Kurkistus naapuriin

Met­ro­po­li­an kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työ 1/5

Mil­lai­nen on oma lä­hes­ty­mis­ta­pa­ni ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen? Entä mit­kä ovat kes­kei­set ar­vo­ni ope­tuk­ses­sa? Mitä on op­pi­mi­nen?

Näi­tä iso­ja pe­rus­ky­sy­myk­siä poh­dim­me Aal­lon pe­da­go­gi­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa heti aamu­var­hai­sel­la.

Osal­lis­tuin syys­luku­kau­del­la 2015 pa­rin­kym­me­nen Aal­to-yli­o­pis­ton leh­to­rin ja pro­fes­so­rin kans­sa ”Op­pi­mi­nen ja ope­tus yli­o­pis­tos­sa”-kurs­sil­le. Kurs­si on 5 opin­to­pis­teen osa Aal­lon hen­ki­lö­kun­nal­leen tar­jo­a­maa yh­teen­sä 25 opin­to­pis­teen pe­da­go­gi­sen kou­lu­tuk­sen opin­to­ko­ko­nai­suut­ta. Sain kut­sun mu­kaan ryh­mään Met­ro­po­li­an Kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­pal­ve­lui­den ja Aal­lon ope­tuk­sen ke­hit­tä­jien yh­teis­työn myö­tä. Muu­ta yh­teis­työ­tä teem­me myös esi­mer­kik­si mah­dol­lis­ta­mal­la Met­ro­po­li­an ja Aal­lon opet­ta­jien vä­lis­tä kol­le­gas­par­raus­ta, jos­sa seu­ra­taan tois­ten ope­tus­ta, ref­lek­toi­daan sitä yh­des­sä, an­ne­taan ja vas­taan­o­te­taan pa­lau­tet­ta.

Jo en­sim­mäi­nen yh­teen­sä nel­jäs­tä lähi­päi­väs­tä oli hie­no ko­ke­mus ja uut­ta asi­aa tuli yl­lät­tä­vän pal­jon! Jäl­leen ker­ran uu­sien ih­mis­ten kans­sa työs­ken­te­ly ja hei­dän kans­saan op­pi­mi­nen oli to­del­la an­toi­saa ja in­nos­ta­vaa. Oli mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta mi­ten sa­man tyyp­pis­tä kes­kus­te­lua pe­da­go­gii­kas­ta käy­dään sekä yli­o­pis­to- että am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­ym­pä­ris­tös­sä. Yksi Aal­lon oman pe­da­go­gi­sen kou­lu­tuk­sen ta­voit­teis­ta on­kin pe­da­go­gi­sel­le kie­lel­le sa­noit­ta­mi­nen.

Kou­lu­tus ete­ni niin, että vaih­te­le­vien te­o­ri­a­o­suuk­sien vä­lil­lä teim­me jat­ku­vas­ti har­joit­tei­ta ja ryh­mä­töi­tä eri me­ne­tel­mil­lä. Näin ol­len saim­me koko ajan käy­tän­nön ko­ke­muk­sen kaut­ta uu­sia me­ne­tel­miä omaan työ­kalu­pak­kiim­me. Ope­tus­me­ne­tel­mät tun­tui­vat mai­ni­oil­ta, tar­koi­tuk­sen­mu­kaisilta ja ta­voi­tet­ta tu­ke­vil­ta. Ku­ten ai­em­min­kin käy­mis­sä­ni ai­kuis- ja täy­den­nys­kou­lu­tuk­sis­sa koko ryh­män toi­si­aan täy­den­tä­vän osaa­mi­sen hyö­ty­käyt­tö to­teu­tui to­del­la on­nis­tu­nees­ti. Tun­tui, että heti aluk­si it­sel­le kir­kas­tui eri­tyi­ses­ti kä­si­tys sii­tä mitä op­pi­mi­nen on – ja mitä se ei ole!

Tie­tyn­tyyp­pi­se­nä muis­ti­sään­tö­nä it­sel­le­ni muun mu­as­sa ki­tey­tyi aja­tus, että on erit­täin tär­ke­ää miet­tiä konk­reet­ti­ses­ti min­kä suu­rui­sia osaa­mis­ta­voit­tei­ta yh­del­le päi­väl­le/ker­ral­le tun­nil­le voi ja kan­nat­taa aset­taa. Täs­sä on ehkä hyvä läh­teä sii­tä, ett­ei ole­ta mi­tään, va­raa kes­kus­te­lul­le riit­tä­väs­ti ai­kaa ja jos ede­tään­kin no­pe­am­min kuin itse oli aja­tel­lut voi vaik­ka kai­ken va­ral­ta val­mis­tel­la ns. ”bo­nus­teh­tä­vän”, jon­ka voi ti­lan­teen vaa­ties­sa ve­täis­tä taka­tas­kus­ta?

Ope­tus ja tut­ki­mus ovat yli­o­pis­ton ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun teh­tä­viä, mut­ta mikä oi­ke­as­ti erot­taa am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun teh­tä­viin kuu­lu­van so­vel­ta­van tut­ki­muk­sen ja yli­o­pis­ton tut­ki­muk­sen? Yli­o­pis­ton teh­tä­vis­sä kes­ki­ös­sä on tut­ki­mus­pe­rus­tai­suus ja tut­ki­mus­o­rien­taa­tio, mut­ta omien ha­vain­to­je­ni mu­kaan myös amk-sek­to­ril­la tämä to­teu­tuu, ai­na­kin ny­ky­ään yhä ene­ne­väs­sä mää­rin. Ai­na­kin meil­lä Met­ro­po­li­as­sa py­ri­tään jat­ku­vas­ti tar­koi­tuk­sen mu­kai­sel­la ta­val­la tuo­maan tut­ki­mus­pe­rus­tai­ses­ti ”sitä mitä on tut­kit­tu” myös ope­tuk­seen. Tut­ki­mus­han ei aina vält­tä­mät­tä tar­koi­ta sitä, että teh­dään tut­ki­mus­ta itse vaan se voi olla myös ns. ”tut­ki­va työ­ote” omaan ope­tus­työ­hön ja op­pi­mi­seen, mikä taas tar­koit­taa sitä, että lu­kee oman alan uu­sin­ta tut­ki­mus­tie­toa ja on ajan ta­sal­la sii­tä sekä tar­kas­te­lee kriit­ti­ses­ti ja ref­lek­toi omaa ope­tus­ta, ta­voit­tei­ta, me­ne­tel­miä ja muu­ta toi­min­taa opet­ta­ja­na. Sama pä­tee opis­ke­li­joi­hin eli esi­mer­kik­si Met­ro­po­li­as­sa pro­jek­ti­op­pi­mi­ses­sa on tut­ki­muk­sel­li­nen lä­hes­ty­mis­tapa ai­hee­seen ja opis­ke­li­jat op­pi­vat ”tut­ki­val­la työ­ot­teel­la”.

Yh­te­nä aamu­päi­vä­nä kä­sit­te­lim­me ai­het­ta op­pi­mis­kes­kei­nen kult­tuu­ri. Jäin miet­ti­mään mikä voi­si olla op­pi­mis­kes­kei­sen kult­tuu­rin vas­ta­koh­ta, ope­tus­kes­kei­nen kult­tuu­ri­ko? Kou­lut­ta­jam­me alus­ti ao. osi­os­sa, että ”op­pi­mi­nen vaa­tii opis­ke­li­jal­ta ak­tii­vi­sia op­pi­mis­te­ko­ja”. Op­pi­mis­kes­kei­nen kult­tuu­ri -ryh­mä­työ­teh­tä­väs­sä kaik­kien ryh­mien poh­din­to­jen kes­ki­ös­sä oli­kin juu­ri tuo opis­ke­li­jan/op­pi­jan ak­tii­vi­nen roo­li. Op­pi­mi­nen täh­tää ajat­te­lun ja toi­min­nan uu­dis­ta­mi­seen ja vaa­tii ak­tii­vis­ta yh­teis­pon­nis­tus­ta toi­mi­joil­ta – eikö vain?

Lähi­päi­vis­sä käy­te­tyt moni­puo­li­set ope­tus- ja työs­ken­te­ly­ta­vat tu­ki­vat op­pi­mis­ta; eri­tyi­ses­ti näyt­te­ly­kä­ve­ly­me­ne­tel­mä is­tui osal­lis­tu­jien mie­les­tä oi­val­li­ses­ti op­pi­mis­kes­kei­nen kult­tuu­ri -ryh­mä­töi­den pur­kuun ja ai­hees­ta käy­ty, teh­tä­vän läpi­käyn­nin ede­tes­sä sy­ve­ne­vä kes­kus­te­lu laa­jen­si koko­nais­nä­ke­mys­tä ai­hees­ta ja nos­ti käy­tän­nös­sä esiin eri toi­mi­joi­den roo­le­ja ja vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sia tuon kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Kurs­sin kes­kus­te­luis­sa esiin nous­sut Aal­lon ope­tus-port­fo­lio -käy­tän­ne kuu­los­ti to­del­la hie­nol­ta toi­min­ta­ta­val­ta ja hy­väl­tä käy­tän­teel­tä. Jäin­kin poh­ti­maan, että Aal­to-yli­o­pis­ton vaa­ti­mus ao. port­fo­li­os­ta toi­mii var­mas­ti hie­nol­la ta­val­la yh­te­nä ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen laa­dun­var­mis­tuk­sen työ­ka­lu­na ja ta­kaa omal­ta osal­taan sekä laa­du­kas­ta ope­tus­ta että ope­tuk­sen ja op­pi­mis­kes­kei­sen kult­tuu­rin ke­hit­ty­mis­tä. Kes­keis­tä on myös ope­tus­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen, joka on opet­ta­jan it­sen­sä osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä ja sii­hen vä­li­nee­nä ope­tus­port­fo­lio on erin­o­mai­nen. Eri­tyi­ses­ti yli­o­pis­tois­sa, jois­sa tut­ki­mus on isos­sa roo­lis­sa, tut­ki­mus­o­saa­mi­sen ja tut­ki­mus­me­riit­tien näyt­tä­mi­nen on hel­pom­paa ja yksi­se­lit­tei­sem­pää esi­mer­kik­si tie­teel­lis­ten jul­kai­su­jen avul­la. Ope­tus­o­saa­mi­sen (sho­lars­hip of te­a­cing and le­ar­ning) do­ku­men­toin­ti on vai­ke­am­paa Sain port­fo­lio-ai­hee­seen kol­le­goil­ta lisä­va­lais­tus­ta lou­nas­kes­kus­te­luis­sa, jol­loin mi­nul­le muo­dos­tui käy­tän­nön kä­si­tys sii­tä, mitä tuo ope­tus­port­fo­lio pi­tää si­säl­lään. Ope­tus­port­fo­li­on tar­koi­tuk­se­na on ku­va­ta ja ar­vi­oi­da omaa ope­tus­o­saa­mis­ta ja ke­hit­ty­mis­tä opet­ta­jan ref­lek­toi­vas­ti ja to­den­taa sitä liit­tee­nä ole­vin näy­töin. Ope­tus­port­fo­li­on osia ovat esi­mer­kik­si: ope­tus- ja oh­jaus­ko­ke­mus, ope­tuk­sen ja ope­tus­suun­ni­tel­ma­työn ke­hit­tä­mis­ko­ke­mus, oppi­ma­te­ri­aa­lien ke­hit­tä­mis­ko­ke­mus, oma ope­tus­fi­lo­so­fia ja lä­hes­ty­mis­tapa ope­tuk­seen, pe­da­go­gi­nen kou­lu­tus ja opin­not, ko­ke­mus ope­tuk­sen joh­ta­mi­ses­ta, ope­tus­o­saa­mi­sen kun­ni­a­mai­nin­nat, pal­kin­not ja ar­vi­oin­nit sekä opis­ke­li­ja- ja ver­tais­ar­vi­oin­nis­sa saa­tu pa­lau­te. Mie­leen jäi hau­tu­maan aja­tuk­sen oman am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­kon­teks­tiin is­tu­van ope­tus­port­fo­li­on ko­ko­a­mi­ses­ta. Miks­ei meil­lä Met­ro­po­li­as­sa ole täm­möis­tä toi­min­ta­ta­paa? Ehkä täs­tä voi­si ko­pi­oi­da hy­vän käy­tän­teen?

Aal­lon tie­to­tek­nii­kan lai­tok­sen pro­fes­so­rin Lau­ri Mal­min ve­tä­mäs­sä yh­den ilta­päi­vän osuu­des­sa ki­tey­tyi ope­tuk­sen/kurs­sin ke­hit­tä­mis­his­to­ri­an ref­lek­toin­nin ja do­ku­men­taa­ti­on tär­keys. Hän sa­noit­ti, että on tär­ke­ää kir­ja­ta ja vä­lit­tää eteen­päin mikä ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa toi­mi ja mikä ei toi­mi­nut, vaik­ka­pa sel­lai­sia ti­lan­tei­ta var­ten, että opet­ta­ja kurs­sil­la vaih­tuu. Eri­tyi­sen tär­ke­ä­nä ke­hit­tä­mis­his­to­ri­an do­ku­men­taa­ti­os­sa Mal­mi piti ni­men­o­maan eri­lais­ten ha­vain­to­jen kir­jaa­mis­ta. Täs­sä yh­tey­des­sä tun­nis­tin hy­vän käy­tän­teen Met­ro­po­li­as­ta: syk­syl­lä 2014 käyt­töö­no­tet­tu­jen Op­pi­jan pol­ku -ope­tus­suun­ni­tel­mien suun­nit­te­lun, to­teu­tuk­sen ja ar­vi­oin­nin seu­ran­taa teh­dään Mood­leen puo­li­vuo­sit­tain. Tut­kin­to­vas­taa­vien joh­dol­la opet­ta­ja­tii­mit käy­vät opin­to­jak­so­jen ke­hit­tä­mis­kes­kus­te­lui­ta ja kir­jaa­vat ke­hit­tä­mis­työn­sä ja ha­vain­ton­sa koko Met­ro­po­li­an hen­ki­lö­kun­nal­le avoi­meen Mood­le-työ­ti­laan. ”Opet­ta­jan teh­tä­vä on tu­kea opis­ke­li­jan op­pi­mis­pro­ses­se­ja, aut­taa opis­ke­li­jaa muo­dos­ta­maan men­taa­le­ja mal­le­ja ja an­taa sel­lai­sia teh­tä­viä, jois­sa men­taa­le­ja mal­le­ja voi­daan tes­ta­ta”, sa­noit­ti Mal­mi opet­ta­jan teh­tä­vää.

Meta­tai­to­jen nou­sus­ta osaa­mi­sen kes­ki­öön kes­kus­tel­laan ai­na­kin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­ken­täl­lä pal­jon, mut­ta ydin­ky­sy­mys lie­nee onko kes­kus­te­lu ky­et­ty tai ky­e­tään­kö se vie­mään myös ope­tuk­sen to­teu­tuk­seen? Jou­du­taan­ko meta­tai­to­jen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sen kus­tan­nuk­sel­la luo­pu­maan jos­tain ja mil­lä pe­rus­teel­la nuo va­lin­nat teh­dään? Mi­ten var­mis­te­taan, että opis­ke­li­jan osaa­mi­nen (=tie­dot, tai­dot, asen­ne) ke­hit­tyy opin­to­jen ai­ka­na niin, että sat­saus kan­taa he­del­mää myös yh­teis­kun­nal­li­ses­ti? Mikä on opis­ke­li­jan vas­tuu omal­la op­pi­jan po­lul­laan? Mikä kor­ke­a­kou­lun toi­mi­joi­den vas­tuu, mi­ten var­mis­te­taan toi­min­nan ja osaa­mi­sen laa­tu?

Kou­lu­tuk­sem­me toi­min­ta­tapa aloit­taa päi­vä te­ke­mäl­lä kat­saus edel­li­sen lähi­päi­vän jäl­keen tuo­tet­tui­hin poh­dis­ke­le­viin ja ref­lek­toi­viin loki­kir­joi­tuk­siin ni­voi päi­viä hie­nos­ti yh­teen ja tuki kou­lu­tuk­sen ko­ko­nai­suu­den muo­dos­tu­mis­ta. Ref­lek­tio-kä­sit­tees­tä kes­kus­tel­ta­es­sa ki­tey­tyi esi­mer­kik­si se, ett­ei ref­lek­ti­os­sa ole oi­ke­aa tai vää­rää ja että ref­lek­tio on en­nen kaik­kea nä­ky­väk­si te­ke­mis­tä. Loki­päi­vi­tyk­sis­tä ja nii­den käy­tös­tä ope­tus­me­ne­tel­mä­nä tuli hyvä lisä työ­kalu­pak­kiin.

Opet­ta­jan on­nis­tu­mi­ses­sa ja ke­hit­ty­mi­ses­sä omien vah­vuuk­sien pääl­le ra­ken­net­tu opet­ta­juus on var­mas­ti kes­keis­tä. Mie­tin myös sitä, että sa­moin kuin asi­an­tun­ti­ja­tii­meis­sä­kin ihan­ne­ti­lan­tees­sa, on opet­ta­jal­la hyvä olla ym­pä­ril­lä omaa osaa­mis­ta tu­ke­va/täy­den­tä­vä kol­le­ga­jouk­ko, jota voi omas­sa työs­sä hyö­dyn­tää. Ja­ka­mal­la omaa tie­toa ja ko­ke­muk­sia saa myös muut avau­tu­maan ja ja­ka­maan osaa­mis­taan. Useim­mat ilah­tu­vat ihan suo­ris­ta vink­ki­ky­sy­myk­sis­tä. Jos jää ns. ”yk­sin” on syy­tä ka­toa pei­liin: mitä minä voi­sin teh­dä toi­sin? Voi­sin­ko osoit­taa ke­hit­tä­mis­kiin­nos­tuk­se­ni ky­sy­mäl­lä kol­le­gan kuu­lu­mi­sia tai vink­ke­jä on­nis­tu­mi­sis­ta? Opet­ta­juu­den itse­ar­vi­oin­tiin tai yli­pää­tään oman koko­nais­val­tai­sen asi­an­tun­ti­juu­den ke­hit­ty­mi­sen pei­lai­luun liit­ty­en omal­le muis­ti­lis­tal­le on hyvä kir­ja­ta omien ryh­mä­työ­tai­to­jen jat­ku­va ar­vi­oin­ti ja ref­lek­tio. Mi­ten täl­lai­sen osa-alu­een sai­si kyt­ket­tyä omaan opet­ta­mi­seen ja opis­ke­li­ja­työ­hön jat­ku­vak­si ja luon­te­vak­si osak­si? Op­pi­mi­ses­sa to­del­la olen­nais­ta on tois­to ja mo­ti­vaa­tio – myös opet­ta­jal­la! Opet­ta­ja­na ke­hit­ty­mis­tä tu­kee ref­lek­ti­o­herk­kyys sekä in­nos­tus ja kiin­nos­tus ope­tuk­seen ja op­pi­mi­seen. Ref­lek­toin­ti­tai­to­a­han voi sys­te­maat­ti­ses­ti ke­hit­tää. Kes­kus­te­lu työ­yh­tei­sös­sä ja kol­le­gat aut­ta­vat – entä mi­ten itse voi ja on voi­nut aut­taa? Mi­ten minä to­teu­tan yh­teis­toi­min­nal­lis­ta ja tii­mi­o­pet­ta­juut­ta?

Kou­lu­tuk­sen osal­lis­tu­jien vä­li­sen ver­tais­pa­laut­teen an­ta­mi­nen tai omal­ta osal­ta sel­lai­sen an­ta­mi­sen ja vas­taan­ot­ta­mi­sen kuun­te­le­mi­nen tun­tui to­del­la hyö­dyl­li­sel­tä. Tätä har­joit­te­lim­me kli­nik­ka­työs­ken­te­lyl­lä. Huo­ma­sin ko­ke­neem­man kol­le­gan osaa­van upe­as­ti sa­noit­taa opet­ta­jan teh­tä­vää ni­men­o­maan lisä­ar­von tuot­ta­ja­na. Lisä­ar­voa tuo­te­taan en­nen kaik­kea tie­teel­lis­tä ajat­te­lua eikä fak­taa opet­ta­mal­la. Opet­ta­jan tuo op­pi­mis­ti­lan­tei­siin mu­kaan hil­jais­ta tie­toa, jota ei kir­jois­ta löy­dä. Sa­moin opet­ta­jal­la on ko­ke­mus­ta eri­lai­sis­ta ajat­te­lu­ta­vois­ta, joi­ta ja­ka­mal­la ja ref­lek­toi­mal­la hän tuot­taa mai­nit­tua lisä­ar­voa op­pi­mis­ti­lan­tee­seen. Toi­saal­ta jäl­leen ker­ran muis­tui mie­leen op­pi­mis­ti­lan­tei­den re­a­lis­ti­nen mi­toi­tus ja se mi­ten tär­ke­ää on mo­ti­vaa­tio ja olen­nai­sen riit­tä­vä tois­to. Opet­ta­ja­na ke­hit­ty­mi­seen kuu­luu eri­lai­sia vai­hei­ta. Dy­naa­mi­suu­den li­säk­si tar­vi­taan ky­kyä py­säh­tyä jous­ta­vas­ti. Mat­ka jat­kuu!

Ker­rom­me myös jat­kos­sa Met­ro­po­li­an ja mui­den kor­ke­a­kou­lu­jen vä­li­ses­tä konk­reet­ti­ses­ta yh­teis­työs­tä sään­nöl­li­ses­ti Met­ro­po­li­an op­pi­mis­toi­min­nan jul­kai­suis­sa ja muus­sa vies­tin­näs­sä.

POH­DIT­TA­VAK­SI: 4 NÄKÖ­KUL­MAA

  1. Mit­kä ovat kes­kei­set ar­vo­si ope­tuk­ses­sa?
  2. 1. Mikä on si­nun roo­li­si ja teh­tä­vä­si opet­ta­ja­na?
  3. 3.Onko tu­le­vai­suu­des­sa op­pi­mi­nen yhä enem­män yh­tei­söl­li­nen ta­pah­tu­ma il­man hie­rar­ki­aa?
  4. Onko tu­le­vai­suu­des­sa kes­keis­tä ni­men­o­maan me­ta­kon­gi­tii­vis­ten tai­to­jen hal­lin­ta ja al­go­rit­mi­nen ajat­te­lu? Eli se että ym­mär­tää mik­si ajat­te­lee niin kuin ajat­te­lee ja se, että ym­mär­tää mi­ten jo­kin toi­mii.

 San­na Pih­la­ja­nie­mi
suun­nit­te­lu­pääl­lik­kö
Kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­pal­ve­lut

Op­pi­jan po­lul­la tam­mi­kuus­sa 20167.1.2016