Arabianranta
- Käydään keskusteluja Helsingin kaupungin johdon ja Tilakeskuksen kanssa vaihtoehdoista
- Monitahoisen kokonaisuuden ratkaisumallia valmistellaan
Leppävaara
- Valmistellaan tilaohjelmaa oppijan polun edellyttämille opetustilaratkaisuille syksylle 2014
- Tutkitaan kaksoiskampuksen muotoja Laurean kanssa
Myllypuro
- Uuden kampuksen hankesuunnittelu on käynnissä ja valmistuu toukokuussa 2014
- Esillä ovat mm. rakenne, talotekniikka, elinkaari, luvat, turvallisuus ja esteettömyys sekä tiloihin sijoitettavien laitteiden kartoitus
- Lisäksi arvioidaan kustannuksia, vaikutuksia kaupunkikuvaan sekä käyttöönoton vaiheita
Myyrmäki
- Kaava on hyväksytty ja konkreettinen tilasuunnittelutyö käynnistyy
- Kiinteistön omistaja EVTEK-kuntayhtymä on kilpailuttanut rakennuttajakonsultin suunnittelutyön käynnistämiseksi
- 4-6-kerroksinen rakennus tulee osin nykyisen parkkialueen päälle
- kampuksen tilat tuplaantuvat
Oppiminen muuttuu – ja sen mukana tilat
”Nyt on aika tunnistaa tulevaisuuden opetuksen ja oppimisen tavat, jotta voimme viedä oppimisympäristöjen vaatimukset tilasuunnitteluun”, kampushankkeen projektijohtaja Seija Ristimäki painottaa.
Kampusfoorumissa Oppimisympäristöt-tiimin vetäjä Riikka Nurmiainen luotasi Metropolian oppimisympäristöjen tilannetta. Esille nousivat mm. seuraavat aiheet:
- Moodle taipuisi vaikka mihin
- Millainen on jatkossa luokkatilan opetusteknologian perusvarustus?
- Opiskelijoille läppäreitä vai tietokoneluokkia?
- Leppävaarassa alkaa kotiluokkakokeilu ensimmäisen vuoden opiskelijoille
Oppimismaisema on laajempi
Tulevaisuuden oppimisympäristön trendeistä tilaisuudessa puhui Aalto-yliopiston vanhempi tutkija Suvi Nenonen. Oppiminen näyttäytyy erilaisena, kun laajentaa katsontakantaa tarkastelemaan koko oppimismaisemaa, jossa ihminen ja yhteisö oppivat.
Oppimismaisema pitää sisällään ihmisen ja yhteisön koko oppimisympäristön, mukaan lukien kulkuvälineet, asunnon, liikuntapaikat, kahvilat, torit, kirjastot, digitaaliset tilat ja bilepaikat. Luokkahuone on vain pieni osa sitä maisemaa, jossa ihminen oppii.
Kampussuunnittelun keskeisimpänä haasteena Nenonen pitää käyttäjäorganisaation kielen kääntämistä suunnitteluun. Häneltä ilmestyykin pian kirja aiheesta How to cocreate campuses? Nenonen herätti myös pohtimaan miten leikki ja pelillisyys tulevat erilaisiin paikkoihin sekä havahdutti ajattelemaan kestävän kehityksen kannalta maailmanlaajuista vain noin 30 prosentin oppilaitosten käyttöastetta.
Nenonen myös manifestoi, että ”luokka on tila ja opetussuunnitelma on paikka”. Hän pitää oppimisympäristöjen kehittämisen pahimpina vihollisina lukujärjestys- ja tilanvarausjärjestelmiä sekä tulosyksikkörajoja.
Kirjastoa pidetään usein oppilaitoksen maamerkkinä. Myös hyvällä aulatilan vastaanotolla voi profiloitua käyttäjäläheiseksi. Entäpä haluaisimmeko halauspisteitä tai oppivia käytäviä Metropoliaan?
Lisätietoja
Projektijohtaja Seija Ristimäki
Teksti ja kuvat
Anna-Maija Vesa
viestintäsuunnittelija