Teoriasta käytäntöön
Apuvälinetekniikalla ja teollisella muotoilulla on paljon yhteisiä rajapintoja ja toiminnan mahdollisuuksia. Kummankin tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on samansisältöinen opintojakso työmenetelmissä ja materiaaleissa. Niinpä syntyi ajatus kokeilla, miten yhteisopetuksen päivä onnistuisi, kertoo apuvälinetekniikan tutkintovastaava Toni Nisula.
Hynttyyt yhteen päiväksi
Tuumasta toimeen: apuvälinetekniikka kutsui teollisen muotoilun porukan kylään Vanhalle viertotielle. Opettajina olivat apuvälinetekniikan tutkintovastaava Toni Nisula, päätoiminen tuntiopettaja Kari Sonninen ja teollisen muotoilun lehtori Mika Ihanus sekä molempien tutkinto-ohjelmien 1. vuosikurssin opiskelijat.
Yhteisen toiminnallisen päivän tavoitteena oli saada koneet ja laitteet toimimaan suuremmilla käyttötunneilla ja tehostaa niiden käyttöä. Opettajat voisivat kokeilla, mitä yhteisopettajuus vaatii ja toisaalta antaa, ja miten yhteisopetus pitäisi käytännössä toteuttaa, jotta opiskelijat saisivat opetuksesta irti mahdollisimman paljon. Päivän antina opiskelijat saisivat myös mahdollisuuden verkostoitumiseen ja vertaisoppimiseen.
Apuvälineteknikot hallitsevat proteesien teoissa käytettävyyden ja anatomian esimerkiksi kehon liikeratoihin liittyvissä asioissa. Muotoilijat tuovat proteesiin estetiikkaa ja designia.
Kommentteja sekä mitä tästä opimme
”Huippu päivä!” ”Kivaa.” ”On nastaa, suosittelen.” ”Oppii itse – energisoivaa.” ”Hyvä fiilis”.
Näin opiskelijat ja opettajat kommentoivat tuntojaan päivästä.
Opiskelijat hoitivat omat vastuunsa erinomaisesti, vaikka itsekin vielä harjoittelevat työtapoja. He toimivat ryhmissä toistensa opettajina ja oppivat toisiltaan uusia työmenetelmiä. Erilaiset laitteet ja koneet tulivat tutuiksi. Työmahdollisuuksiin löydettiin uusia näkökulmia. Opittiin yhdistämään toiminnallisuus ja muotoilu.
Kaikki kolme opettajaa peukuttavat ja suosittelevat muillekin yhteisopettajuutta. Saadaan tieto ja taito käyttöön ja kiertoon. Voidaan hyödyntää moniammatillista vuorovaikutusta, he perustelivat.
Päivän tavoite ”yhdistää ja kehittää toimintaa, opetusta ja omaa osaamista” toteutui. Myös tavoitteessa ”pitää hauskaa” onnistuttiin.
Lopuksi opiskelijat arvioivat yhteistoiminnallisesti päivän antia. Ryhmäkoot voisivat olla pienempiä noin 5 henkilön suuruisia. Suunnitelmallisuus ja valmistuneisuus sekä selkeä päämäärä tuovat tehokkuutta päivään.
Nämä eväät päätettiin ottaa mukaan seuraavaan tapaamiseen teollisen muotoilun väen luokse vierailulle Tikkurilaan.
Kuvat ja video Taneli Kaalikoski
Teksti Toni Nisula ja Ilse Skog