Webinaari eli verkkoseminaari on verkossa toteutettava vuorovaikutteinen luento-, koulutus- tai tiedotustilaisuus. Videot ja webinaarit ovat tulossa vauhdilla mukaan yritysten toimintaan. Elävä kuva tavoittaa nykyajan kiireisen ihmisen kirjoitettua tekstiä paremmin. Myös verkossa toimivat demot, screencastit ja etäkokoukset säästävät kaikkien osapuolten aikaa ja rahaa.
Webinaarien käyttöön ja hyödyntämiseen liittyvä osaaminen on vielä aika heikkoa maassamme, vaikka niiden käyttö kansainvälisessä liiketoiminnassa on kovassa kasvussa. Päätimme osaltamme tehdä asialle jotakin ottamalla webinaarit nopealla aikataululla mukaan liiketalouden opetukseen kehittämällä sekä opettajien että opiskelijoiden webinaarien pitoon ja valmisteluun liittyviä taitoja.
Webinaarien järjestämiseen löytyy monia erilaisia webinaarijärjestelmiä, joten ryhmän ensimmäisenä tehtävänä oli valita sopivin työkalu vaihtoehtojen joukosta. Päädyimme Adobe Connectiin, sillä se oli jo ennestään Metropolian käytössä ja kaikkien, myös opiskelijoiden käytettävissä. Seuraavassa vaiheessa työryhmä listasi niitä taitoja, joita webinaarien pitoon ja kehittämiseen tarvitaan ja mietti missä opetettavissa aineissa ja millä kursseilla näitä taitoja voitaisiin kehittää.
Syksyn 2015 aikana webinaarit ovat olleet mukana kielten opetuksessa jossa opiskelijat tekivät esityksensä webinaareina. Webinaarit ovat olleet myös osa myynnin koulutusta jossa osa yhteistyöyrityksen kanssa pidetyistä kokouksista on toteutettu online-kokouksina. Lisäksi webinaarit ovat nyt osana MCreon tuotekehittäjäkoulutusta
Joulukuussa aloitamme “Webinaarien hyödyntäminen opetuksessa” -osaamisen jakamisen kaikille liiketalouden opettajille. Opettajille järjestetään työpaja, jossa käydään läpi sitä, miten Adobe Connect toimii ja miten webinaareja voi hyödyntää opetuksessa.
Kevään 2016 aikana on vuorossa webinaarien ja muiden online-työkalujen pedagogisen hyödyntämisen laajempi pohdinta. Uusi projekti keskittyy käytännön ideointiin ja siihen, missä kaikessa työkaluja voi hyödyntää opetuksessa niin, että ne todella vahvistavat opiskelijoiden osaamista myös substanssin näkökulmasta.
Webinaarit voivat jatkossa toimia myös opinnäytetöiden aiheena vaikka niin, että opiskelija toimii ns. konsulttina kouluttaen yrityksen henkilöstöä sekä webinaarien käyttöönotossa että pidossa.
Webinaarien hallintaan liittyvät taitotarpeet ovat yllättävän laajoja, kuten oheinen taulukko osoittaa. Osaaminen perustuu työkalun teknisen hallinnan lisäksi sisällön ja esittämisen hallintaan.
Koska webinaariosaamista tarvitaan usein myös yhteydenpidossa ulkomaisiin asiakkaisiin ja päämiehiin, tulisi webinaarien olla oleellinen osa myös kielten opetusta. Myös chat-ja itsepalvelujen kasvu tuo mukanaan omat vaatimuksensa ns. live online -viestinnän osaamiselle.
Webinaariosaaminen ei siis ole vain tradenomien tarve, vaan näitä taitoja tarvitsevat sekä insinöörit että esim. terveydenhuoltoalan osaajat, joille live-verkkoviestinnästä on tulossa tärkeä yhteydenpitokanava asiakkaisiin päin.
Tehokas ja myyvä yhteydenpito asiakkaisiin ja päämiehiin ei ole pelkästään liiketoiminnan opiskelijoiden ja oppilaiden intressissä, joten uskommekin, että projektista tulee olemaan hyötyä myös Metropolian muille osaamisalueille sekä liiketoiminnalle.
Opettajalle webinaariosaaminen on osa virtuaali-/etäopetuksen edellyttämiä taitoja. Webinaarien käytön opetuksen jakaminen Metropolian muille yksiköille on myös projektiryhmän agendalla. Lisäksi kuka tahansa Metropolian ulkopuolelta voi tilata vaikkapa puolenpäivän pituisen webinaarien käytön perustekoulutuksen ottamalla yhteyttä MCreoon.
Esimerkki Webinaari-koulutuksen sisällöstä
Webinaarityökalut ja niiden käyttökoulutus
- käyttäjäroolit
- webinaarijärjestelmän asetusten käyttö
- webinaarin luominen
- sähköpostiviestien hallinta
- käyttäjätili ja käyttöliittymä
- pikakyselyiden ja palautekyselyn luominen
- webinaarin tallentaminen
- webinaarin käynnistäminen, ohjaaminen ja hallintapaneelin toiminnot
- esiintyjän työvälineiden käyttäminen
- webinaarin vuorovaikutustoimintojen käyttäminen (pikakyselyt, kysymykset jne.)
Materiaalit lentoon
- toimivat diat: tekstimäärä, tekstikoot, animoinnit, infon määrä, jne.
- recap ”välisoitot”
- actionit > mitä voi pyytää ja mitä ei kannata pyytää tekemään kesken webinaarin
- linkit/livet/demot
Esiintyminen webinaareissa
- esimerkkejä ”tee näin/älä tee näin”
- asiakkaan ns. ensimmäisen Webinaarin merkitys
- vinkit ja ohjeet: a) yksinesiintyjälle b) kaksin vedetylle c) haastattelumuotoiselle webinaarille / koulutuksille.
- kriittiset ensimmäiset minuutit / puhe & diat
- miten saat kuulijan sitoutumaan koko sessioon eli miten myyt itsesi ja esityksesi?
- puhe- ja puhuttelutyyli (ml. tempo, vältettävät fraasit, yhteyden luominen kuulijaan)
- kuuntelijan etu, hyöty, motiivit
Esityksen ennakkomyynti, lopetus ja jatkomyynti
- webinaarin ennakkomyynti
- aktivointi, osallistaminen, ohjeet
- lopetukset
- yleisön haastaminen
- palautekanavat
- liidien poiminta
- jatkomyynti
- seuraavien webinaarien jatkot
Webinaarien käytön kehittäminen on yksi liiketalouden pedagogisen kehittämistyöryhmän osaprojekti. Työryhmään kuuluvat Anne-Mari Raivio (englannin kieli ja viestintä), Tiina Suurnäkki (ruotsin kieli), Pia Väkiparta-Lehtonen (markkinointi/myyntikoulutus), Christina Kaarni (markkinointi) ja Pertti Vilpas (työkalut). Projektiryhmän toiminnasta vastaa Anne-Mari Raivio.
Anne-Mari Raivio ja Pia Hellman
Oppijan polulla tammikuussa 20167.1.2016