Miten ammatillinen osaaminen syntyy ja millaisia ovat tulevaisuuden ammatit ja ongelmat, joita työelämässä joudutaan kohtamaan?
Vuosi lähtee liikkeelle vauhdikkaasti opetuksen merkeissä. Voimme itse kukin innostaa ja olla mukana viemässä opetusta ja oppimista kohti tulevaisuutta parhaan osaamisemme mukaan.
Viime vuonna Metropolia järjesti kaksi ohjauskoulutusta tutkinto-ohjelmien ohjauksessa oleville opettajille ja suunnittelijoille. Koulutuksen tavoitteena oli rakentaa tiivistä ja laadukasta ohjaustoimintaa osaksi opintoja. Henkilöstön kehittäjä Marjaana Ravonmaa kertoo ohjauskoulutuksesta omassa jutussaan. Voit myös itse innostua mukaan kevään koulutukseen kehittämään metropolialaista ohjausta. Ilmoittaudu Tuubin koulutuskalenterissa Innostava ohjaus Oppijan polulla -koulutukseen, joka on 12.2.2016.
Opetusta ja oppimista kehitettiin kuudessa kokeilussa viime vuonna. Näitä pedagogisen kehittämisen työryhmien kokemuksia on tarkoitus jakaa tänä vuonna, niin että syntyy uusia tapoja ja toimintamalleja oppimiseen. Liiketalouden webinaarien käytöstä projektiryhmässä kirjoittavat Anne-Mari Raivio ja Pia Hellman. Tämä oli yksi osaamiskeskittymä, jota toteutettiin strategisella rahalla.
Opetuksen osaamiskeskittymistä on myös opetusministeriö käynnistänyt verkoston, jossa jaetaan kokemuksia siitä, kuinka saataisiin aikaan aitoa kehittämistä sekä kaupunkeihin että kuntiin – ihmisten elinympäristöihin. Verkoston alkukeskustelussa nousi vahvasti esille, että lähtökohtaisesti on kysymys ajattelutavasta ja toimintakulttuurista, joka tuottaa luovia ratkaisuja. Osaamiskeskittymän tulee olla houkutteleva ja innostava, niin että se vetää magneetin tavoin puoleensa. Näitä kokeiluja päästään tekemään myös Metropoliassa hankerahoituksen avulla vuonna 2016.
Metropolia Akatemia opettajille starttasi syksyllä käyntiin kolmannen kerran, nyt uudistuneella konseptilla. Yliopettaja Jenni Koponen kertoo jutussaan kokemuksiaan ope-akatemiasta.
Suunnittelupäällikkö Sanna Pihlajaniemi osallisui syksyllä Aalto-yliopiston ”Oppiminen ja opetus yliopistossa” -kurssille ja kertoo kokemuksistaan ”Kurkistus naapuriin” kirjoituksessaan.
Joustavien opintopolkujen toinen ja kolmas lukuvuosi etenevät, kampusten suunnittelu ja rakentaminen edistyvät vinhaa vauhtia, avoin ammattikorkeakouluopetus laajenee, e-oppimisen muodot uudistuvat, turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien koulutusta kehitetään, innovaatiotoimintaa rakennetaan monissa oppimisympäristöissä ja hankkeissa. Viestintää tuodaan sosiaaliseen mediaan.
Toivon kaikille merkityksellistä vuotta 2016!
Johanna Holvikivi
Oppimistoiminta, johtaja