Yhteisopettajuus virkistää opetusta ja opiskelijoita

Yhteisopettajuus virkistää opetusta ja opiskelijoita

Teoriasta käytäntöön

Apu­vä­li­ne­tek­nii­kal­la ja te­ol­li­sel­la muo­toi­lul­la on pal­jon yh­tei­siä raja­pin­to­ja ja toi­min­nan mah­dol­li­suuk­sia. Kum­man­kin tut­kin­to-oh­jel­man en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­la on sa­man­si­säl­töi­nen opin­to­jak­so työ­me­ne­tel­mis­sä ja ma­te­ri­aa­leis­sa. Niin­pä syn­tyi aja­tus ko­keil­la, mi­ten yh­teis­o­pe­tuk­sen päi­vä on­nis­tui­si, ker­too apu­vä­li­ne­tek­nii­kan tut­kin­to­vas­taa­va Toni Ni­su­la.

Hynttyyt yhteen päiväksi

Tuu­mas­ta toi­meen: apu­vä­li­ne­tek­niik­ka kut­sui te­ol­li­sen muo­toi­lun po­ru­kan ky­lään Van­hal­le vier­to­tiel­le. Opet­ta­ji­na oli­vat apu­vä­li­ne­tek­nii­kan tut­kin­to­vas­taa­va Toni Ni­su­la, pää­toi­mi­nen tun­ti­o­pet­ta­ja Kari Son­ni­nen ja te­ol­li­sen muo­toi­lun leh­to­ri Mika Iha­nus sekä mo­lem­pien tut­kin­to-oh­jel­mien 1. vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jat.

Yh­tei­sen toi­min­nal­li­sen päi­vän ta­voit­tee­na oli saa­da ko­neet ja lait­teet toi­mi­maan suu­rem­mil­la käyt­tö­tun­neil­la ja te­hos­taa nii­den käyt­töä. Opet­ta­jat voi­si­vat ko­keil­la, mitä yh­teis­o­pet­ta­juus vaa­tii ja toi­saal­ta an­taa, ja mi­ten yh­teis­o­pe­tus pi­täi­si käy­tän­nös­sä to­teut­taa, jot­ta opis­ke­li­jat sai­si­vat ope­tuk­ses­ta irti mah­dol­li­sim­man pal­jon. Päi­vän an­ti­na opis­ke­li­jat sai­si­vat myös mah­dol­li­suu­den ver­kos­toi­tu­mi­seen ja ver­tais­op­pi­mi­seen.

Apu­vä­li­ne­tek­ni­kot hal­lit­se­vat pro­tee­sien te­ois­sa käy­tet­tä­vyy­den ja ana­to­mi­an esi­mer­kik­si ke­hon lii­ke­ra­toi­hin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Muo­toi­li­jat tuo­vat pro­tee­siin es­te­tiik­kaa ja de­sig­nia.

Kommentteja sekä mitä tästä opimme

”Huip­pu päi­vä!” ”Ki­vaa.” ”On nas­taa, suo­sit­te­len.” ”Op­pii itse – ener­gi­soi­vaa.” ”Hyvä fii­lis”.

Näin opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat kom­men­toi­vat tun­to­jaan päi­väs­tä.

Opis­ke­li­jat hoi­ti­vat omat vas­tuun­sa erin­o­mai­ses­ti, vaik­ka it­se­kin vie­lä har­joit­te­le­vat työ­ta­po­ja. He toi­mi­vat ryh­mis­sä tois­ten­sa opet­ta­ji­na ja op­pi­vat toi­sil­taan uu­sia työ­me­ne­tel­miä. Eri­lai­set lait­teet ja ko­neet tu­li­vat tu­tuik­si. Työ­mah­dol­li­suuk­siin löy­det­tiin uu­sia näkö­kul­mia. Opit­tiin yh­dis­tä­mään toi­min­nal­li­suus ja muo­toi­lu.

Kaik­ki kol­me opet­ta­jaa peu­kut­ta­vat ja suo­sit­te­le­vat muil­le­kin yh­teis­o­pet­ta­juut­ta. Saa­daan tie­to ja tai­to käyt­töön ja kier­toon. Voi­daan hyö­dyn­tää moni­am­ma­til­lis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta, he pe­rus­te­li­vat.

Päi­vän ta­voi­te ”yh­dis­tää ja ke­hit­tää toi­min­taa, ope­tus­ta ja omaa osaa­mis­ta” to­teu­tui. Myös ta­voit­tees­sa ”pi­tää haus­kaa” on­nis­tut­tiin.

Lo­puk­si opis­ke­li­jat ar­vi­oi­vat yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti päi­vän an­tia. Ryh­mä­koot voi­si­vat olla pie­nem­piä noin 5 hen­ki­lön suu­rui­sia. Suun­ni­tel­mal­li­suus ja val­mis­tu­nei­suus sekä sel­keä pää­mää­rä tuo­vat te­hok­kuut­ta päi­vään.

Nämä eväät pää­tet­tiin ot­taa mu­kaan seu­raa­vaan ta­paa­mi­seen te­ol­li­sen muo­toi­lun väen luok­se vie­rai­lul­le Tik­ku­ri­laan.

Ku­vat ja vi­deo Ta­ne­li Kaa­li­kos­ki
Teks­ti Toni Ni­su­la ja Ilse Skog

“Op­pi­jan pol­ku mah­dol­lis­taa yh­teis­o­pet­ta­juu­den. Uu­dis­tu­vat ta­vat to­teut­taa yh­teis­o­pet­ta­juut­ta vaa­ti­vat opet­ta­jil­ta yh­des­sä työs­ken­te­lyä ja uu­dis­tu­vaa pe­da­go­gis­ta ajat­te­lua.”

Yh­des­sä ope­tel­tiin muo­vin valu- ja la­mi­noin­ti­tek­niik­kaa, käyt­tä­mään hi­on­ta- ja työs­tö­ko­nei­ta ja te­ke­mään kip­si­töi­tä.

Toni Ni­su­lal­la on kä­des­sään 3D skan­ne­ri,
jol­la voi teh­dä pika­mal­lin­nuk­sia.

3D-skan­ne­ril­la skan­nat­tiin muun mu­as­sa ja­lan mal­li.

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 201426.3.2014