Bändi on enemmän kuin jäseniensä summa

Tietolähteitä ja referenssejä

Eri­lais­ten ih­mis­ten älyn, voi­man ja luo­vuu­den yh­dis­tä­mi­nen on mo­nen muun­kin huip­pu­tu­lok­sen ta­ka­na, mut­ta myös ar­jen toi­min­nas­sa,  työ­e­lä­mäs­sä ja kou­lu­tuk­ses­sa.

Ope­tus­ta Lei­ri­nuo­ti­ol­la. Kuva Jou­ko Hei­nä­nen. Klik­kaa kuva suu­rem­mak­si.

Nos­tam­me ja­lus­tal­le yk­si­löi­tä – Len­non, Si­be­lius, Ein­stein – kos­ka yk­si­lön ta­ri­na ja esi­merk­ki on vai­kut­ta­vam­pi kuin ih­mis­jou­kon. Eten­kin tie­de ja kor­ke­a­kou­lu­maa­ilma pai­not­ta­vat yk­si­lön pa­nos­ta; te­o­ri­at, lait ja kaa­vat, sai­rau­det, kek­sin­nöt on ni­met­ty hen­ki­lön mu­kaan, tie­teen No­be­lit ja­e­taan yk­si­löil­le, kou­lu­tuk­ses­ta ja tut­ki­muk­ses­ta vas­taa tiu­kan kil­pai­lun kaut­ta ha­et­tu pro­fes­so­ri.

Moni am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opet­ta­ja on yli­o­pis­to­kou­lu­tuk­ses­sa pe­ri­nyt vah­van yk­si­lön subs­tans­si-asi­an­tun­ti­juu­den ide­aa­lin. Alan te­o­reet­ti­nen ja tie­teel­li­nen pe­rus­ta tu­lee hal­li­ta su­ve­ree­nis­ti ja hen­ki­lön opin­not, työ­ko­ke­mus, cur­ri­cu­lum vi­tae, omat kek­sin­nöt ja jul­kai­sut ovat asi­an­tun­ti­juu­den mit­ta­rei­ta. Asi­an­tun­ti­jat rek­ry­toi­daan yk­si­löl­lis­ten tie­to­jen, tai­to­jen ja näyt­tö­jen pe­rus­teel­la, teh­tä­vät so­vi­taan ja ke­hi­tys­kes­kus­te­lut käy­dään hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti ja uu­siin teh­tä­viin tai toi­sel­le työn­an­ta­jal­le siir­ry­tään oman osaa­mis-, ura- ja palk­ka­ke­hi­tyk­sen vuok­si.

Myös sa­to­jen vuo­sien pe­rin­ne opet­ta­jan roo­lis­ta tie­don hal­ti­ja­na ja ja­ka­ja­na on pi­tä­nyt opet­ta­jaa yk­sin ka­tee­de­ril­la op­pi­joi­den ylä­puo­lel­la. Vaik­ka opet­ta­jal­la oli­si me­ne­tel­mät ja halu yh­teis­toi­min­nal­li­sem­paan ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen, ei­vät tila- ja työ­aika¬jär­jes­te­lyt sii­hen aina anna mah­dol­li­suut­ta.

Nyky­kä­si­tyk­sen mu­kaan asi­an­tun­ti­juus on luon­teel­taan myös kol­lek­tii­vis­ta; sitä ei pidä kä­si­tel­lä pel­käs­tään yk­si­löl­li­se­nä ja älyl­li­se­nä, subs­tans­siin ja tie­don­han­kin­taan kes­kit­ty­vä­nä pro­ses­si­na. Amk-opet­ta­juut­ta ja ylei­sem­min am­ma­til­lis­ta asi­an­tun­ti­juut­ta voi tar­kas­tel­la kol­mes­ta näkö­kul­mas­ta:

”Tie­don­luo­mi­sen ver­taus­kuva tar­kas­te­lee asi­an­tun­ti­juut­ta pit­kä­jän­nit­tei­se­nä kol­lek­tii­vi­se­na yri­tyk­se­nä ja­e­tun koh­teen ke­hit­tä­mi­sek­si koh­teen, joka voi olla idea, de­sign, suun­ni­tel­ma, konk­reet­ti­nen tuo­te, pal­ve­lu tai ref­lek­ti­on koh­tee­na ole­va käy­tän­tö.”  (Kai  Har­ti­kai­nen/ TY)

Yh­teis­toi­min­nal­li­nen op­pi­mi­nen (co-le­ar­ning)  ja yh­teis­o­pet­ta­juus (co-te­ac­hing) ovat Met­ro­po­li­an Op­pi­jan pol­ku- pe­da­go­gi­sen stra­te­gi­an kes­kei­siä ele­ment­te­jä, jot­ka uu­dis­ta­vat niin opis­ke­li­jan kuin opet­ta­jan toi­min­taa. Kun opis­ke­li­ja aloit­taa am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa tien koh­ti am­ma­til­lis­ta asi­an­tun­ti­juut­ta, pi­tää jo opin­nois­sa ja ope­tuk­ses­sa nä­kyä esi­mer­kil­li­sen hy­vin to­teu­tet­tu­na työ­e­lä­män moni­ta­hoi­nen mal­li asi­an­tun­ti­ja­työl­le.

”Opet­ta­jal­le ei­vät enää rii­tä pelk­kä am­mat­ti­o­saa­mi­nen ja sen opet­ta­mi­nen, vaan sen rin­nal­la hä­nel­lä tu­lee olla tut­ki­mus-, ke­hit­tä­mis- ja työ­e­lä­mä­o­saa­mis­ta sekä tai­to­ja edis­tää yh­teis­toi­min­taa. Opet­ta­jan on ke­hi­tet­tä­vä yhtä ai­kaa sekä omaa osaa­mis­taan opet­ta­ja­na että op­pi­joi­den op­pi­mis­toi­min­taa, jon­ka tu­lee ta­pah­tua yhä kiin­te­äm­min ai­dos­sa työ­e­lä­mä­yh­tey­des­sä.” (Eli­sa Mä­ki­nen, Toi­ni Har­ra/ Met­ro­po­lia)

Mo­nel­la met­ro­po­li­a­lai­sel­la on vuo­sien var­rel­ta hy­viä ko­ke­muk­sia asi­an­tun­ti­jan osaa­mi­sen eri ulot­tu­vuuk­sis­ta ja ja­e­tus­ta, kol­lek­tii­vi­ses­ta asi­an­tun­ti­juu­des­ta ai­em­mas­sa työ­e­lä­mäs­sä,  KIT-hank­keis­sa ja myös yh­teis­työs­sä Met­ro­po­li­an kol­le­gan kans­sa. Op­pi­jan po­lun co-le­ar­ning/co-te­ac­hing ta­voit­tee­na on teh­dä yh­teis­työs­tä – yh­teis­o­pet­ta­juu­des­ta ja op­pi­joi­den tii­mi­työs­tä – op­pi­mis­toi­min­nan pää­sään­tö, jos se tä­hän asti on ol­lut opet­ta­ja­koh­tais­ta pi­lo­toin­tia tai muu­ta­mien kou­lu­tus­oh­jel­mien käy­tän­töä.

Tii­mi­työs­ken­te­lyl­lä on omat ke­hi­tys­vai­heen­sa ja huip­pu­tii­mi ei syn­ny het­kes­sä. Tii­min pi­tää löy­tää, ra­ken­taa ja sel­keyt­tää tii­min yh­des­sä so­pi­mat toi­min­ta­mal­li, ta­voit­teet ja peli­sään­nöt, tii­mi­myön­tei­nen ilma­pii­ri, luot­ta­mus ja yh­teis­työ­kyky, avoin tie­don­kul­ku ja kes­kus­te­lu, tii­min val­ta- ja vas­tuu­suh­teet sekä eri asi­an­tun­ti­joi­den roo­lit ja teh­tä­vän­jako. Ajan myö­tä luot­ta­mus kol­le­gaan kas­vaa, opi­taan tun­te­maan toi­sen asi­an­tun­ti­juus­a­lu­et­ta ja eri­lais­ten osaa­mis­ten yh­dis­tä­mi­ses­tä syn­tyy uut­ta tie­toa ja toi­min­taa.

Yh­teis­o­pet­ta­juu­den voi­si täs­sä mää­ri­tel­lä seu­raa­vas­ti: ”Kak­si tai use­am­pi hen­ki­löä ja­kaa vas­tuun opis­ke­li­ja­ryh­män ope­tuk­sen suun­nit­te­lus­ta ja to­teu­tuk­ses­ta sekä op­pi­mis­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­ta ja ar­vi­oin­nis­ta yh­tei­sin ope­tus­me­ne­tel­mä-, aika- ja tila­jär­jes­te­lyin”.

Co-te­ac­hing’in toi­min­ta­mal­le­ja on mo­nia, esi­mer­kik­si

Co-te­ac­hing toi­min­ta­mal­lia ei kui­ten­kaan voi­da to­teut­taa ny­kyis­tä suu­rem­mal­la ope­tus­bud­je­tin tai opet­ta­ja­mää­räl­lä. Opet­ta­jien yh­teis­työ­hön ja sa­man­ai­kai­seen ope­tuk­seen käyt­tä­mä työ­aika pi­tää sik­si sääs­tää muu­al­ta vas­tui­den, roo­lien tai teh­tä­vien ja­ol­la, ope­tus­si­säl­tö­jen yh­dis­tä­mi­sel­lä, opis­ke­li­joi­den oma­eh­toi­sen opis­ke­lun ja tii­mi­työn li­sää­mi­sel­lä tai muil­la ta­voin. Täs­sä en läh­de kei­no­ja miet­ti­mään tar­kem­min, vaan luo­tan sii­hen että asi­an­tun­ti­ja-opet­ta­jat yh­des­sä löy­tä­vät toi­min­ta­mal­lin, joka on niin op­pi­mi­sen kuin ta­lou­den kan­nal­ta tu­lok­sel­li­sin.

Edel­lä on tar­kas­tel­tu opet­ta­jan asi­an­tun­ti­juut­ta tie­don, yh­tei­söl­li­syy­den ja luo­vuu­den näkö­kul­mis­ta ja toi­ses­sa ar­tik­ke­lis­sa tai toi­sen kir­joit­ta­jan pi­tää poh­tia myös yh­teis­toi­min­nal­lis­ta op­pi­mis­ta opis­ke­li­jan kom­pe­tens­sin, osal­li­suu­den sekä itse­oh­jau­tu­vuu­den ja luo­vuu­den kan­noil­ta. Len­non, Si­be­lius ja Ein­stein te­ki­vät lois­ta­vim­mat luo­mis­työn­sä nuo­ri­na – to­sin Si­be­liuk­sen koh­dal­la se tar­koit­taa alle 50-vuo­ti­aa­na – ja nuor­ten asi­an­tun­ti­juus on­kin vah­vim­mil­laan uu­den luo­mi­ses­sa ja van­han ky­seen­a­lais­ta­mi­ses­sa. Tämä nä­kyy ny­ky­ään myös in­no­vaa­ti­o­toi­min­nas­sa ja ta­lous­e­lä­mäs­sä – esi­merk­kei­nä oh­jel­mis­to­alan uu­det pal­ve­lut ja yri­tyk­set –  ja tätä vah­vuut­ta tu­li­si yhä vii­saam­min vaa­lia ja hyö­dyn­tää Met­ro­po­li­an op­pi­mis­toi­min­nas­sa.

Juha Lind­fors
eri­tyis­a­si­an­tun­ti­ja

“Pal­jon mu­siik­kia oli­si sä­vel­tä­mät­tä ja esit­tä­mät­tä, jos John, Paul, Ge­or­ge ja Rin­go ei­vät oli­si v. 1960 muo­dos­ta­neet The Be­at­les’ia.”

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201414.5.2014