Mitä on tieto ja tietäminen nykyaikana? Jokaisen meidän todellisuuden tulkinta jää vajaaksi. Tarvitsemme toisiamme löytääksemme enemmän totuudenmukaisen käsityksen olevaisesta. Tiedon määrän ylittäessä hallintakykymme tarvitsemme kykyä erottaa oleellisen epäoleellisesta. Siinä voimme auttaa toisiamme.
Jaetumpaa asiantuntijuutta edellyttää myös se, että tieto on sirpaleista. Se sijaitsee digitaalisissa verkostoissa ja on sosiaalisesti jakautunutta. Maailmaa myönteiseen suuntaan muuttavat innovaatiotkin syntyvät yhä usemmin poikkitiedollisissa kohtaamissa, joissa erilaiset näkökulmat haastavat toisiaan.
Mitä on opettajana oleminen nykyaikana? Opettajana olemisen tavat saavat yhä enemmän kameleonttimaisempia piirteitä. Perinteinen ja staattinen opettajaidentiteetti murenee ja muuttuu erilaisiksi osaidentiteeteiksi.
Opettajaidentiteetti saa saman päivän aikana useita eri muotoja, joille on yhteistä kohtaamisosaaminen. Kohtaamisosaaminen on myös väline työssäjaksamiseen. Opettajan kompetenssien keskiössä on opettamisen sijasta erilaisten oppimisympäristöjen virittäminen sellaisiksi, että ne kannattelevat oppijan motivaatiota ja tukevat oppimisvastuun säilymistä oppijalla.
Määrällisten tavoitteiden saadessa lisää sijaa uhkaa elinvoima ja toiminnan resilienssi kärsiä. Meistä tulee haavoittuvaisia ja kilpailullisempia. Kilpailu on kuitenkin omiaan heikentämään yhteistoimintaa. Opettajana olemisen tapamme asettuu tilaan, jossa on ristivetoa.
Ristivedon vähentämiseksi on hyvä tiedostaa ne tekijät, jotka lisäävät oppimista ja samalla vähentävät kustannuksia. Jos huomiota kiinnitetään seuraaviin kolmeen tekijään ovat kaikki voittajia: palaute, vertaisoppiminen, metakognitiiviset taidot (itsesäätely ja oppimisen taidot). Etenkin metakognitiivisten taitojen kehittyminen on suora viittaus tutortoiminnan merkityksellisyyteen ja opintojen alkuvaiheeseen panostamiseen.
Millaisen organisaation me muodostamme? Organisaation näkökulmasta muutosta tarkasteltaessa yksi keskeisimpiä uhkia on laadullisen kehittämisen kaventuminen määrälliseksi lisäämiseksi. Yksinomaan määrällisten tavoitteiden varaan virittäytynyttä asiantuntijaorganisaatiota uhkaa sisäänpäin käpertyminen ja voimattomuus. Riittämättömyyden tunteen saadessa lisää sijaa tulee tilalle uupumusta ja turhautumista. Rohkea itsestä ulospäin suuntautuminen ja oman ajattelun avartaminen on asiantuntijaorganisaation menestyksen avaintekijä. Se ei kuitenkaan ole mahdollista ilman luottamuksen kulttuuria.
Tarvitsemme sellaisen toimintakulttuurin voimistamista, jossa luotamme täysillä toisiimme.
Arto Salonen
lehtori
Kuvat Kaisu Kiventaus
Oppijan polullaToukokuu 201414.5.2014