Viitekehys työelämätaitojen oppimiseen ja ohjaukseen

Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan kou­lu­tus­oh­jel­mas­sa on Op­pi­jan po­lun myö­tä otet­tu käyt­töön 15 op:n te­maat­ti­set opin­to­jak­sot en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le. Syk­syn 2014 opin­to­jak­so­jen to­teu­tu­mis­ta seu­rat­tiin Met­ro­po­li­an pa­laut­teen ja opin­to­suo­ri­tus­ten ker­ty­mi­sen li­säk­si laa­jal­la ky­se­lyl­lä, jon­ka Hel­sin­gin yli­o­pis­ton tut­ki­jat oli­vat laa­ti­neet. EU-ra­hoit­tei­sen yh­tei­sen Knork-pro­jek­tin myö­tä saim­me ky­se­lyn käyt­tööm­me. Ai­neis­to piti ana­ly­soi­da ja poi­mia sii­tä on­nis­tu­mi­set ja epä­on­nis­tu­mi­set opin­to­jak­so­jen jat­ko­ke­hi­tys­tä var­ten. Li­säk­si seu­raa­vien to­teu­tus­ten suun­nit­te­li­jat ja to­teut­ta­jat tar­vit­si­vat tu­lok­sia uu­sien to­teu­tus­ten ke­hit­tä­mi­seen. Yh­te­nä mer­kit­tä­vä­nä ta­voit­tee­na en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opin­to­jak­so­jen muut­ta­mi­ses­sa oli mah­dol­lis­taa työ­e­lä­mä­tai­to­jen kart­tu­mi­nen heti opin­to­jen alus­sa. Stra­te­gi­sen ra­hoi­tuk­sen tur­vin py­rit­tiin ke­hit­tä­mään vii­te­ke­hys työ­e­lä­mä­tai­to­jen op­pi­mi­seen ja op­pi­mi­sen oh­jauk­seen.

Tehtyjen toimenpiteiden ansiosta syntyneet tulokset

Alus­ta­vas­ti ai­neis­ton tut­ki­mi­sen pe­rus­teel­la lä­he­tet­tiin kol­me hy­väk­syt­tyä abst­rak­tia kah­teen ke­sän 2015 kan­sain­vä­li­seen in­si­nöö­ri­kou­lu­tuk­sen kon­fe­rens­siin (SEFI ja ICEE). Niis­tä kir­joi­te­tut pa­pe­rit käy­tiin esit­tä­mäs­sä Or­le­an­sis­sa ja Zag­re­bis­sa. Nii­den seu­rauk­se­na saim­me yh­tey­den­ot­to­ja, ja prof. Do­min­gos Gi­or­da­ni Sao Pa­o­lon yli­o­pis­tos­ta vie­rai­li Suo­mes­sa tu­tus­tu­mas­sa Met­ro­po­li­an ope­tuk­seen, ja oli hy­vin in­nos­tu­nut pro­jek­ti­op­pi­mi­sen tuo­mi­ses­ta heti opin­to­jen al­kuun. Ke­vääl­lä myös esi­tel­tiin alus­ta­via tu­lok­sia ITK-kon­fe­rens­sis­sa Hä­meen­lin­nas­sa. Kak­si opet­ta­jaa on läh­dös­sä helm-kuus­sa 2016 Va­len­ci­aan esit­tä­mään vie­lä yh­den pa­pe­rin opet­ta­jien yh­teis­työs­tä ja kie­len­op­pi­mi­ses­ta. Ke­hit­tä­mi­sen koh­tei­na ovat ol­leet eri­tyi­ses­ti työ­e­lä­mä­tai­toi­hin joh­dat­ta­vat pro­jek­tit ja yh­teis­o­pet­ta­juus. Tar­vit­ta­vien työ­e­lä­mä­tai­to­jen kar­toit­ta­mi­sek­si ver­kos­toi­duim­me pie­niin IT-alan yri­tyk­siin. Haas­tat­te­lim­me kol­mea jo val­mis­tu­nut­ta opis­ke­li­jaa työ­e­lä­män vaa­ti­muk­sis­ta.

Ky­syim­me mm., mitä asi­oi­ta Met­ro­po­li­as­sa oli­si pi­tä­nyt op­pia, mut­ta ei mitä ei opit­tu. Saim­me vas­tauk­sek­si mm. sen, että opis­ke­lu si­säl­tää esi­tyk­siä koko luo­kal­le, mut­ta itse asi­as­sa työ­e­lä­mäs­sä use­am­min on ti­lan­teis­sa, jois­sa täy­tyy pi­tää tek­ni­nen esi­tys kou­ral­li­sel­le kuu­li­joi­ta ja pys­tyä puo­lus­ta­maan kan­taan­sa. Mui­ta esiin nous­sei­ta asi­oi­ta oli­vat: pro­jek­ti­vies­tin­tä eri si­dos­ryh­mil­le, muis­tiin­pa­not ta­paa­mi­sis­ta ja asi­an­tun­ti­ja­brän­din ra­ken­ta­mi­nen (ver­kos­toi­tu­mi­nen, Lin­ke­dIn). Tär­ke­ää oli­si myös osa­ta käyt­tää asi­an­tun­ti­ja­kiel­tä ja ter­mis­töä.

Näi­den löy­dös­ten pe­rus­teel­le olem­me si­joit­ta­neet ke­vään 2016 kurs­sei­hin teh­tä­viä, jot­ka aut­ta­vat tai­to­jen kar­tut­ta­mis­ta: pro­jek­tin esit­te­lyä pien­ryh­mäs­sä, suul­li­ses­ti an­net­ta­via teh­tä­viä ja pro­jek­ti-kom­mu­ni­kaa­ti­on har­joit­te­lua. Ar­vi­oin­ti­vii­te­ke­hys­tä emme ajan­puut­teen vuok­si saa­neet val­miik­si. Se jää jat­ko­työs­tet­tä­väk­si.

Jul­kai­sut vuon­na 2015

Luk­ka­ri­nen, S., Hol­vi­kivi, J., Hjort, P., Mä­ke­lä, M., & Lak­ka­la, M. (2015). Cre­a­ti­on of a col­la­bo­ra­ti­ve stu­dy com­mu­ni­ty in en­gi­nee­ring stu­dies. In K. Alek­sić-Mas­lać (Ed.), Pro­cee­dings of the In­ter­na­ti­on-al Con­fe­ren­ce of En­gi­nee­ring Edu­ca­ti­on (ICEE2015), 20th-24th July, 2015 (pp. 597-603). Zag­reb, Za­bar, Cro­a­tia.

Hjort, P. , Hol­vi­kivi, J., Vesi­kivi, P., & Luk­ka­ri­nen, S. (2015). Stu­dent col­la­bo­ra­ti­on and in­de­pend-ence from day one in hig­her edu­ca­ti­on. In The Pro­cee­dings of the 43rd An­nu­al SEFI (Eu­ro­pe­an So­cie­ty for En­gi­nee­ring Edu­ca­ti­on) Con­fe­ren­ce, June 29 – July 2, 2015 Orléans, Fran­ce.

Vesi­kivi, P., Hol­vi­kivi, J., Lak­ka­la, M., & Hjort, P. (2015). Adop­ti­on of a new pro­ject­ba­sed­le­ar­ning (PBL) cur­ri cu­lum in In­for­ma­ti­on Tech­no­lo­gy. In The Pro­cee­dings of the 43rd An­nu­al SEFI (Euro-pean So­cie­ty for En­gi­nee­ring Edu­ca­ti­on) Con­fe­ren­ce, June 29 – July 2, 2015 Orléans, Fran­ce.
ITK (2015). Yh­tei­söl­li­sen tie­to­työn käy­tän­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. Min­na Lak­ka-la ja Sa­ka­ri Luk­ka­ri­nen. Hä­meen­lin­na.

Jatkokehittelyehdotukset
  1. Työ­e­lä­mä­tai­to­jen ar­vi­oin­ti­ke­hik­koTa­voi­te ja tu­los: Ar­vi­oin­nin vii­te­ke­hys työ­e­lä­mä­tai­to­jen si­säl­lyt­tä­mi­sel­le opin­toi­hin.Toi­men­pi­teet: En­tis­ten opis­ke­li­joi­den haas­tat­te­lut on lit­te­roi­tu, mut­ta nii­tä ei ole ana­ly­soi­tu kuin alus­ta­vas­ti. Suun­ni­tel­ma­na on edel­leen et­siä niis­tä työ­e­lä­mä­tai­to­ja, joi­ta opin­to­jen ai­ka­na pi­täi­si ke­hit­tää ja tä­män jäl­keen jär­jes­tää work­shop, jos­sa voi­sim­me täs­men­tää löy­dök­siä ja ke­hit­tää nii­den poh­jal­ta ar­vi­oin­ti­ke­hi­kon. Tämä oli­si syy­tä to­teut­taa ke­vääl­lä 2016.
  2. Ope­tuk­sen or­ga­ni­soin­nin vai­ku­tus op­pi­mis­tu­lok­siinTa­voi­te: Pa­rem­pi tie­to ope­tuk­sen or­ga­ni­soin­ti­ta­van vai­ku­tuk­ses­ta suo­ri­tuk­siin ja op­pi­mi­seen.Toi­men­pi­teet: Ky­se­ly­ai­neis­toa ke­rät­tiin li­sää lop­pu­ke­vääs­tä ja syk­syl­lä 2015. Se on vie­lä pää­osin ana­ly­soi­mat­ta. Li­säk­si on ke­rät­ty ja teh­ty yh­teen­ve­to­ja suo­riu­tuk­sis­ta. Alus­ta­vien tu­los­ten pe­rus­teel-la näyt­täi­si sil­tä, että suu­ret, in­teg­roi­dut opin­to­ko­ko­nai­suu­det ovat opin­to­jen edis­ty­mi­sen kan­nal­ta eh­dot­to­mas­ti pa­rem­pia kuin pie­nem­mät ko­ko­nai­suu­det.Tu­los­ten ana­ly­soin­ti ja vah­vis­ta­mi­nen val-miik­si tu­li­si hoi­taa.Tu­los: Ky­se­ly­tu­los­ten sel­keä au­ki­kir­joit­ta­mi­nen ja tuo­mi­nen ope­tus­suun­ni­tel­ma­työ­hön muu­al­la­kin Met­ro­po­li­as­sa. Sen vai­ku­tuk­set ta­lou­teen ja opis­ke­lu­tu­lok­siin oli­si­vat mer­kit­tä­vät.

Työ­ryh­män vas­tuu­hen­ki­löt ovat ol­leet Pet­ri Vesi­kivi ja Jaa­na Hol­vi­kivi.

Muut työ­ryh­män työ­hön osal­lis­tu­vat opet­ta­jat oli­vat Sa­ka­ri Luk­ka­ri­nen, Pe­ter Hjort, Anne Perä­lam­pi ja Ulla Paa­to­la. Li­säk­si EU:n Knork-pro­jek­tin kaut­ta mu­ka­na oli­vat Pat­rick Aus­de­rau, Han­nu Mark­ka­nen ja Hel­sin­gin yli­o­pis­tos­ta Min­na Lak­ka­la.

“Työ­e­lä­mä­tai­to­ja, työ­e­lä­mä­lä­hei­sen op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tia ja op­pi­mi­sen oh­jaus­ta tu­ke­van koko­nais­val­tai­sen toi­min­ta­mal­lin ke­hit­tä­mi­nen yh­teis­työs­sä yri­tys­ten kans­sa.”

Talo­tek­nii­kan opis­ke­li­ja. Kuva Mark­ku Lem­pi­nen & Vil­le Kau­ko.

Elect­ri­as­sa. Kuva Mark­ku Lem­pi­nen ja Vil­le Kau­ko.

Talo­tek­nii­kan opis­ke­li­joi­ta. Kuva Mark­ku Lem­pi­nen & Vil­le Kau­ko.

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 20165.4.2016