Projektin päätavoite oli luoda toimiva projektioppimismalli Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelmalle, niin että opiskelijat motivoituvat ja oppivat oman alan ydinasioita projektien kautta. Uudella mallilla kehitetään myös opiskelijoiden ongelmanratkaisu- ja ryhmätyötaitoja. Projektioppimisen myötä opintojaksojen läpäisyaste ja -nopeus kasvavat. Perusaineiden ja ammattiaineiden integrointia sekä tiimiopettamista kehitetään edelleen.
Ongelmalähtöisen projektioppimisen toimintamalli
Tässä projektissa on kehitetty bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelmaan sopivaa ongelmalähtöistä projektioppimista (PPBL). Projektin kehitystyössä on haettu kirjallisuudesta ja muista lähteistä esitetyistä malleista sopivimpia ratkaisuja ja sovellettu niitä Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelman pääaineisiin. Projektissa kerättiin kirjallisuuspankkiin aiheesta julkaistuistuja artikkeleja. Mallin kehittämisessä on pyritty ratkaisemaan ohjauksen ja opetuksen suhde opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn huomioiden hänen ammatillisen kehittymisen vaiheensa. Lisäksi on tarkasteltu tutoriaalien ja muiden pienryhmämuotoisten tilaisuuksien tarve sekä arvioidaan niiden määrää käytettävissä oleviin resursseihin nähden. Mallin kehittämisessä on myös huomioitu tki-toiminnan mahdollistaminen opetuksessa.
Syksyllä 2015 järjestettiin tämän kehitysprojektin puitteissa seminaari, jossa käsiteltiin yhteistoiminnalliseen projektioppimiseen ja ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyviä teemoja, ks. ohjelma liitteenä. Seminaarin tavoitteena oli antaa Metropolian henkilökunnalle valmiuksia tiimeissä oppimiseen ja ryhmädynamiikkaan. Seminaari auttoi myös soveltamisprojektin suunnittelussa.
Projektin puitteissa tehtiin vierailu Sheffield Hallam University:n, jossa toteutetaan projektiopetusta samoille tekniikan aloille kuin bio- ja kemiantekniikan tutkinnossa opetetaan. Vierailusta on tehty erillinen matkamuistio. Toiminta oli huomattavasti laajempaa kuin Metropoliassa ja lähtökohdat lukukausimaksuineen poikkesivat täkäläisestä. Opetusta on myös siellä kehitetty projektilähtöiseen suuntaan ja käytäntöyhteyteen. Pohjana oli Manchesterin yliopistossa kehitetty ”Enquiry based learning”, josta saatiin hyvä dokumentaatio. Menetelmässä on paljon samaa kuin yllä kuvatussa mallissa, mutta ongelmalähtöinen osuus ei ollut yhtä kiinteänä osana menetelmää.
Carola Fortelius ja Marja-Leena Åkerman osallistuivat konferenssiin IETEC-BRCEBE Conference, Sibiu, Romaniassa, ja pitivät esitelmän PPBL-mallista. Esitys sai paljon huomiota ja yhteydenottoja sen jälkeen. Konferenssijulkaisu A Cooperative Project Based Lerning Course for Engineer Students in Biotechnology and Chemical Engineering ilmestyi tammikuussa 2016.
Jatkokehittely
Kevään 2016 aikana saadun kokemusten ja palautteen perusteella arviointimallia kehitetään edelleen. Myös palautteenannon systematisointia kehitetään, jotta opiskelijat saavat oikeasti kehittävää palautetta opinnoistaan.
Edellä mainituista asioista sekä käytännön järjestelyihin liittyvistä asioista kootaan oppaan muotoinen yhteenveto, joka auttaa oppijan polun opetussuunnitelmien mukaisten opintojaksojen toteutuksiin tekeviä henkilöitä (opettajat, suunnittelijat, vastaavat, päälliköt, tuntiopettajat jne.) toimimaan yhdessä ja yhtenevällä tavalla.
Projektin aikana on kerätty projektioppimiseen liittyvää kirjallisuutta Endurance-projektin pilvityötilaan. Materiaalia ei ole ehditty jäsentää vielä mutta asia kuuluu jatkokehityssuunnitelmiin.
Projektipäällikkö Carola Fortelius
Ongelmalähtöisen projektioppimisen malli Arto Yli-Pentti,
Projektiaiheiden valintakriteerit Mikko Halsas
Käytännön palautemallin luominen Marja-Leena Åkerman
Käytännön arviointimallin luominen Timo Seuranen
Sähköisten työkalujen käyttöönotto Hannu Turunen