Ovatko opiskelijamme tulevaisuuden tekijöitä?

Mi­ten am­ma­til­li­nen osaa­mi­nen syn­tyy ja mil­lai­sia ovat tu­le­vai­suu­den am­ma­tit ja on­gel­mat, joi­ta työ­e­lä­mäs­sä jou­du­taan koh­ta­maan?

Vuo­si läh­tee liik­keel­le vauh­dik­kaas­ti ope­tuk­sen mer­keis­sä. Voim­me itse ku­kin in­nos­taa ja olla mu­ka­na vie­mäs­sä ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta koh­ti tu­le­vai­suut­ta par­haan osaa­mi­sem­me mu­kaan.

Vii­me vuon­na Met­ro­po­lia jär­jes­ti kak­si oh­jaus­kou­lu­tus­ta tut­kin­to-oh­jel­mien oh­jauk­ses­sa ole­vil­le opet­ta­jil­le ja suun­nit­te­li­joil­le. Kou­lu­tuk­sen ta­voit­tee­na oli ra­ken­taa tii­vis­tä ja laa­du­kas­ta oh­jaus­toi­min­taa osak­si opin­to­ja. Hen­ki­lös­tön ke­hit­tä­jä Mar­jaa­na Ra­von­maa ker­too oh­jaus­kou­lu­tuk­ses­ta omas­sa ju­tus­saan. Voit myös itse in­nos­tua mu­kaan ke­vään kou­lu­tuk­seen ke­hit­tä­mään met­ro­po­li­a­lais­ta oh­jaus­ta. Il­moit­tau­du Tuu­bin kou­lu­tus­ka­len­te­ris­sa In­nos­ta­va oh­jaus Op­pi­jan po­lul­la -kou­lu­tuk­seen, joka on 12.2.2016.

Ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta ke­hi­tet­tiin kuu­des­sa ko­kei­lus­sa vii­me vuon­na. Näi­tä pe­da­go­gi­sen ke­hit­tä­mi­sen työ­ryh­mien  ko­ke­muk­sia on tar­koi­tus ja­kaa tänä vuon­na, niin että syn­tyy uu­sia ta­po­ja ja toi­min­ta­mal­le­ja op­pi­mi­seen. Lii­ke­ta­lou­den we­bi­naa­rien käy­tös­tä pro­jek­ti­ryh­mäs­sä kir­joit­ta­vat Anne-Mari Rai­vio ja Pia Hell­man. Tämä oli yksi osaa­mis­kes­kit­ty­mä, jota to­teu­tet­tiin stra­te­gi­sel­la ra­hal­la.

Ope­tuk­sen osaa­mis­kes­kit­ty­mis­tä on myös ope­tus­mi­nis­te­riö käyn­nis­tä­nyt ver­kos­ton, jos­sa ja­e­taan ko­ke­muk­sia sii­tä, kuin­ka saa­tai­siin ai­kaan ai­toa ke­hit­tä­mis­tä sekä kau­pun­kei­hin että kun­tiin – ih­mis­ten elin­ym­pä­ris­töi­hin. Ver­kos­ton alku­kes­kus­te­lus­sa nou­si vah­vas­ti esil­le, että läh­tö­koh­tai­ses­ti on ky­sy­mys ajat­te­lu­ta­vas­ta ja toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta, joka tuot­taa luo­via rat­kai­su­ja. Osaa­mis­kes­kit­ty­män tu­lee olla hou­kut­te­le­va ja in­nos­ta­va, niin että se ve­tää mag­nee­tin ta­voin puo­leen­sa. Näi­tä ko­kei­lu­ja pääs­tään te­ke­mään myös Met­ro­po­li­as­sa han­ke­ra­hoi­tuk­sen avul­la vuon­na 2016.

Met­ro­po­lia Aka­te­mia opet­ta­jil­le start­ta­si syk­syl­lä käyn­tiin kol­man­nen ker­ran, nyt uu­dis­tu­neel­la kon­sep­til­la. Yli­o­pet­ta­ja Jen­ni Ko­po­nen ker­too ju­tus­saan ko­ke­muk­si­aan ope-aka­te­mi­as­ta.

Suun­nit­te­lu­pääl­lik­kö San­na Pih­la­ja­nie­mi osal­li­sui syk­syl­lä Aal­to-yli­o­pis­ton ”Op­pi­mi­nen ja ope­tus yli­o­pis­tos­sa” -kurs­sil­le ja ker­too ko­ke­muk­sis­taan ”Kur­kis­tus naa­pu­riin” kir­joi­tuk­ses­saan.

Jous­ta­vien  opin­to­pol­ku­jen toi­nen ja kol­mas luku­vuo­si ete­ne­vät, kam­pus­ten suun­nit­te­lu ja ra­ken­ta­mi­nen edis­ty­vät vin­haa vauh­tia, avoin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­o­pe­tus laa­je­nee, e-op­pi­mi­sen muo­dot uu­dis­tu­vat, tur­va­pai­kan­ha­ki­joi­den ja maa­han­muut­ta­jien kou­lu­tus­ta ke­hi­te­tään, in­no­vaa­ti­o­toi­min­taa ra­ken­ne­taan mo­nis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä ja hank­keis­sa. Vies­tin­tää tuo­daan so­si­aa­li­seen me­di­aan.

Toi­von kai­kil­le mer­ki­tyk­sel­lis­tä vuot­ta 2016!

Jo­han­na Hol­vi­kivi
Op­pi­mis­toi­min­ta, joh­ta­ja

Hel­sin­gin kau­pun­gin kuva­pank­ki. Slush. Sami Heis­ka­nen.

Slush Ult­ra­hack-ta­pah­tu­man voit­ta­ja­jouk­kue yl­pe­ä­nä. Pal­kin­non ja­koi yli­lää­kä­ri Pek­ka Lah­den­ne, Uusi Las­ten­sai­raa­la 2017. Kuva Kati Fors­man.

Peli­kon­sep­te­ja lap­si­po­ti­lail­le uu­teen Las­ten­sai­raa­laan suun­nit­te­le­mas­sa jal­ka­te­ra­pi­an opis­ke­li­ja Kat­ju Läh­teen­aro ja kult­tuu­ri­tuo­tan­non opis­ke­li­ja Tara Ny­man. Kuva: Son­ja Lin­ko­neva. Pe­lit esi­tel­tiin Slush Ult­ra­hack –ta­pah­tu­mas­sa.

Op­pi­jan po­lul­la tam­mi­kuus­sa 20167.1.2016