Sähköinen liiketoiminta ja sen kehittäminen osana oppimista

Säh­köi­sel­lä kau­pan op­pi­mis­ym­pä­ris­töl­lä si­mu­loi­daan oi­ke­an yri­tyk­sen mark­ki­noin­nin ym­pä­ris­töä ja tar­jo­taan opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suus har­joi­tel­la mark­ki­noin­nin toi­men­pi­tei­tä ”oi­ke­as­ti”. Ko­ke­mus­poh­ja­na oli Li­tos­hop, jol­la aloi­tim­me vuon­na 2010. Säh­köis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töä tar­vi­taan, sil­lä mark­ki­noin­ti, kaup­pa ja pal­ve­lut säh­köis­ty­vät

Yksi esi­merk­ki säh­köi­sis­tä työ­ka­luis­ta on we­bi­naa­ri. We­bi­naa­rien käyt­töön ja hyö­dyn­tä­mi­seen liit­ty­vä osaa­mi­nen on vie­lä aika heik­koa maas­sam­me, vaik­ka nii­den käyt­tö kan­sain­vä­li­ses­sä lii­ke­toi­min­nas­sa on ko­vas­sa kas­vus­sa.  Pää­tim­me osal­tam­me teh­dä asi­al­le jo­ta­kin ot­ta­mal­la we­bi­naa­rit no­pe­al­la aika­tau­lul­la mu­kaan lii­ke­ta­lou­den ope­tuk­seen ke­hit­tä­mäl­lä sekä opet­ta­jien että opis­ke­li­joi­den we­bi­naa­rien pi­toon ja val­mis­te­luun liit­ty­viä tai­to­ja.

Tulokset

On han­kit­tu nel­jä uut­taa työ­ka­lua mark­ki­noin­nin ope­tuk­seen ja työ­ka­lut on otet­tu ak­tii­vi­seen käyt­töön heti. Osaa­mi­sen ja­ka­mi­nen on käyn­nis­tet­ty 13.12.2015, jol­loin oli en­sim­mäi­nen opet­ta­jil­le suun­nat­tu work­shop sii­tä kuin­ka Sho­pi­fy ja MailC­himp toi­mii ja mi­ten nii­tä voi hyö­dyn­tää ope­tuk­ses­sa.

Jatko

We­bi­naa­rien ja mui­den on­li­ne-työ­ka­lu­jen pe­da­go­gi­sen hyö­dyn­tä­mi­sen laa­jem­pi poh­din­ta eli käy­tän­nön ide­oin­tia, mis­sä kai­kes­sa työ­ka­lu­ja voi hyö­dyn­tää ope­tuk­ses­sa niin, että ne to­del­la vah­vis­ta­vat opis­ke­li­joi­den osaa­mis­ta myös subs­tans­sin näkö­kul­mas­ta. Jat­kos­sa näi­tä työ­ka­lu­ja ja nii­hin liit­ty­vää osa­mis­ta voi­daan siir­tää mui­hin yk­si­köi­hin Met­ro­po­li­as­sa tai myy­dä Met­ro­po­li­an ulko­puo­lel­le. Opet­ta­jal­le we­bi­naa­ri­o­saa­mi­nen on osa vir­tu­aa­li-/etä­o­pe­tuk­sen edel­lyt­tä­miä tai­to­ja. We­bi­naa­rien käy­tön ope­tuk­sen ja­ka­mi­nen Met­ro­po­li­an muil­le yk­si­köil­le on myös pro­jek­ti­ryh­män agen­dal­la. Li­säk­si kuka ta­han­sa Met­ro­po­li­an ulko­puo­lel­ta voi ti­la­ta vaik­ka­pa puo­len­päi­vän pi­tui­sen we­bi­naa­rien käy­tön pe­rus­te­kou­lu­tuk­sen ot­ta­mal­la yh­teyt­tä MCre­oon.
Esi­merk­ki We­bi­naa­ri-kou­lu­tuk­sen si­säl­lös­tä:

(a)    We­bi­naa­ri­työ­ka­lut ja nii­den käyt­tö­kou­lu­tus

(b)    Ma­te­ri­aa­lit len­toon

(c)    Esiin­ty­mi­nen we­bi­naa­reis­sa

(d)    Esi­tyk­sen en­nak­ko­myyn­ti, lo­pe­tus ja jat­ko­myyn­ti

Pia Hell­man, Anne-Mari Rai­vio, Pert­ti Vil­pas, Pia Väki­par­ta-Leh­to­nen, Tii­na Suur­näk­ki, Chris­ti­na Kaar­ni, Ke­vin  McIn­ti­re, Tero Hu­ja­la, Rai­sa  Vars­ta ja Pir­jo Elo.

“Yri­tyk­sen mark­ki­noin­nin si­mu­loin­ti di­gi­taa­li­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä asi­ak­kuu­den­hal­lin­taan, verk­ko­kaup­paan ja net­ti­si­vu­jen yllä­pi­toon liit­ty­en.”

Ku­vas­sa lii­ke­ta­lou­den we­bi­naa­ri-pro­jek­ti­ryh­mä: Pia Väki­par­ta-Leh­to­nen, Anne-Mari Rai­vio, Pert­ti Vil­pas ja Chris­ti­na Kaar­ni. Työ­ryh­mään kuu­luu vie­lä Tii­na Suur­näk­ki.

Op­pi­jan po­lul­laHuh­ti­kuu 20165.4.2016