Mikään ei muutu jos joku ei suutu, totesi digitalisti Ville Tolvanen vieraillessaan Metropolian opettajien Akatemian vuoden viimeisessä lähipäivässä.
Keskustelu kävi tällä kertaa akatemiassa vilkkaana digitalisoitumisesta ja sen tuomista muutoksista ympärillämme. Taas syntyi uutta ajateltavaa.
Sain tänä syksynä mielenkiintoisen mahdollisuuden osallistua Metropolian opettajien Akatemiaan. Metropolia Akatemia -kokonaisuuden tarkoituksena on strategisen osaamisen kehittäminen koko Metropoliassa. Opettajien Akatemia on siten tarkoitettu niille opettajille, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään oppimista ja opetusta Metropoliassa sekä tutkimaan ja kehittämään omaa pedagogista osaamistaan.
Koulutukseen kuuluu lähipäivien lisäksi pienryhmätyöskentelyä sekä oman mielenkiinnon mukaan valitun kehittämishankeen työstämistä. Lähipäivien rakenne on aina sama: aamupäivisin teemaan liittyvä vierailija on herättänyt ajatuksia päivän teemaan liittyen ja iltapäivisin on työskennelty saman teeman ympärillä pienryhmissä. Syksyn teemoja ovat olleet esimerkiksi oman työilon löytyminen, ammattikorkeakoulut muutoksessa sekä oppimisen digitalisaatio. Syksyllä 2015 aloittanut ryhmä jatkaa keväälle 2016.
Minulle tärkeintä Metropolian opettajien akatemiassa ovat olleet mielenkiintoiset alustukset ja niistä heränneet kysymykset omaan opetukseen ja omaan opettajuuteen liittyen. Lisäksi merkityksellistä ovat olleet toiset osallistujat ja heidän kokemuksensa.
On ollut opettavaista nähdä, miten samoja haasteita ja teemoja on pohdittu ja ratkottu eri aloilla. Koulutuksen tärkein yhteys kehittymiseen on kysymyksen esittäminen itselle, miten käsitelty aihe liittyy omaan opetukseeni ja oppimiseen omassa kontekstissani. Tärkeää on pohtia kriittisesti omia ennakko-oletuksia, asenteita ja ajatuksia opetukseen ja oppimisen liittyen sekä sitä miten ne vaikuttavat omaan toimintaan opettajana.
Metropolian opettajien akatemia synnyttää ajattelun säröjä, jotka antavat mahdollisuuden tarkastella asioita toisesta näkökulmasta jos vain itse on kiinnostunut haastamaan itseään ja omaa pedagogista ajatteluaan.
Jenni Koponen
yliopettaja