Kohti kukoistavaa oppimisyhteisöä
Lehtori Arto Salonen piirsi alustuspuheenvuorossaan oppimistoiminnan kokonaiskuvan. Siinä näkyvät oppijan polku, opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt. Perinteisten luokkaopetusten rinnalla on digitaalisia oppimisympäristöjä – näiden yhdistelmiä eli sulautuvia sekä autenttisia, joita toteutetaan yhdessä työelämän kanssa.
Meillä on 65 tutkinto-ohjelmaa, erilaisia henkilöitä henkilöstössä 1100 ja opiskelijoissa 16 800. Mikä olisi toimintakulttuuri ja toimintafilosofia, joka yhdistäisi meitä kaikkia, Salonen heitti kysymyksen ilmaan. Yhteistoiminnallinen pedagogiikka, oli hänen vastauksensa.
Yhteistoiminnallinen pedagogiikka ja innostava oppiminen tulevat strategiasta. Myös arvot ovat yhdenmukaisia pedagogisten linjausten kanssa. Nämä ovat hyväksyttäviä, mutta raameiltaan melko väljiä. Tarvitaan konkretiaa, mitä yhteistoiminnallinen pedagogiikka ja innostava oppiminen tarkoittavat arjessa, Salonen pohti.
Yhteisöllinen pedagogiikka konkretiaan
Salonen viittasi erilaisiin teorioihin, jotka edesauttavat hyviin oppimistuloksiin pääsyä.
Yhteistoiminnallinen pedagogiikka liittää henkilöstön ja opiskelijat yhteen tavoittelemaan oppimista Edward Decin ja Richard Ryanin teorian perusteella seuraavasti:
KOMPETENSSI. Uskomme jaettuun asiantuntijuuteen. Autamme toisiamme loistamaan erityisosaamisellaan. Vältämme mitätöintiä ja tukahduttamista.
OSALLISUUS. Kannattelemme toisiamme rikastuttavassa vuorovaikutuksessa. Uskomme yhteisöllisen tiedonrakentamisen mahdollisuuksiin. Edistämme yhdessä toimimista.
AUTONOMIA. Arvostamme itseohjautuvuutta ja persoonanmukaisuutta, mutta tarvitsemme toisiamme.
Kompetenssi-näkökulmassa mietitään, miten jokainen henkilökuntaan kuuluva, opiskelija, sidosryhmän jäsen pääsee loistamaan omalla erityisellä osaamisellaan.
Osallisuuden näkökulmassa tavoitteena on, että jokainen kokee tiimeihin, työryhmiin ja yhteisöihin liittymisen helpoksi ja, että niissä voimaantuu.
Autonomia-näkökulmassa metropolialaiset toteuttavat itseään itseohjautuvasti ja omanäköisesti, mutta Metropolian strategiaan sitoutuen.
Tavoitteena on, että jokainen nauttii syvää luottamusta siten, että hänen on helppoa työskennellä itseohjautuvasti ja persoonalleen luontevalla tavalla.via sekä autenttisia, joita toteutetaan yhdessä työelämän kanssa.
Salosen esityksen jälkeen ryhmäydyttiin kuuden tuolin kaarissa jakamana ajatuksia ja kiteyttämään merkityksiä sanoille kompetenssi, osallisuus ja autonomia.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
Kuuntele podcastit:
Tässä ryhmä pohtii autonomiaa ja lopulta kiteyttää sen yhteen lauseeseen. (podcast)
Autonomia-ajatuksia (podcast)
Osallisuuskeskustelua.(podcast)
Osallisuus kiteytettynä yhden ryhmän ajatuksista.(podcast)
Oppijan polullaHuhtikuu 201426.3.2014