Työllistävät ja autenttiset oppimistilanteet

Uut­ta ope­tus­suun­ni­tel­maa on läh­det­ty ra­ken­ta­maan asia­ko­ko­nai­suus­poh­jal­ta. Syk­syn pää­aine­o­pin­not muo­dos­ta­vat kak­si tee­ma­ko­ko­nai­suut­ta. Ne ovat 1) Java- ja tie­to­kan­ta­o­saa­mi­nen sekä 2) Web­o­saa­mi­nen. Tee­ma­ko­ko­nai­suuk­sien ra­ken­ta­mi­nen edel­lyt­tää eri oh­jel­mis­to­tek­nii­kan osa-alu­ei­den asi­an­tun­te­mus­ta. Esi­mer­kik­si Java-osuu­des­sa näi­tä ovat olio-oh­jel­moin­ti, tie­to­kan­ta­oh­jel­moin­ti (SQL, Hi­ber­na­te), ro­bo­tiik­ka, oh­jel­mien tes­taus ja ver­si­on­hal­lin­ta. Web-ko­ko­nai­suu­des­sa näi­tä ovat asi­a­kas­oh­jel­moin­ti (skrip­ti­oh­jel­moin­ti, Ja­vaSc­ript), kom­mu­ni­koin­ti­raja­pin­nat, pal­ve­li­men oh­jel­moin­ti (PHP) ja NoSQL-tie­to­va­ras­to­jen käyt­tö. Kun ai­kai­sem­min näi­tä osa-alu­ei­ta on ope­tet­tu omil­la opin­to­jak­soil­laan, ne in­teg­roi­daan uu­des­sa op­sis­sa mai­ni­tuik­si tee­moik­si. Tämä edel­lyt­tää tii­vis­tä opet­ta­jien vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Yk­sit­täi­sel­lä opet­ta­jal­la ei tar­vit­se olla kaik­kea sitä tie­toa ja tai­toa, jota vaa­di­taan. Opet­ta­jat ko­kei­le­vat eri­lai­sia op­pi­mis­muo­to­ja ja -ti­lo­ja yh­dis­tä­viä to­teu­tuk­sia. Opet­ta­jien teh­tä­väk­si muo­dos­tuu eri­tyi­ses­ti yh­tei­söl­lis­ten op­pi­mis­ti­lo­jen ja -ti­lan­tei­den luo­mi­nen.

Kos­ka opin­to­jak­sot val­men­ta­vat työ­e­lä­mään, ne to­teu­te­taan si­mu­loi­den työ­e­lä­män pro­ses­se­ja. Tä­män vuok­si kes­kei­set oh­jel­mis­to­jen tuo­tan­toon liit­ty­vät tuki­pro­ses­sit ku­ten ver­si­on­hal­lin­ta ja tes­taus ovat alus­ta al­ka­en mu­ka­na ja suu­rin osa op­pi­mi­ses­ta ta­pah­tuu pro­jek­ti­op­pi­mi­se­na ryh­mis­sä (3-4 hen­keä). Op­pi­mis­ti­lan­teet ajoi­te­taan toi­mi­maan työ­päi­vä­peri­aat­teel­la: opis­ke­li­joi­den päi­vit­täi­nen työs­ken­te­ly­aika on 9-16. Ko­to­na teh­tä­viä töi­tä työ­päi­vien ulko­puo­lel­la ei juu­ri edel­ly­te­tä.

Alku­pe­räi­se­nä ta­voit­tee­na oli, että uu­des­sa mal­lis­sa työ­e­lä­mä­läh­töi­syys otet­tai­siin mu­kaan myös si­ten, että pro­jek­ti­ai­hei­ta et­si­tään yri­tyk­sis­tä. Tämä ei ole vie­lä to­teu­tu­nut.

Tulokset

Syk­syl­lä 2015 to­teu­tet­tiin kak­si 10 opin­to­pis­teen mo­duu­lia, jois­sa ke­hi­tet­tä­vää toi­min­ta­mal­lia tes­tat­tiin käy­tän­nös­sä. Tuok­si­na saa­tiin
(a)    mo­nis­tet­ta­vat vir­tu­aa­li­set oh­jel­mis­to­tuo­tan­non toi­min­ta­ym­pä­ris­tö ryh­mä­työ­tä, tes­taus­ta ja jat­ku­vaa in­teg­roin­tia var­ten (= di­gi­ta­li­saa­ti­on hyö­dyn­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa)
(b)    toi­mi­vat työ­e­lä­män pro­ses­se­ja si­mu­loi­vat op­pi­mis­käy­tän­nöt ja opin­to­ko­ko­nai­suu­det, jot­ka työl­lis­tä­vät suo­raan tie­tyil­le osaa­mis­a­lu­eil­le

Jatkokehitys

Jat­ko­ke­hit­te­ly­idea mah­dol­li­sen han­ke­ha­ke­muk­sen läh­tö­koh­dak­si

Ta­voi­te
Met­ro­po­li­an hal­lin­noi­man ko­ko­naan pil­vi­pal­ve­lu­na toi­mi­van kaik­ki oh­jel­mis­to­ke­hi­tys­pro­ses­sin vai­hei­ta tu­ke­va jär­jes­tel­mä.

Toi­men­pi­teet
Läh­de­tään to­teut­ta­maan opin­näy­te­töi­nä ja in­no­vaa­ti­o­pro­jek­tei­na pil­vi­pal­ve­lun ra­ken­ta­mi­nen.

Toi­vot­ta­vat tu­lok­set
Työ­e­lä­män oh­jel­mis­ton­ke­hi­tys­pro­ses­se­ja si­mu­loi­va oh­jel­moin­nin ope­tuk­seen tar­koi­tet­tu pil­vi­pal­ve­lu.

Työryhmä

Simo Si­lan­der, Outi Gro­ten­felt, Auvo Häk­ki­nen, Ilpo Kui­va­nen, Juha Pek­ka Kä­mä­ri, Erja Ni­ku­nen, Vesa Ol­li­kai­nen, Jor­ma Räty sekä Tho­mas Gus­tafs­son (opis­ke­li­ja-as­sis­tent­ti)

“Vir­tu­aa­li­sen oh­jel­mis­to­tuo­tan­non toi­min­ta­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mi­nen ryh­mä­työ­tä, tes­taus­ta ja jat­ku­vaa in­teg­roin­tia var­ten si­ten, että ne si­mu­loi­vat työ­e­lä­män au­tent­ti­sia pro­ses­se­ja.”

Talo­tek­nii­kan opis­ke­li­jat op­pi­mi­sen ää­rel­lä. Kuva Mark­ku Lem­pi­nen & Vil­le Kau­ko.

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 20165.4.2016