Webinaarit tehokäyttöön

We­bi­naa­ri eli verk­ko­se­mi­naa­ri on ver­kos­sa to­teu­tet­ta­va vuo­ro­vai­kut­tei­nen lu­en­to-, kou­lu­tus- tai tie­do­tus­ti­lai­suus. Vi­de­ot ja we­bi­naa­rit ovat tu­los­sa vauh­dil­la mu­kaan yri­tys­ten toi­min­taan. Elä­vä kuva ta­voit­taa nyky­ajan kii­rei­sen ih­mi­sen kir­joi­tet­tua teks­tiä pa­rem­min. Myös ver­kos­sa toi­mi­vat de­mot, screen­cas­tit ja etä­ko­kouk­set sääs­tä­vät kaik­kien osa­puol­ten ai­kaa ja ra­haa.

We­bi­naa­rien käyt­töön ja hyö­dyn­tä­mi­seen liit­ty­vä osaa­mi­nen on vie­lä aika heik­koa maas­sam­me, vaik­ka nii­den käyt­tö kan­sain­vä­li­ses­sä lii­ke­toi­min­nas­sa on ko­vas­sa kas­vus­sa.  Pää­tim­me osal­tam­me teh­dä asi­al­le jo­ta­kin ot­ta­mal­la we­bi­naa­rit no­pe­al­la aika­tau­lul­la mu­kaan lii­ke­ta­lou­den ope­tuk­seen ke­hit­tä­mäl­lä sekä opet­ta­jien että opis­ke­li­joi­den we­bi­naa­rien pi­toon ja val­mis­te­luun liit­ty­viä tai­to­ja.

We­bi­naa­rien jär­jes­tä­mi­seen löy­tyy mo­nia eri­lai­sia we­bi­naa­ri­jär­jes­tel­miä, jo­ten ryh­män en­sim­mäi­se­nä teh­tä­vä­nä oli va­li­ta so­pi­vin työ­kalu vaih­to­eh­to­jen jou­kos­ta. Pää­dyim­me Ado­be Con­nec­tiin, sil­lä se oli jo en­nes­tään Met­ro­po­li­an käy­tös­sä ja kaik­kien, myös opis­ke­li­joi­den käy­tet­tä­vis­sä. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa työ­ryh­mä lis­ta­si nii­tä tai­to­ja, joi­ta we­bi­naa­rien pi­toon ja ke­hit­tä­mi­seen tar­vi­taan ja miet­ti mis­sä ope­tet­ta­vis­sa ai­neis­sa ja mil­lä kurs­seil­la näi­tä tai­to­ja voi­tai­siin ke­hit­tää.

Syk­syn 2015 ai­ka­na we­bi­naa­rit ovat ol­leet mu­ka­na kiel­ten ope­tuk­ses­sa jos­sa opis­ke­li­jat te­ki­vät esi­tyk­sen­sä we­bi­naa­rei­na. We­bi­naa­rit ovat ol­leet myös osa  myyn­nin kou­lu­tus­ta jos­sa osa yh­teis­työ­y­ri­tyk­sen kans­sa pi­de­tyis­tä ko­kouk­sis­ta on to­teu­tet­tu  on­li­ne-ko­kouk­si­na. Li­säk­si we­bi­naa­rit ovat nyt osa­na MCre­on tuo­te­ke­hit­tä­jä­kou­lu­tus­ta

Jou­lu­kuus­sa aloi­tam­me “We­bi­naa­rien hyö­dyn­tä­mi­nen ope­tuk­ses­sa” -osaa­mi­sen ja­ka­mi­sen kai­kil­le lii­ke­ta­lou­den opet­ta­jil­le. Opet­ta­jil­le jär­jes­te­tään työ­paja, jos­sa käy­dään läpi sitä, mi­ten Ado­be Con­nect toi­mii ja mi­ten we­bi­naa­re­ja voi hyö­dyn­tää ope­tuk­ses­sa.

Ke­vään 2016 ai­ka­na on vuo­ros­sa we­bi­naa­rien ja mui­den on­li­ne-työ­ka­lu­jen pe­da­go­gi­sen hyö­dyn­tä­mi­sen laa­jem­pi poh­din­ta. Uusi pro­jek­ti kes­kit­tyy käy­tän­nön ide­oin­tiin ja sii­hen, mis­sä kai­kes­sa työ­ka­lu­ja voi hyö­dyn­tää ope­tuk­ses­sa niin, että ne to­del­la vah­vis­ta­vat opis­ke­li­joi­den osaa­mis­ta myös subs­tans­sin näkö­kul­mas­ta.

We­bi­naa­rit voi­vat jat­kos­sa toi­mia myös opin­näy­te­töi­den ai­hee­na vaik­ka niin, että opis­ke­li­ja toi­mii ns. kon­sult­ti­na kou­lut­ta­en yri­tyk­sen hen­ki­lös­töä sekä we­bi­naa­rien käyt­töön­o­tos­sa että pi­dos­sa.

We­bi­naa­rien hal­lin­taan liit­ty­vät tai­to­tar­peet ovat yl­lät­tä­vän laa­jo­ja, ku­ten ohei­nen tau­luk­ko osoit­taa. Osaa­mi­nen pe­rus­tuu työ­ka­lun tek­ni­sen hal­lin­nan li­säk­si si­säl­lön ja esit­tä­mi­sen hal­lin­taan.

Kos­ka we­bi­naa­ri­o­saa­mis­ta tar­vi­taan usein myös yh­tey­den­pi­dos­sa ulko­mai­siin asi­ak­kai­siin ja pää­mie­hiin, tu­li­si we­bi­naa­rien olla oleel­li­nen osa myös kiel­ten ope­tus­ta. Myös chat-ja itse­pal­ve­lu­jen kas­vu tuo mu­ka­naan omat vaa­ti­muk­sen­sa ns. live on­li­ne -vies­tin­nän osaa­mi­sel­le.

We­bi­naa­ri­o­saa­mi­nen ei siis ole vain tra­de­no­mien tar­ve, vaan näi­tä tai­to­ja tar­vit­se­vat sekä in­si­nöö­rit että esim. ter­vey­den­huol­to­alan osaa­jat, joil­le live-verk­ko­vies­tin­näs­tä on tu­los­sa tär­keä yh­tey­den­pito­ka­na­va asi­ak­kai­siin päin.

Te­ho­kas ja myy­vä yh­tey­den­pito asi­ak­kai­siin ja pää­mie­hiin ei ole pel­käs­tään lii­ke­toi­min­nan opis­ke­li­joi­den ja op­pi­lai­den int­res­sis­sä, jo­ten us­kom­me­kin, että pro­jek­tis­ta tu­lee ole­maan hyö­tyä myös Met­ro­po­li­an muil­le osaa­mis­a­lu­eil­le sekä lii­ke­toi­min­nal­le.

Opet­ta­jal­le we­bi­naa­ri­o­saa­mi­nen on osa vir­tu­aa­li-/etä­o­pe­tuk­sen edel­lyt­tä­miä  tai­to­ja. We­bi­naa­rien käy­tön ope­tuk­sen ja­ka­mi­nen Met­ro­po­li­an muil­le yk­si­köil­le on myös pro­jek­ti­ryh­män agen­dal­la. Li­säk­si kuka ta­han­sa Met­ro­po­li­an ulko­puo­lel­ta voi ti­la­ta vaik­ka­pa puo­len­päi­vän pi­tui­sen we­bi­naa­rien käy­tön pe­rus­te­kou­lu­tuk­sen ot­ta­mal­la yh­teyt­tä MCre­oon.

Esimerkki Webinaari-koulutuksen sisällöstä

We­bi­naa­ri­työ­ka­lut ja nii­den käyt­tö­kou­lu­tus  

Ma­te­ri­aa­lit len­toon

Esiin­ty­mi­nen we­bi­naa­reis­sa

Esi­tyk­sen en­nak­ko­myyn­ti, lo­pe­tus ja jat­ko­myyn­ti

We­bi­naa­rien käy­tön ke­hit­tä­mi­nen on yksi lii­ke­ta­lou­den pe­da­go­gi­sen ke­hit­tä­mis­työ­ryh­män osa­pro­jek­ti. Työ­ryh­mään kuu­lu­vat  Anne-Mari Rai­vio (eng­lan­nin kie­li ja vies­tin­tä), Tii­na Suur­näk­ki (ruot­sin kie­li), Pia Väki­par­ta-Leh­to­nen (mark­ki­noin­ti/myyn­ti­kou­lu­tus), Chris­ti­na Kaar­ni (mark­ki­noin­ti) ja Pert­ti Vil­pas (työ­ka­lut). Pro­jek­ti­ryh­män toi­min­nas­ta vas­taa Anne-Mari Rai­vio.

Anne-Mari Rai­vio ja Pia Hell­man

Ku­vas­sa lii­ke­ta­lou­den we­bi­naa­ri-pro­jek­ti­ryh­mä: Pia Väki­par­ta-Leh­to­nen, Anne-Mari Rai­vio, Pert­ti Vil­pas ja Chris­ti­na Kaar­ni. Työ­ryh­mään kuu­luu vie­lä Tii­na Suur­näk­ki.

Op­pi­jan po­lul­la tam­mi­kuus­sa 20167.1.2016