Innostava ohjaus oppijan polulla -koulutukset tuottivat ohjaussuunnitelmia

Syk­syn oh­jaus­kou­lu­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na oli Met­ro­po­li­an ta­voi­te yh­te­näis­tää oh­jaus­toi­min­taa ja jär­jes­tää oh­jaus tut­kin­to-oh­jel­mis­sa tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti ja mie­lek­kääs­ti. Syk­syn kou­lu­tuk­sis­sa oh­jaus­toi­mi­jat sai­vat li­sää näkö­kul­mia oh­jaus­kes­kus­te­lui­hin, oh­jaus­me­ne­tel­miin sekä tie­toa oh­jaus­tar­peis­ta. Eri­tyi­ses­ti kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­neet sai­vat tu­kea oman tut­kin­to-oh­jel­man oh­jauk­sen suun­ni­tel­man te­koon. Myös oh­jauk­sen vai­kut­ta­vuus ja yh­tei­sö­oh­jaus oli­vat tee­moi­na vii­mei­ses­sä päi­väs­sä. Konk­reet­ti­se­na tuo­tok­se­na osal­lis­tu­jien tut­kin­non oh­jaus­suun­ni­tel­ma val­mis­tui kou­lu­tuk­sen ai­ka­na.

Li­säk­si osal­lis­tu­jat tuot­ti­vat yh­teis­ke­hit­te­ly­nä esi­tyk­sen tu­le­vaan eHops-pal­ve­luun osa­na HOPS-pro­ses­sia. Työs­ken­te­ly täs­sä näh­tiin erit­täin hyö­dyl­li­se­nä ja olen­nai­se­na ydin­työn eli opin­to-oh­jauk­sen näkö­kul­mas­ta. ”Nyt ym­mär­räm­me pa­rem­min, min­kä­lai­nen oh­jauk­sel­li­nen työ­kalu eHOPS-pal­ve­lu on, ja mil­lai­nen se voi olla jat­ko­ke­hit­tä­mi­sen jäl­keen”.

Osal­lis­tu­jia oh­jaus­kou­lu­tuk­ses­sa oli yh­teen­sä 40 hen­ki­löä kah­des­sa eri ryh­mäs­sä elo-mar­ras­kuun ai­ka­na. Osal­lis­tu­jis­ta 15 oli työ­roo­lil­taan kou­lu­tus­suun­nit­te­li­joi­ta tai opin­to-oh­jaa­jia kuu­del­ta eri tut­kin­to­ko­ko­nai­suu­del­ta ja 25 leh­to­ria16 eri osaa­mis­a­lu­eel­ta. Kou­lut­ta­ji­na oli­vat Jaak­ko He­lan­der (HAMK), Päi­vi-Kat­rii­na Juu­ti­lai­nen (HHA­OKK) ja San­na Veh­vi­läi­nen (TTL). Mar­jaa­na Ra­von­maa stra­te­gia- ja ke­hi­tys­pal­ve­luis­ta vas­ta­si ko­ko­nai­suu­des­ta ja fa­si­li­toi työs­ken­te­lyä. Kou­lu­tus suun­ni­tel­tiin Oiva-tii­min asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa. Kou­lu­tuk­sen ti­laa­ja­na oli­vat tut­kin­to­pääl­li­köt.

Palaute antoi avaimia koulutuksen kehittämiseen

Pa­lau­te­lo­mak­kee­seen vas­ta­si 17 hen­ki­löä. Kou­lu­tuk­sen koko­nais­ar­vi­ok­si tuli KA 3,3 (max 4).

Mikä kou­lu­tuk­ses­sa oli pa­ras­ta? -ky­sy­myk­sen sain seu­raa­via vas­tauk­sia:

”An­taa tosi pal­jon eväi­tä omaan oh­jaus­työ­hön ja aja­tuk­sia sen ke­hit­tä­mi­seen.”
”Syn­tyy tuo­tos­ta.”
”Tut­kin­non oh­jaus­suun­ni­tel­ma on nyt teh­ty.”
”Kou­lut­ta­jat sai­vat ajat­te­le­maan uu­sil­la ta­voil­la, heil­tä sai vink­ke­jä käy­tän­nön oh­jaus­työ­hön ja in­nos­tuin oh­jaus­työn ke­hit­tä­mi­ses­tä!”
”Hy­vät lu­en­noit­si­jat, käy­tän­nön vink­ke­jä tuli pal­jon. Ryh­mä oli in­nos­ta­va. Teh­tä­vät vei­vät asi­aa eteen­päin.”
”Tut­kin­non oh­jaus­käy­tän­tei­den ke­rää­mi­nen ja kir­joit­ta­mi­nen yh­teen > löy­tyy nyt tar­vit­ta­es­sa yh­des­tä do­ku­men­tis­ta. eHop­siin tie­to > va­rau­tu­mi­nen tu­le­vaan.”

Ke­hi­tys­eh­do­tuk­sis­ta eri­tyi­ses­ti nos­tan seu­raa­via:

”Min­kä­lai­nen on hyvä oh­jaus­suun­ni­tel­ma? oh­jaus­suun­ni­tel­ma mal­lien ver­tai­lua Jaa­kon joh­dol­la.”
”Teem­me hy­vän suun­ni­tel­man. Mik­si? Ketä se hyö­dyt­tää? Mi­ten saan muut sitä nou­dat­ta­maan?”
”Oh­jaus­suun­ni­tel­man te­koon oli­si voi­nut olla joku Met­ro­po­lia-ta­son ke­hik­ko. Nyt kaik­ki te­ki­vät ai­van eri­lai­set suun­ni­tel­mat.”

Tä­hän vii­mei­sim­pään pa­laut­tee­seen toi­sin esiin oma­na kom­ment­ti­na, että tuo­tok­se­na tul­leet suun­ni­tel­mat oli­vat eri ke­hi­tys­vai­heis­saan. Toi­set hi­oi­vat suun­ni­tel­maa tai sen osaa ai­van uu­del­le ta­sol­le jo ai­em­mas­ta hy­väs­tä suun­ni­tel­ma-poh­jas­ta ja toi­set jou­tui­vat läh­te­mään lä­hes alus­ta. Tämä nä­kyi lop­pu­tu­lok­sis­sa suun­ni­tel­mien eri­lai­suu­te­na. Kan­nus­tai­sin­kin nyt osal­lis­tu­jia kat­so­maan tois­ten­sa suun­ni­tel­mia ja jat­ko­ke­hit­tä­mään nii­tä tois­ten oi­val­ta­vil­la rat­kai­suil­la.

Li­säk­si mie­ti­tyt­ti kou­lu­tuk­sen ja­kau­tu­mi­nen omaan oh­jaa­mi­seen ja or­ga­ni­saa­ti­on ke­hit­tä­mi­seen. Nämä pi­täi­si pys­tyä kyt­ke­mään pa­rem­min jat­kos­sa yh­teen myös kou­lu­tuk­seen liit­ty­vis­sä väli­teh­tä­vis­sä. Pu­nai­se­na lan­ka­na voi­si toi­mia vah­vem­min jat­kos­sa aja­tus, että oh­jaus­ta ei teh­dä yk­sin vaan yh­des­sä mui­den toi­mi­joi­den kans­sa. Ehkä juu­ri huo­lel­la yh­des­sä mie­ti­tyn oh­jaus­suun­ni­tel­man si­säis­tä­mi­nen ja nou­dat­ta­mi­nen edis­täi­si jat­kos­sa yh­tei­sö­oh­jauk­sen su­ju­vuut­ta ja te­ki­si sii­tä vai­kut­ta­vam­paa!

Seu­raa­va In­nos­ta­va oh­jaus op­pi­jan po­lul­la -kou­lu­tus jär­jes­te­tään ke­vääl­lä 2016 (12.2., 11.3. ja se­mi­naa­ri­pai­not­tei­nen 3.päi­vä huh­ti­kuun alus­sa). Si­säl­töä olen muok­kaa­mas­sa yh­des­sä kou­lut­ta­jien kans­sa (He­lan­der ja Veh­vi­läi­nen) pa­lau­te huo­mi­oi­den. Kol­man­nen ryh­män yh­teis­ke­hit­te­lyn ai­hee­na on Ahot-vas­taa­van roo­lin mää­rit­te­ly.
Il­moit­tau­du kou­lu­tus­ka­len­te­rin kaut­ta mah­dol­li­sim­man pian. Huom! Kan­nat­taa il­man muu­ta osal­lis­tua, vaik­ka oh­jaus­suun­ni­tel­ma oli­si­kin jo teh­ty tut­kin­ko-oh­jel­mas­sa.

Mar­jaa­na Ra­von­maa
hen­ki­lös­tön ke­hit­tä­jä
stra­te­gia- ja ke­hi­tys­pal­ve­lut

Op­pi­jan po­lul­la tam­mi­kuus­sa 20167.1.2016