Yhteistoiminnallinen projektioppiminen

Pro­jek­tin pää­ta­voi­te oli luo­da toi­mi­va pro­jek­ti­op­pi­mis­mal­li Bio- ja ke­mi­an­tek­nii­kan tut­kin­to-oh­jel­mal­le, niin että opis­ke­li­jat mo­ti­voi­tu­vat ja op­pi­vat oman alan ydin­a­si­oi­ta pro­jek­tien kaut­ta. Uu­del­la mal­lil­la ke­hi­te­tään myös opis­ke­li­joi­den on­gel­man­rat­kai­su- ja ryh­mä­työ­tai­to­ja. Pro­jek­ti­op­pi­mi­sen myö­tä opin­to­jak­so­jen lä­päi­sy­aste ja -no­peus kas­va­vat. Pe­rus­ai­nei­den ja am­mat­ti­ai­nei­den in­teg­roin­tia sekä tii­mi­o­pet­ta­mis­ta ke­hi­te­tään edel­leen.

Ongelmalähtöisen projektioppimisen toimintamalli

Täs­sä pro­jek­tis­sa on ke­hi­tet­ty bio- ja ke­mi­an­tek­nii­kan tut­kin­to-oh­jel­maan so­pi­vaa on­gel­ma­läh­töis­tä pro­jek­ti­op­pi­mis­ta (PPBL). Pro­jek­tin ke­hi­tys­työs­sä on ha­et­tu kir­jal­li­suu­des­ta ja muis­ta läh­teis­tä esi­te­tyis­tä mal­leis­ta so­pi­vim­pia rat­kai­su­ja ja so­vel­let­tu nii­tä Bio- ja ke­mi­an­tek­nii­kan tut­kin­to-oh­jel­man pää­ai­nei­siin. Pro­jek­tis­sa ke­rät­tiin kir­jal­li­suus­pank­kiin ai­hees­ta jul­kais­tuis­tu­ja ar­tik­ke­le­ja. Mal­lin ke­hit­tä­mi­ses­sä on py­rit­ty rat­kai­se­maan oh­jauk­sen ja ope­tuk­sen suh­de opis­ke­li­jan it­se­näi­seen työs­ken­te­lyyn huo­mi­oi­den hä­nen am­ma­til­li­sen ke­hit­ty­mi­sen vai­heen­sa. Li­säk­si on tar­kas­tel­tu tu­to­ri­aa­lien ja mui­den pien­ryh­mä­muo­tois­ten ti­lai­suuk­sien tar­ve sekä ar­vi­oi­daan nii­den mää­rää käy­tet­tä­vis­sä ole­viin re­surs­sei­hin näh­den. Mal­lin ke­hit­tä­mi­ses­sä on myös huo­mi­oi­tu tki-toi­min­nan mah­dol­lis­ta­mi­nen ope­tuk­ses­sa.

Syk­syl­lä 2015 jär­jes­tet­tiin tä­män ke­hi­tys­pro­jek­tin puit­teis­sa se­mi­naa­ri, jos­sa kä­si­tel­tiin yh­teis­toi­min­nal­li­seen pro­jek­ti­op­pi­mi­seen ja on­gel­ma­läh­töi­seen op­pi­mi­seen liit­ty­viä tee­mo­ja, ks. oh­jel­ma liit­tee­nä. Se­mi­naa­rin ta­voit­tee­na oli an­taa Met­ro­po­li­an hen­ki­lö­kun­nal­le val­miuk­sia tii­meis­sä op­pi­mi­seen ja ryh­mä­dy­na­miik­kaan. Se­mi­naa­ri aut­toi myös so­vel­ta­mis­pro­jek­tin suun­nit­te­lus­sa.

Pro­jek­tin puit­teis­sa teh­tiin vie­rai­lu Shef­field Hal­lam Uni­ver­si­ty:n, jos­sa to­teu­te­taan pro­jek­ti­o­pe­tus­ta sa­moil­le tek­nii­kan aloil­le kuin bio- ja ke­mi­an­tek­nii­kan tut­kin­nos­sa ope­te­taan. Vie­rai­lus­ta on teh­ty eril­li­nen mat­ka­muis­tio. Toi­min­ta oli huo­mat­ta­vas­ti laa­jem­paa kuin Met­ro­po­li­as­sa ja läh­tö­koh­dat luku­kau­si­mak­sui­neen poik­ke­si­vat tä­kä­läi­ses­tä. Ope­tus­ta on myös siel­lä ke­hi­tet­ty pro­jek­ti­läh­töi­seen suun­taan ja käy­tän­tö­yh­tey­teen. Poh­ja­na oli Man­ches­te­rin yli­o­pis­tos­sa ke­hi­tet­ty ”En­qui­ry ba­sed le­ar­ning”, jos­ta saa­tiin hyvä do­ku­men­taa­tio. Me­ne­tel­mäs­sä on pal­jon sa­maa kuin yllä ku­va­tus­sa mal­lis­sa, mut­ta on­gel­ma­läh­töi­nen osuus ei ol­lut yhtä kiin­te­ä­nä osa­na me­ne­tel­mää.

Ca­ro­la For­te­lius ja Mar­ja-Lee­na Åker­man osal­lis­tui­vat kon­fe­rens­siin IE­TEC-BRCE­BE Con­fe­ren­ce, Si­biu, Ro­ma­ni­as­sa, ja pi­ti­vät esi­tel­män PPBL-mal­lis­ta. Esi­tys sai pal­jon huo­mi­o­ta ja yh­tey­den­ot­to­ja sen jäl­keen. Kon­fe­rens­si­jul­kai­su A Coo­pe­ra­ti­ve Pro­ject Ba­sed Ler­ning Cour­se for En­gi­neer Stu­dents in Bi­o­tech­no­lo­gy and Che­mi­cal En­gi­nee­ring il­mes­tyi tam­mi­kuus­sa 2016.

Jatkokehittely

Ke­vään 2016 ai­ka­na saa­dun ko­ke­mus­ten ja pa­laut­teen pe­rus­teel­la ar­vi­oin­ti­mal­lia ke­hi­te­tään edel­leen. Myös pa­laut­teen­an­non sys­te­ma­ti­soin­tia ke­hi­te­tään, jot­ta opis­ke­li­jat saa­vat oi­ke­as­ti ke­hit­tä­vää pa­lau­tet­ta opin­nois­taan.
Edel­lä mai­ni­tuis­ta asi­ois­ta sekä käy­tän­nön jär­jes­te­lyi­hin liit­ty­vis­tä asi­ois­ta koo­taan op­paan muo­toi­nen yh­teen­veto, joka aut­taa op­pi­jan po­lun ope­tus­suun­ni­tel­mien mu­kais­ten opin­to­jak­so­jen to­teu­tuk­siin te­ke­viä hen­ki­löi­tä (opet­ta­jat, suun­nit­te­li­jat, vas­taa­vat, pääl­li­köt, tun­ti­o­pet­ta­jat jne.) toi­mi­maan yh­des­sä ja yh­te­ne­väl­lä ta­val­la.

Pro­jek­tin ai­ka­na on ke­rät­ty pro­jek­ti­op­pi­mi­seen liit­ty­vää kir­jal­li­suut­ta En­du­ran­ce-pro­jek­tin pil­vi­työ­ti­laan. Ma­te­ri­aa­lia ei ole eh­dit­ty jä­sen­tää vie­lä mut­ta asia kuu­luu jat­ko­ke­hi­tys­suun­ni­tel­miin.

Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Ca­ro­la For­te­lius
On­gel­ma­läh­töi­sen pro­jek­ti­op­pi­mi­sen mal­li Arto Yli-Pent­ti,
Pro­jek­ti­ai­hei­den va­lin­ta­kri­tee­rit Mik­ko Hal­sas
Käy­tän­nön pa­lau­te­mal­lin luo­mi­nen Mar­ja-Lee­na Åker­man
Käy­tän­nön ar­vi­oin­ti­mal­lin luo­mi­nen Timo Seu­ra­nen
Säh­köis­ten työ­ka­lu­jen käyt­töön­otto Han­nu Tu­ru­nen

“Prob­lem ba­sed le­ar­ning (PBL) -läh­töi­sen op­pi­mi­sen mal­lin ke­hit­tä­mi­nen tek­nii­kan alan op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin eten­kin laa­jo­ja 15 opin­to­pis­teen opin­to­jak­so­ja aja­tel­len.”

Kult­tuu­ri­tuo­tan­non opis­ke­li­jat poh­ti­mas­sa opis­ke­luun liit­ty­viä teh­tä­viä yh­des­sä. Kuva Taa­vi Tih­kan.

Kuva Hoi­to­työn mu­se­os­ta. Yh­teis­toi­min­na­lis­ta op­pi­mis­ta ei tuol­loin vie­lä tun­net­tu.

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 20165.4.2016