Jotain uutta ja jotain vanhaa - Metropolian opettajien Akatemiassa

Mi­kään ei muu­tu jos joku ei suu­tu, to­te­si di­gi­ta­lis­ti Vil­le Tol­va­nen vie­rail­les­saan Met­ro­po­li­an opet­ta­jien Aka­te­mi­an vuo­den vii­mei­ses­sä lähi­päi­väs­sä.

Kes­kus­te­lu kävi täl­lä ker­taa aka­te­mi­as­sa vilk­kaa­na di­gi­ta­li­soi­tu­mi­ses­ta ja sen tuo­mis­ta muu­tok­sis­ta ym­pä­ril­läm­me. Taas syn­tyi uut­ta aja­tel­ta­vaa.

Sain tänä syk­sy­nä mie­len­kiin­toi­sen mah­dol­li­suu­den osal­lis­tua Met­ro­po­li­an opet­ta­jien Aka­te­mi­aan. Met­ro­po­lia Aka­te­mia -ko­ko­nai­suu­den tar­koi­tuk­se­na on stra­te­gi­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen koko Met­ro­po­li­as­sa. Opet­ta­jien Aka­te­mia on si­ten tar­koi­tet­tu niil­le opet­ta­jil­le, jot­ka ovat kiin­nos­tu­neet ke­hit­tä­mään op­pi­mis­ta ja ope­tus­ta Met­ro­po­li­as­sa sekä tut­ki­maan ja ke­hit­tä­mään omaa pe­da­go­gis­ta osaa­mis­taan.

Kou­lu­tuk­seen kuu­luu lähi­päi­vien li­säk­si pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyä sekä oman mie­len­kiin­non mu­kaan va­li­tun ke­hit­tä­mis­han­keen työs­tä­mis­tä. Lähi­päi­vien ra­ken­ne on aina sama: aamu­päi­vi­sin tee­maan liit­ty­vä vie­rai­li­ja on he­rät­tä­nyt aja­tuk­sia päi­vän tee­maan liit­ty­en ja ilta­päi­vi­sin on työs­ken­nel­ty sa­man tee­man ym­pä­ril­lä pien­ryh­mis­sä. Syk­syn tee­mo­ja ovat ol­leet esi­mer­kik­si oman työ­ilon löy­ty­mi­nen, am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lut muu­tok­ses­sa sekä op­pi­mi­sen di­gi­ta­li­saa­tio. Syk­syl­lä 2015 aloit­ta­nut ryh­mä jat­kaa ke­vääl­le 2016.

Mi­nul­le tär­kein­tä Met­ro­po­li­an opet­ta­jien aka­te­mi­as­sa ovat ol­leet mie­len­kiin­toi­set alus­tuk­set ja niis­tä he­rän­neet ky­sy­myk­set omaan ope­tuk­seen ja omaan opet­ta­juu­teen liit­ty­en. Li­säk­si mer­ki­tyk­sel­lis­tä ovat ol­leet toi­set osal­lis­tu­jat ja hei­dän ko­ke­muk­sen­sa.

On ol­lut opet­ta­vais­ta näh­dä, mi­ten sa­mo­ja haas­tei­ta ja tee­mo­ja on poh­dit­tu ja rat­kot­tu eri aloil­la. Kou­lu­tuk­sen tär­kein yh­teys ke­hit­ty­mi­seen on ky­sy­myk­sen esit­tä­mi­nen it­sel­le, mi­ten kä­si­tel­ty aihe liit­tyy omaan ope­tuk­see­ni ja op­pi­mi­seen omas­sa kon­teks­tis­sa­ni. Tär­ke­ää on poh­tia kriit­ti­ses­ti omia en­nak­ko-ole­tuk­sia, asen­tei­ta ja aja­tuk­sia ope­tuk­seen ja op­pi­mi­sen liit­ty­en sekä sitä mi­ten ne vai­kut­ta­vat omaan toi­min­taan opet­ta­ja­na.

Met­ro­po­li­an opet­ta­jien aka­te­mia syn­nyt­tää ajat­te­lun sä­rö­jä, jot­ka an­ta­vat mah­dol­li­suu­den tar­kas­tel­la asi­oi­ta toi­ses­ta näkö­kul­mas­ta jos vain itse on kiin­nos­tu­nut haas­ta­maan it­se­ään ja omaa pe­da­go­gis­ta ajat­te­lu­aan.

Jen­ni Ko­po­nen
yli­o­pet­ta­ja

Kuva­kaap­paus Vil­le Tol­va­sen blo­gi­si­vus­ta.

Op­pi­jan po­lul­la tam­mi­kuus­sa 20167.1.2016