Yhdessä opettaen - yhdessä oppien

Yhdessä opettaen - yhdessä oppien

Kohti kukoistavaa oppimisyhteisöä

Leh­to­ri Arto Sa­lo­nen piir­si alus­tus­pu­heen­vuo­ros­saan op­pi­mis­toi­min­nan koko­nais­ku­van. Sii­nä nä­ky­vät op­pi­jan pol­ku, ope­tus­me­ne­tel­mät ja op­pi­mis­ym­pä­ris­töt. Pe­rin­teis­ten luok­ka­o­pe­tus­ten rin­nal­la on di­gi­taa­li­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä – näi­den yh­dis­tel­miä eli su­lau­tu­via sekä au­tent­ti­sia, joi­ta to­teu­te­taan yh­des­sä työ­e­lä­män kans­sa.

Meil­lä on 65 tut­kin­to-oh­jel­maa, eri­lai­sia hen­ki­löi­tä hen­ki­lös­tös­sä 1100 ja opis­ke­li­jois­sa 16 800. Mikä oli­si toi­min­ta­kult­tuu­ri ja toi­min­ta­fi­lo­so­fia, joka yh­dis­täi­si mei­tä kaik­kia, Sa­lo­nen heit­ti ky­sy­myk­sen il­maan. Yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­ka, oli hä­nen vas­tauk­sen­sa.

Lin­da Sauk­ko-Rau­dan nä­ke­mys pari­o­pe­tuk­ses­ta. Cre­a­ti­ve Com­mons li­sen­soi­tu.

Yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­ka ja in­nos­ta­va op­pi­mi­nen tu­le­vat stra­te­gi­as­ta. Myös ar­vot ovat yh­den­mu­kai­sia pe­da­go­gis­ten lin­jaus­ten kans­sa. Nämä ovat hy­väk­syt­tä­viä, mut­ta raa­meil­taan mel­ko väl­jiä. Tar­vi­taan konk­re­ti­aa, mitä yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­ka ja in­nos­ta­va op­pi­mi­nen tar­koit­ta­vat ar­jes­sa, Sa­lo­nen poh­ti.

Yhteisöllinen pedagogiikka konkretiaan

Sa­lo­nen viit­ta­si eri­lai­siin te­o­ri­oi­hin, jot­ka edes­aut­ta­vat hy­viin op­pi­mis­tu­lok­siin pää­syä.

Yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­ka liit­tää hen­ki­lös­tön ja opis­ke­li­jat yh­teen ta­voit­te­le­maan op­pi­mis­ta Ed­ward De­cin ja Ric­hard Rya­nin te­o­ri­an pe­rus­teel­la seu­raa­vas­ti:

KOM­PE­TENS­SI. Us­kom­me ja­et­tuun asi­an­tun­ti­juu­teen. Au­tam­me toi­si­am­me lois­ta­maan eri­tyis­o­saa­mi­sel­laan. Väl­täm­me mi­tä­töin­tiä ja tu­kah­dut­ta­mis­ta.

OSAL­LI­SUUS. Kan­nat­te­lem­me toi­si­am­me ri­kas­tut­ta­vas­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Us­kom­me yh­tei­söl­li­sen tie­don­ra­ken­ta­mi­sen mah­dol­li­suuk­siin. Edis­täm­me yh­des­sä toi­mi­mis­ta.

AU­TO­NO­MIA. Ar­vos­tam­me itse­oh­jau­tu­vuut­ta ja per­soo­nan­mu­kai­suut­ta, mut­ta tar­vit­sem­me toi­si­am­me.

Kom­pe­tens­si-näkö­kul­mas­sa mie­ti­tään, mi­ten jo­kai­nen hen­ki­lö­kun­taan kuu­lu­va, opis­ke­li­ja, si­dos­ryh­män jä­sen pää­see lois­ta­maan omal­la eri­tyi­sel­lä osaa­mi­sel­laan.

Osal­li­suu­den näkö­kul­mas­sa ta­voit­tee­na on, että jo­kai­nen ko­kee tii­mei­hin, työ­ryh­miin ja yh­tei­söi­hin liit­ty­mi­sen hel­pok­si ja, että niis­sä voi­maan­tuu.

Au­to­no­mia-näkö­kul­mas­sa met­ro­po­li­a­lai­set to­teut­ta­vat it­se­ään itse­oh­jau­tu­vas­ti ja oma­nä­köi­ses­ti, mut­ta Met­ro­po­li­an stra­te­gi­aan si­tou­tu­en.

Ta­voit­tee­na on, että jo­kai­nen naut­tii sy­vää luot­ta­mus­ta si­ten, että hä­nen on help­poa työs­ken­nel­lä itse­oh­jau­tu­vas­ti ja per­soo­nal­leen luon­te­val­la ta­val­la.via sekä au­tent­ti­sia, joi­ta to­teu­te­taan yh­des­sä työ­e­lä­män kans­sa.

Sa­lo­sen esi­tyk­sen jäl­keen ryh­mäy­dyt­tiin kuu­den tuo­lin kaa­ris­sa ja­ka­ma­na aja­tuk­sia ja ki­teyt­tä­mään mer­ki­tyk­siä sa­noil­le kom­pe­tens­si, osal­li­suus ja au­to­no­mia.

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Kuun­te­le pod­cas­tit:

Täs­sä ryh­mä poh­tii au­to­no­mi­aa ja lo­pul­ta ki­teyt­tää sen yh­teen lau­see­seen. (pod­cast)

Au­to­no­mia-aja­tuk­sia (pod­cast)

Osal­li­suus­kes­kus­te­lua.(pod­cast)

Osal­li­suus ki­tey­tet­ty­nä yh­den ryh­män aja­tuk­sis­ta.(pod­cast)

“Juh­la­sali oli täyn­nä Jo­han­na Hol­vi­ki­ven tu­los­a­lu­een opet­ta­jia ja asi­an­tun­ti­joi­ta Hy­vin­voin­nis­ta ja Kult­tuu­ris­ta. Tee­ma­na oli yh­teis­toi­min­nal­li­nen pe­da­go­giik­ka.”

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 201426.3.2014