Verkostokehittämisen mallittaminen

Tar­koi­tuk­se­na oli ra­ken­taa ke­hit­tä­mis­ver­kos­to kor­ke­a­kou­lun ja työ­e­lä­män raja­pin­nal­le.  Tu­lok­si­na saa­tiin ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton mal­li, ku­vauk­set ver­kos­ton me­nes­tys­te­ki­jöis­tä, tar­vit­ta­vas­ta osaa­mi­ses­ta ja sen tuot­ta­mi­ses­ta. Kon­teks­ti­na oli ikä­ih­mis­ten hy­vin­voin­ti omas­sa ar­jes­saan. Ke­hit­tä­mis­työ to­teu­tui työ­pa­jois­sa, joi­den tu­lok­sia opet­ta­jat tes­ta­si­vat omis­sa ver­kos­tois­saan. Työ­paja­työs­ken­te­ly pe­rus­tui yh­teis­ke­hit­te­lyyn. Osal­lis­tu­ji­na oli Hel­sin­gin, Es­poon ja Kau­ni­ais­ten kau­pun­kien van­hus­pal­ve­lui­den esi­mie­hiä, Ge­ro­Met­ron edus­ta­jia, Pää­kau­pun­ki­seu­dun Omais­hoi­ta­jat ja Lä­hei­set POL­LI ry:n edus­ta­jia, ikä­ih­mi­siä, Met­ro­po­li­an opis­ke­li­joi­ta ja opet­ta­jia (7 leh­to­ria). Pro­ses­sia tuki kol­me Met­ro­po­li­an yli­o­pet­ta­jaa. Ke­hit­tä­mis­pro­ses­si to­teu­tui tou­ko­kuun ja mar­ras­kuun 2015 vä­li­se­nä ai­ka­na.

Tulokset

Ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­sen työ­pa­jo­jen yh­teis­ke­hit­te­lyn tu­lok­se­na syn­tyi­vät ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton mal­li ja ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton on­nis­tu­mi­sen te­ki­jät sekä ku­vauk­set ke­hit­tä­mis­ver­kos­to-osaa­mi­ses­ta ja ke­hit­tä­mis­ver­kos­to-osaa­mi­sen tuot­ta­mi­ses­ta. Ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton mal­li ku­vaa ver­kos­to­toi­min­nas­sa ta­pah­tu­van ke­hit­tä­mis­toi­min­nan ym­pä­ris­töä, sen eri ta­so­ja ja toi­mi­joi­ta sekä toi­mi­joi­den vä­li­siä suh­tei­ta ja yh­teis­toi­min­taa (ku­vio 1).

KU­VIO 1. Ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton mal­li.

Ke­hit­tä­mis­toi­min­ta ja yh­teis­työ or­ga­ni­soi­tu­vat työ­e­lä­män toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä. Ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton ku­vauk­sen avul­la voi­daan jä­sen­tää yh­teis­työ­ver­kos­toa: oppi­lai­tok­sen, työ­e­lä­män ja kan­sa­lais­ten kump­pa­nuu­den syn­ty­mis­tä sekä toi­mi­joi­den vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ta­pah­tu­vaa ke­hit­tä­mis­toi­min­taa ja op­pi­mis­ta.

Ke­hit­tä­mis­toi­min­nan mik­ro­ta­son yti­mes­sä on asi­ak­kaan arki, jo­hon py­ri­tään saa­maan ai­kaan asi­ak­kaan hy­vin­voin­tia ja toi­min­ta­ky­kyä edis­tä­viä muu­tok­sia. Mik­ro­ta­son ver­kos­to­toi­mi­joi­na ovat opis­ke­li­ja, ih­mi­nen (asi­a­kas) ja työn­te­ki­jä, joi­den ta­voit­tei­den mu­kai­nen ke­hit­tä­mi­nen to­teu­tuu yh­te­si­toi­min­nas­sa konk­reet­ti­ses­sa toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä. Mik­ro­ta­son toi­mi­jat va­li­koi­tu­vat ke­hit­tä­mi­sen toi­min­nan kon­teks­tin ja ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti. Ke­hit­tä­mis­toi­min­nan to­teut­ta­mi­ses­sa ja ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa on kes­keis­tä, että toi­mi­jat tun­te­vat toi­sen­sa, luot­ta­vat toi­siin­sa ja si­tou­tu­vat yh­tei­seen toi­min­taan.

Mik­ro­ta­son ver­kos­to­ke­hit­tä­mis­toi­min­nan mah­dol­lis­ta­vat ra­ken­teet muo­dos­tu­vat kus­sa­kin toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä ja työ­e­lä­män or­ga­ni­saa­ti­os­sa mak­ro­ta­sol­la. Mak­ro­ta­son toi­mi­joi­ta ovat am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­la esi­mie­het ja opet­ta­jat), työ­e­lä­män pal­ve­lu­or­ga­ni­saa­ti­on esi­mies, opis­ke­li­ja­jär­jes­tön edus­ta­jat ja Ih­mi­sen elä­mää tu­ke­van ver­kos­ton esim. kol­man­nen sek­to­rin jär­jes­tön ko­ke­mus­a­si­an­tun­ti­jat, omai­set ja lä­hei­set ja muut hen­ki­lö­koh­tai­set tuki­ver­kos­tot. Mak­ro­ta­sol­la toi­mi­joi­den kes­ki­näi­nen tun­te­mi­nen, luot­ta­mus ja si­tou­tu­mi­nen mah­dol­lis­ta­vat ver­kos­to- ja ke­hit­tä­mis­toi­min­nan jat­ku­vuu­den ja pit­kä­jän­tei­sen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen täh­tää­vän toi­min­nan.

Tulosten siirrettävyys ja hyödyt

Ke­hit­tä­mis­pro­ses­sin ai­ka­na tuli esil­le vä­lit­tö­miä pro­ses­sin tuot­ta­mien tu­los­ten hyö­dyn­net­tä­vyys­mah­dol­li­suuk­sia. Näi­tä oli­vat mm. ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­sen tapa ja tuo­tet­tu­jen ke­hit­tä­mis­ver­kos­to­te­ki­jöi­den hyö­dyn­tä­mi­nen to­teu­tu­vis­sa ja suun­nit­te­lu­vai­hees­sa ole­vis­sa hank­keis­sa (esim. ESR-, Ho­ri­zon 2020- ja In­no­vaa­ti­o­ra­has­to­hank­keet). Ke­hit­tä­mis­pro­ses­sis­sa konk­re­ti­soi­vat ver­kos­to­työn ja ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­sen ydin­piir­teet, joi­den avul­la voi­tiin ke­hit­tää ja ar­vi­oi­da to­teu­tus­vai­hees­sa tai suun­nit­te­lu­vai­hees­sa ole­via TKI- hank­kei­ta, jois­sa Met­ro­po­lia on osal­li­se­na.  Toi­nen esil­le tul­lut hyö­dyn­net­tä­vyys liit­tyi ke­hit­tä­mis­pro­ses­sis­sa käy­tet­tyyn ke­hit­tä­mi­sen me­ne­tel­mään eli yh­teis­ke­hit­te­lyyn ja sii­hen liit­ty­vän osaa­mi­sen vah­vis­tu­mi­seen.

Pro­ses­sin ai­ka­na käy­dyis­sä kes­kus­te­luis­sa to­det­tiin, että ke­hit­tä­mis­ver­kos­to­mal­li on so­vel­let­ta­vis­sa myös mui­hin kon­teks­tei­hin (esim. ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­nen muil­la kou­lu­tus­a­loil­la Met­ro­po­li­as­sa tai muis­sa or­ga­ni­saa­ti­ois­sa). Tämä edel­lyt­tää sitä, että mal­lin ydin tu­lee en­sin neu­vo­tel­len so­pia yh­des­sä. Kun se on saa­tu mää­ri­tet­tyä, pääs­tään var­si­nai­sen ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­seen. Täs­sä vai­hees­sa tun­te­mi­sen, luot­ta­muk­sen ja si­tou­tu­mi­sen ra­ken­ta­mi­nen on kaik­kein oleel­li­sin­ta. Täs­sä ko­ros­tuu myös ver­kos­to­toi­min­nal­le omi­nai­nen piir­re teh­dä työn­ja­koa jous­ta­vas­ti neu­vo­tel­len ja kes­ki­näi­sen luot­ta­muk­sen poh­jal­ta. Tämä poik­ke­aa sel­ke­äs­ti esi­mer­kik­si hie­rark­ki­ses­ta toi­min­ta­ta­vas­ta, jos­sa hie­rar­kia mää­rit­tää, kuka te­kee ja mitä te­kee. (Jär­ven­sivu 2010.)

Ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­seen liit­tyy aina myös hyö­ty­nä yh­tei­nen op­pi­mi­nen. Ver­kos­to­työ joh­taa on­nis­tu­es­saan sul­je­tus­ta toi­min­nas­ta avoi­meen toi­min­taan. Sii­hen si­säl­tyy myös ke­hä­mäi­nen op­pi­mi­nen, jos­sa en­sim­mäi­ses­sä ke­häs­sä opi­taan toi­mi­mal­la yh­des­sä ja ra­ken­ta­mal­la yh­des­sä pää­mää­rää (ta­voi­tet­ta). Toi­ses­sa kehä­vai­hees­sa opi­taan op­pi­maan yh­des­sä. (Jär­ven­sivu 2015.)  Ver­kos­to­työ ja ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton ra­ken­ta­mi­nen voi­daan näh­dä it­ses­sään myös pe­da­go­gi­se­na toi­min­ta­ta­pa­na, joka on vaa­ti­vaa, mut­ta aut­taa ra­ken­ta­maan uu­den­lais­ta osaa­mis­ta työ­e­lä­mä tar­pei­siin.

Jatkokehittely

Jat­ko­ke­hit­te­ly­tar­pei­ta on poh­dit­tu ke­hi­tys­työ­ryh­mäs­sä ja han­ke­koor­di­naat­to­ri­ryh­mäs­sä. Ver­kos­to-osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­pro­ses­si tuot­ti sel­kei­tä tu­lok­sia kos­kien esi­mer­kik­si ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­sen mal­lia sekä ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­ses­sä ta­pah­tu­vaa osaa­mis­ta ja sen tuot­ta­mis­ta. Tu­lok­set muo­dos­ta­vat ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen mal­lin sekä kol­me kes­keis­tä osaa­mis­a­lu­et­ta: asi­a­kas­o­saa­mi­nen, yh­teis­toi­min­ta­o­saa­mi­nen ja ke­hit­tä­mis­o­saa­mi­nen, joi­den poh­jal­ta voi­daan esit­tää konk­reet­ti­sia toi­min­ta­eh­do­tuk­sia ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen juur­rut­ta­mi­sek­si, vah­vis­ta­mi­sek­si sekä le­vit­tä­mi­sek­si Met­ro­po­li­an hen­ki­lö­kun­nan si­säl­lä osaa­mis­alue­ra­jat ylit­tä­en. Toi­sek­si voi­daan esit­tää konk­reet­ti­sia toi­min­ta­eh­do­tuk­sia Met­ro­po­li­an opis­ke­li­joi­den sekä ver­kos­to­toi­min­taa to­teut­ta­vien tai sii­tä kiin­nos­tu­nei­den hen­ki­löi­den ja or­ga­ni­saa­ti­oi­den ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sek­si ja le­vit­tä­mi­sek­si pää­kau­pun­ki­seu­dul­la. Kol­man­nek­si voi­daan esit­tää konk­reet­ti­sia toi­min­ta­eh­do­tuk­sia ver­kos­to­ke­hit­tä­mis­tä kos­ke­van tie­don ja ym­mär­ryk­sen le­vit­tä­mi­sek­si sekä kan­sal­li­ses­ti että kan­sain­vä­li­ses­ti. Si­säl­löl­li­nen jat­ko­ke­hit­tä­mis­tar­ve kos­kee ke­hit­ty­nei­den ver­kos­to­jen ja nii­den toi­min­nan mie­lek­kyy­den yllä­pi­toa. Ver­kos­to­ke­hit­tä­mis­toi­min­ta ei ole itse­tar­koi­tus, vaan sen avul­la ta­voi­tel­laan konk­reet­ti­sia, asi­ak­kaan hy­väk­si koi­tu­via muu­tok­sia ym­pä­ris­töis­sä, käy­tän­nöis­sä ja toi­min­ta­ta­vois­sa.

Ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen tuot­ta­mi­nen ja sy­ven­tä­mi­nen pi­täi­si juur­rut­taa sys­te­maat­ti­ses­ti Op­pi­jan po­lun ra­ken­teis­sa mu­ka­na ole­vak­si toi­min­nak­si. Tämä oli­si mah­dol­lis­ta esi­mer­kik­si si­säl­lyt­tä­mäl­lä asia­ko­ko­nai­suus ope­tus­suun­ni­tel­miin tut­ki­mus- ja ke­hit­tä­mis­toi­min­nan si­säl­lök­si esim. Ke­hit­tä­mis- ja tut­ki­mus­toi­min­nan pe­rus­teet 5 op. Ky­sei­nen opin­to tu­li­si olla tar­jol­la myös avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opin­to­na, mikä mah­dol­lis­tai­si myös työ­e­lä­mä­kump­pa­nei­den sekä mui­den ver­kos­to­toi­min­taa to­teut­ta­vien tai sii­tä kiin­nos­tu­nei­den hen­ki­löi­den ja or­ga­ni­saa­ti­oi­den osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sen.

Jot­ta ope­tus­ta voi­tai­siin ryh­tyä to­teut­ta­maan laa­ja­mit­tai­ses­ti, oli­si en­sin laa­jen­net­ta­va ja var­mis­tet­ta­va opet­ta­jien ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mis­ta kou­lu­tuk­sen kaut­ta. Pe­da­go­gi­se­na mal­li­na käy­te­tään hy­väk­si ko­et­tua kump­pa­ni­o­pet­ta­juus­kou­lu­tuk­sen mal­lia. Me­to­din siir­to ja juur­ru­tus to­teu­te­taan osa­na Met­ro­po­li­an hen­ki­lös­tö­kou­lu­tus­ta liit­ty­en Op­pi­jan po­lul­la tar­vit­ta­van osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen. Ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa mu­ka­na ol­leet opet­ta­jat voi­vat toi­mia men­to­rei­na uu­sil­le opet­ta­jil­le. Kos­ka eri tut­kin­nois­sa ke­hit­tä­mis­koh­tei­den yk­si­löl­li­syys, lä­hes­ty­mis­ta­vat ja me­ne­tel­mät vaih­te­le­vat, oli­si kou­lu­tuk­ses­sa mu­ka­na ole­vien opet­ta­jien teh­tä­vä­nä ra­ken­taa omal­le alal­le so­pi­va, tut­ki­mus- ja ke­hit­tä­mis­o­pin­toi­hin kuu­lu­va 5 op ko­ko­nai­suus (pe­da­go­gi­nen so­vel­lus) ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sek­si. Täl­lä me­net­te­lyl­lä le­vi­te­tään osaa­mis­ta osaa­mis­alue­ra­jat ylit­tä­en Met­ro­po­li­an si­säl­lä ja var­mis­te­taan mie­lek­käi­den ja laa­duk­kai­den opin­to­jak­so­ko­ko­nai­suuk­sien ke­hit­tä­mi­nen opis­ke­li­joil­le. Opi­tun siir­tä­mi­nen pi­täi­si koh­den­taa myös käyn­nis­sä ole­vien hank­kei­den (esim. ESR-hank­keet Työs­te ja La­pin­lah­den läh­de) ja tu­le­vien hank­kei­den toi­mi­joi­hin.
Jot­ta asia saa­daan mark­ki­noi­tua Met­ro­po­li­an si­säl­lä ja sen ulko­puo­lel­la, tu­lee sekä opet­ta­jil­le että opis­ke­li­joil­le suun­na­tut kou­lu­tuk­set tuot­teis­taa ja mark­ki­noi­da kiin­nos­ta­vik­si ko­ko­nai­suuk­sik­si. Tämä edel­lyt­tää jat­ko­ke­hit­te­lyä, jos­sa tar­vi­taan myös lii­ke­toi­min­ta­o­saa­mis­ta. Saa­tu­jen ko­ke­mus­ten pe­rus­teel­la tu­le­vai­suu­des­sa tu­li­si kes­kit­tyä kou­lu­tus­ten konk­reet­ti­seen muo­toi­luun sekä hank­keen to­teu­tuk­sen ku­vauk­sen ja tu­los­ten le­vit­tä­mi­seen, jot­ta tie­toi­suus ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­ses­ta laa­je­ni­si ja sitä kaut­ta myös sen on­nis­tu­nut käyt­tö ke­hit­tä­mis­toi­min­nas­sa li­sään­tyi­si.

Ko. kou­lu­tus­ten ke­hit­tä­mis­tä var­ten tu­li­si ke­hit­tää myös sys­te­maat­ti­nen seu­ran­nan vä­li­ne, jon­ka avul­la saa­daan tie­toa kou­lu­tus­ten to­teu­tuk­sis­ta, opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen kart­tu­mi­ses­ta sekä ver­kos­to­ke­hit­tä­mis­toi­min­nal­la ai­kaan­saa­duis­ta muu­tok­sis­ta. Näin tuo­te­tut tie­dot pal­ve­le­vat myös me­ne­tel­mää kos­ke­vaa jul­kai­su­toi­min­taa ja tu­lok­sia voi­daan käyt­tää re­fe­rens­si­nä mark­ki­noin­nis­sa. Ar­tik­ke­le­ja tul­laan tar­jo­a­maan kol­mes­ta eri näkö­kul­mas­ta ja kol­meen eri­tyyp­pi­seen jul­kai­suun: Työ­e­lä­män ke­hit­tä­mi­nen (Työ­e­lä­män tut­ki­mus); pe­da­go­gi­nen näkö­kul­ma (Kas­va­tus / jo­kin kan­sain­vä­li­nen jul­kai­su) ja ikä­ih­mis­ten pal­ve­lu­jen ke­hit­tä­mi­nen (Ge­ron­to­lo­gia -leh­ti). Tie­don­ja­ka­mis­ym­pä­ris­töi­nä käy­te­tään myös eri alo­jen kong­res­se­ja, joi­den mu­kai­ses­ti suun­ni­tel­laan esi­tet­tä­vät si­säl­löt: Ikä­ih­mi­sen näkö­kul­ma (Ge­ron­to­lo­gia; poh­jois­mai­nen kon­fe­rens­si Suo­mes­sa 6/2016: http://23nkg.fi/ ) ja pe­da­go­gi­nen näkö­kul­ma (Co­heh­re, Der­by, 15 Ap­ril 2016). Tu­le­vat hank­keet (esim. Ho­ri­zon 2020 ja Myl­ly­puro-kam­pus) voi­vat toi­mia myös ver­kos­to­ke­hit­tä­mi­so­saa­mi­sen ja­ka­mis- ja juur­ru­tus­ym­pä­ris­töi­nä.

Työryhmä

Tuu­la Mik­ko­la, Toi­ni Har­ra, Eli­sa Mä­ki­nen, Anna Puus­tel­li-Pit­kä­nen, Mari heit­to, Lau­ra Huh­ti­nen-Hil­den, Mari Rusi-Pyy­kö­nen, Jari Pih­la­va, Kai­ja Ke­kä­läi­nen ja Tei­ja Le­mi­nen.

“Ver­kos­to­työs­ken­te­lyyn liit­ty­vän osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen osa­na So­si­aa­li- ja ter­veys­alan pal­ve­lu­jen ke­hi­tys­työ­tä.”

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 20165.4.2016