Sähköinen liiketoiminta ja sen kehittäminen osana oppimista
Sähköisellä kaupan oppimisympäristöllä simuloidaan oikean yrityksen markkinoinnin ympäristöä ja tarjotaan opiskelijoille mahdollisuus harjoitella markkinoinnin toimenpiteitä ”oikeasti”. Kokemuspohjana oli Litoshop, jolla aloitimme vuonna 2010. Sähköistä oppimisympäristöä tarvitaan, sillä markkinointi, kauppa ja palvelut sähköistyvät
- Ei riitä että opiskelija on ns. diginatiivi eli yritykset odottavat opiskelijoilta paljon enemmän kuin kanavissa surffailua
- Iltaopiskelijat puolestaan haluavat pysyä kärryillä näissä asioissa
- Työkalut ovat pilvessä ja niitä on kymmeniä tuhansia
- Opiskelijan on tunnettava erilaiset työkalut ja osattava käyttää niitä
- Opiskelijan on hyvä tietää mikä on hyvä/huono työkalu
Yksi esimerkki sähköisistä työkaluista on webinaari. Webinaarien käyttöön ja hyödyntämiseen liittyvä osaaminen on vielä aika heikkoa maassamme, vaikka niiden käyttö kansainvälisessä liiketoiminnassa on kovassa kasvussa. Päätimme osaltamme tehdä asialle jotakin ottamalla webinaarit nopealla aikataululla mukaan liiketalouden opetukseen kehittämällä sekä opettajien että opiskelijoiden webinaarien pitoon ja valmisteluun liittyviä taitoja.
Tulokset
On hankittu neljä uuttaa työkalua markkinoinnin opetukseen ja työkalut on otettu aktiiviseen käyttöön heti. Osaamisen jakaminen on käynnistetty 13.12.2015, jolloin oli ensimmäinen opettajille suunnattu workshop siitä kuinka Shopify ja MailChimp toimii ja miten niitä voi hyödyntää opetuksessa.
Jatko
Webinaarien ja muiden online-työkalujen pedagogisen hyödyntämisen laajempi pohdinta eli käytännön ideointia, missä kaikessa työkaluja voi hyödyntää opetuksessa niin, että ne todella vahvistavat opiskelijoiden osaamista myös substanssin näkökulmasta. Jatkossa näitä työkaluja ja niihin liittyvää osamista voidaan siirtää muihin yksiköihin Metropoliassa tai myydä Metropolian ulkopuolelle. Opettajalle webinaariosaaminen on osa virtuaali-/etäopetuksen edellyttämiä taitoja. Webinaarien käytön opetuksen jakaminen Metropolian muille yksiköille on myös projektiryhmän agendalla. Lisäksi kuka tahansa Metropolian ulkopuolelta voi tilata vaikkapa puolenpäivän pituisen webinaarien käytön perustekoulutuksen ottamalla yhteyttä MCreoon.
Esimerkki Webinaari-koulutuksen sisällöstä:
(a) Webinaarityökalut ja niiden käyttökoulutus
- käyttäjätili ja käyttöliittymä
- käyttäjäroolit
- webinaarijärjestelmän asetusten käyttö
- webinaarin luominen
- sähköpostiviestien hallinta
- pikakyselyiden ja palautekyselyn luominen
- webinaarin tallentaminen
- webinaarin käynnistäminen, ohjaaminen ja hallintapaneelin toiminnot
- esiintyjän työvälineiden käyttäminen
- webinaarin vuorovaikutustoimintojen käyttäminen (pikakyselyt, kysymykset jne.)
(b) Materiaalit lentoon
- toimivat diat: tekstimäärä, tekstikoot, animoinnit, infon määrä, jne.
- recap ”välisoitot”
- actionit > mitä voi pyytää ja mitä ei kannata pyytää tekemään kesken webinaarin
- linkit/livet/demot
(c) Esiintyminen webinaareissa
- esimerkkejä ”tee näin/älä tee näin”
- asiakkaan ns. ensimmäisen Webinaarin merkitys
- vinkit ja ohjeet: a) yksinesiintyjälle b) kaksin vedetylle c) haastattelumuotoiselle webinaarille / koulutuksille.
- kriittiset ensimmäiset minuutit / puhe & diat
- miten saat kuulijan sitoutumaan koko sessioon eli miten myyt itsesi ja esityksesi?
- puhe- ja puhuttelutyyli (ml. tempo, vältettävät fraasit, yhteyden luominen kuulijaan)
- kuuntelijan etu, hyöty, motiivit
(d) Esityksen ennakkomyynti, lopetus ja jatkomyynti
- webinaarin ennakkomyynti
- aktivointi, osallistaminen, ohjeet
- lopetukset
- yleisön haastaminen
- palautekanavat
- liidien poiminta
- jatkomyynti
- seuraavien webinaarien jatkot
Työryhmä
Pia Hellman, Anne-Mari Raivio, Pertti Vilpas, Pia Väkiparta-Lehtonen, Tiina Suurnäkki, Christina Kaarni, Kevin McIntire, Tero Hujala, Raisa Varsta ja Pirjo Elo.
“Yrityksen markkinoinnin simulointi digitaalisissa oppimisympäristöissä asiakkuudenhallintaan, verkkokauppaan ja nettisivujen ylläpitoon liittyen.”

Kuvassa liiketalouden webinaari-projektiryhmä: Pia Väkiparta-Lehtonen, Anne-Mari Raivio, Pertti Vilpas ja Christina Kaarni. Työryhmään kuuluu vielä Tiina Suurnäkki.