Metropoliassa Oppijan polun pedagoginen ajattelu pohjautuu tutkivaan ja kehittävään oppimiseen ja projektisuuntautuneeseen työskentelyyn. Niissä korostuvat ”opiskelijan kyky suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää projekteja, joissa lähtökohtana ovat työelämän kehittämishaasteet” (Oppijan polku, Opetussuunnitelmatyön ohjeet Metropolia Ammattikorkeakoulun strategiakaudelle 2014-2016, 5).
Opetusfilosofian taustalla Linköpingin malli
Tampereella käytössä olevan opetusfilosofian taustalla on Linköpingin malli. Tässä myös Esa ja Sari Poikelan artikkelissaan maintsemassa Lindgöpingin mallissa on kahdeksan oppimissykliä.
Ongelmaperustaisen oppimisen mallissa ensimmäiseksi luodaan lähtökohta, josta opetus lähtee liikkeelle. Opiskelijat työstävät lähtökohtaa aivoriihessä ja valitsevat oppimisen kannalta tärkeät aiheet. He miettivät aiheita purkaessaan, mitä realistisia asioita niistä nousee esiin. Näistä he muodostavat oppimistehtävän(t) eli konkreettisen kysymyksen, johon he lähtevät hakemaan vastausta/vastauksia. (Osaamistarpeiden määrittely suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin)
Kuudennessa vaiheessa opiskelijat opiskelevat itsenäisesi hankkien tietoa oppimistaan varten. Tästä noin viikon kuluttua ryhmä kokoontuu ja opiskelijat tuovat toisilleen uutta tietoa oppimisestaan. Ryhmässä opiskelijoilla on myös erilaisia rooleja, jotka vaihtelevat eri opintojaksoissa. Puheenjohtaja johtaa keskustelua ja yhdessä ryhmä miettii, miten kysymykseen haetaan ratkaisuja.
Syklin viimeisessä eli kahdeksannessa vaiheessa lopputulosta verrataan lähtötilanteeseen. Oppimistulosta arvioidaan prosessiarviontina, itsearviointina ja vertaisarviointina. Prosessiarvioinnissa arvioidaan ryhmän toimintaa ja miten opiskelija on toiminut ryhmässä. Opiskelija voi kirjoittaa omaa oppimistaan auki oppimispäiväkirjaan. Hän voi kirjoittaa myös raportin oppimastaan tai laatia porfolion.
Lähtökohta kertoo, mistä oppiminen lähtee liikkeelle
Lehto kertoi, että Tampereella heillä on vastuuopettaja, jonka yhtenä tehtävänä on laatia opintojaksolle tavoitteiden mukaiset lähtökohdat yhteistyössä muiden opettajien kanssa. Opintojakson opiskelu lähtee aina liikkeelle lähtökohdasta. Käytännössä lähtökohta voisi olla vaikka projektin toimeksianto, Lehto selvensi käsitettä.
Fysioterapian opinnoissa kaksi kuukautta kestävässä 12 opintopisteen opintojaksossa on neljä lähtökohtaa ja kustakin lähtökohdasta koostuvia ryhmäistuntoja on kaksi, kolme tai neljä kertaa kyseisen jakson aikana. Esimerkiksi ”Stressi ja rentoutuminen” -teeman lähtökohtana oli ”Avantouinti ja sauna”. Vastuuopettaja ja opiskelijat toteuttivat lähtökohtatehtävän saunomalla ja avantouinnilla. Yksi opiskelijoista kuvasi ja muut mittasivat verenpaineita ja pulssia. Vastuuopettaja teki valokuvista kollaasin, jota käsiteltiin seuraavassa ryhmätapaamisessa.
Lähtökohta voi olla myös haastattelu. Toisessa Lehdon esimerkissä ”Hyvän hengityksen merkitystä” käsittelevässä teemassa vastuuopettaja haastatteli henkilöä, jolla oli siitepölystä, ilman saasteista ja kylmyydestä aiheutuvia hengitysvaikeuksia. Haastattelussa selvitettiin, minkälaisia oireita haastateltavalla oli, milloin ja miten ne ilmenivät sekä, mitä haastateltava itse teki oireiden helpottamiseksi.
Lähtökohta voi olla myös hyvä kuva, teksti, keskusteluja tai aitoja caseja. Esimerkki casesta on keskustelu sairaalaan sydänosastolla työskentelevän fysioterapeutin kanssa.
Tärkeää on, että lähtökohdat ovat monipuolisia ja erilaisia, Lehto painotti. Niiden pitää olla innostavia ja eri tavoin toteutettavia. Niiden pitää innostaa opiskelijoita luovaan ajatteluun.
Lähtökohta antaa vihjeitä, mutta ei kerro kaikkea. Lähtökohta – vaikka projektin lähtöpamaus – auttaa saamaan yhteisen ymmärryksen, mitä kohti ollaan menossa. Se ohjaa opetusta tavoitteiden suuntaan. Jos lähtökohta ei toimi, se pitää vaihtaa.
Jokaiseen lähtökohtaan tehdään opintojaksoittain kirjallinen suunnitelma (tutoropas):
- mikä on lähtökohta ja sen tavoite,
- miten ja milloin opetus toteutetaan.
Se sisältää
- luennot ja harjoittelut,
- hyvät lähteet ja avainsanat.
Lähtökohdat ja oppiminen toteutuvat tutorryhmässä
Oppiminen tapahtuu pienryhmissä. Tampereella tutorryhmän koko on enimmillään 10 henkilöä. Tampereella tätä ryhmää kutsutaan tutorryhmätoiminnaksi.
Ryhmät kokoontuvat viikoittain noin puolen vuoden ajan. Ryhmässä on puheenjohtaja, sihteeri, tarkkailija ja tutor. Lehdon mielestä roolit toimivat hyvin ja tuovat jämäkkyyttä ja jäntevyyttä toimintaan. Vuorotellen opiskelijat toimivat puheenjohtajana ja sihteerinä.
Opiskelija laatii oppimistehtävänsä kirjallisena ja lähettää sen etukäteen ryhmäläisille ja opettajalle ennen seuraavaa tapaamista. Yhteisessä tapaamisessa sihteeri kirjaa ryhmän kirjallisen tuotoksen Tampereella Tabulaan – meillä vastaava paikka olisi moodle tai Tuubin työtila.
Esityksensä lopuksi Pirjo Lehto painotti vielä, että oppimisessa on tärkeää, kun opiskelijat itse pohtivat, mitä heissä on tapahtunut opintojen aikana ja millaista osaamista heillä on opintojakson jälkeen.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
Lue lisää
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004. Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki, WSOY.
Prittinen, J. (2000). Projektioppiminen ammattikorkeakoulussa. Hamk.
Vesterinen, Pirkko: Ammattikorkeakoulun projektiopiskelu oppimisen ja ohjauksen näkökulmasta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 2002/1
Katso myös ”Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna Esa Poikela & Sari Poikela”
Oppijan polullaHuhtikuu 201426.3.2014