Oppijan polkua pitkin yhteishakuun
Oppijan polkua pitkin yhteishakuun




Klikkaa ja
katso Oppijan polun Prezi-esittely.
Prezi-esittely toteutettiin yhteistoiminnallisesti. Kuvituksen ja teknisen toteutuksen takana ovat suunnittelija Tea Dickman ja lehtori Olli Vihma. Tekstiä Preziin tuottivat suunnittelupäällikkö Sanna Pihlajaniemi ja viestintäsuunnittelija Ilse Skog. Musiikista vastaavat pop/jazz-musiikin opiskelijat Jouni Raatikainen ja Aleksi Villberg.
Hmm, mikäs tämä Oppijan polku on?
Oppijan polun käsitteistöä on avattu. Termiportaalin työryhmä on kääntänyt käsitteet myös englanniksi.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.

Arto Salonen ja Erja Parviainen.
Muutama nosto käsitteistöstä:
- Oppijan polku koostuu opetussuunnitelman tarjoamista erilaisista vaihtoehtoisista sisällöistä ja oppimistavoista, jotka syntyvät yhteistyössä opiskelijan valintojen, opettajien ohjauksen ja henkilökohtaisen opetussuunnitelman (HOPS) laadinnan pohjalta.
- Koulutusohjelmat ovat muuttuneet tutkinto-ohjelmiksi.
- Yhteishaun hakukohdetta kutsutaan ammatilliseksi pääaineeksi.
- Jos tutkinto-ohjelman Oppijan polku haarautuu selkeästi erillisiin polkuihin, niitä kutsutaan ammatillisiksi pääaineiksi. Enää ei siis käytetä suuntautumisvaihto (suva) -termejä.
- Ammatillisen pääaineen lisäksi opiskelija voi täydentää osaamistaan 15 tai 30 opintopisteen valinnaisella opintokokonaisuudella. Tutkinto-ohjelma määrittelee tutkintoon sopivat valinnaiset opintokokonaisuudet. Nämä valinnaiset voivat olla tutkinnon sisäisiä, monialaisia tai toisen tutkinto-ohjelman tarjoamia opintoja. Sivuaine-käsitettä ei käytetä.
Nyt fokuksessa yhteistoiminnallinen oppiminen
Tammi-helmikuussa kaikilla tulosalueilla pidettiin henkilöstön yhteisiä Oppijan polku -valmennuksia, joissa Arto Salonen nivoi yhteistoiminnallisen oppimisen Metropolian arvoihin ja pedagogisiin linjauksiin.
Kukoistavassa oppimisyhteisössä jokaisen toimijan täysi potentiaali on käytössä. Se on mahdollista jos jokainen metropolialainen (opiskelija ja henkilökuntaan kuuluva)
- saa tunnustusta omasta osaamisestaan – KOMPETENSSI
- kokee yhteisöjen osallisuutta – OSALLISUUS
- pystyy toimimaan itseohjautuvasti – AUTONOMIA
Metropolian johtoryhmän 25.2.2014 hyväksymä yhteistoiminnallisen oppimisen määritelmä perustuu kompetenssiin, osallisuuteen ja autonomiaan seuraavasti:
”Yhteistoiminnallinen oppiminen on yhteistä tiedon, taidon ja asennoitumisen rakentamisesta, jossa käyttövoimana on toimijoiden itseohjautuvuus ja toisiansa täydentävä erilaisuus.”
Oppimistoiminnan kokonaiskuvan havainnollistaminen
Yhteistoiminnallinen oppiminen on toimintaa, joka saa oppimisen tukirakenteet sykkimään. Näitä rakenteita ovat alla olevan kuvion mukaisesti Oppijan polku -opetussuunnitelma, opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt.

Oppimistoiminnan kokonaiskuva.

Oppimistoiminnan kokonaiskuva.

Oppimistoiminnan kokonaiskuva.

Oppimistoiminnan kokonaiskuva.
Oppimistoiminnan kokonaiskuvan hahmotteluun ovat osallistuneet eri tulosalueiden opettajat, Opettajien Metropolia Akatemian osallistujat, OIVA-tiimi sekä koulutuksen kehittämispalvelut.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
“Syksyllä opintonsa aloittavat opiskelijat astuvat monien mahdollisuuksien korkeakouluun. Oppijan polku tarjoaa opiskelijalle yksilöllisiä ja yhteisöllisiä opiskelumahdollisuuksia.”

Yhdessä pohdittiin, mitä nämä ovat käytännössä.

Kulttuuri ja hyvinvointi -tulosalueen tammikuisessa tilaisuudessa henkilöstö konkretisoi yhdessä pohtien, mitä yhteistoiminnallinen oppiminen on Metropoliassa.