ni­tel­la opin­to­jaan omaa tu­le­vai­suut­taan var­ten.

Opis­ke­li­ja voi va­li­ta opin­to­ja tut­kin­to-oh­jel­man­sa tai oman kou­lu­tus­a­lan­sa si­säl­tä tai mui­den kou­lu­tus­a­lo­jen vä­lil­tä.

Li­säk­si opis­ke­li­ja voi va­li­ta 15 tai 30 opin­to­pis­teen ko­ko­nai­suu­den Met­ro­po­li­an yh­tei­ses­tä tar­jon­nas­ta (esim. Joh­ta­mi­nen, Yrit­tä­jyys, Muo­toi­lu, Vies­tin­tä, Kes­tä­vä ke­hi­tys).

Klik­kaa ku­vaa.

Ohei­ses­ta ku­vas­ta näet seit­se­män työ­ni­mel­lä ole­vaa val­lin­nais­ta opin­to­ko­ko­nai­suut­ta.
Näi­tä työs­te­tään vie­lä tu­los­a­lu­eil­la. En­sim­mäi­sil­le opis­ke­li­joil­le va­lin­nai­set tu­le­vat tar­jol­le vuon­na 2016. Ensi syk­sy­nä opis­ke­lun­sa aloit­ta­vil­le pi­de­tään in­fo­ja, jois­sa ker­ro­taan näis­tä tu­le­vis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta.

Opetuksen monet roolit

Op­pi­mi­nen on yh­tei­nen pro­ses­si, jos­sa ovat mu­ka­na joh­ta­ja, suun­nit­te­li­ja, as­sis­tent­ti, opet­ta­ja, opis­ke­li­ja, opin­to-oh­jaa­ja.
Ku­vas­ta näet, mi­ten työ­yh­tei­sön eri ta­hot vai­kut­ta­vat op­pi­mis­pro­ses­sis­sa.

Yh­des­sä ra­ken­nam­me tu­le­vaa toi­min­taam­me.

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja ja OIVA-tii­min jä­sen

OIVA-tii­min pu­heen­joh­ta­ja Jo­han­na Hol­vi­kivi.

Kuva Jou­ko Hei­nä­nen.

Klik­kaa ku­vaa suu­rem­mak­si.

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014