Peda Forum 2015 satoa

Peda Fo­rum -päi­vien jär­jes­tä­ji­nä toi­mi­vat Han­ken ja Maan­puo­lus­tus­kor­ke­a­kou­lu. Kat­to­tee­mak­si oli va­lit­tu Voi­maa yh­teis­työl­lä.

Me OIVA-tii­mi­läi­set – Jen­ni Ko­po­nen, Tii­na Kok­ko ja Tero Toi­va­nen me­nim­me hy­vil­lä mie­lin esit­te­le­mään pa­lau­te­pro­jek­ti­amme koko Suo­men kor­ke­a­kou­lu­ken­täl­le.

Työ­pa­jam­me kul­ki ni­mel­lä Kat­se pe­ru­tus­pei­lis­tä tuu­li­la­siin – Op­pi­jan po­lun pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mis­han­ke Met­ro­po­lia Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa.

Jen­ni Ko­po­sen ve­tä­mäs­sä Le­ar­ning Cafe -pöy­däs­sä poh­din­nas­sa oli­vat ky­sy­myk­set

Yhteenvetoa tärkeimmistä pöydän antimista

Pa­lau­te­kult­tuu­rin tu­lee olla di­a­lo­gi­nen ja kes­kus­te­le­va, muu­ten vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­li­nen ja ke­hit­tä­vä lä­hes­ty­mis­tapa ei to­teu­du. Pa­lau­te­kult­tuu­rin tu­lee olla ope­tus­hen­ki­lö­kun­nan ja opis­ke­li­joi­den yh­tei­nen asia. Pa­lau­te­tie­don tu­lee olla sel­ke­äs­ti do­ku­men­toi­tu ja seu­rat­tu pro­ses­si: sys­te­maat­tis­ta ja koh­den­net­tua oi­ke­aan asi­aan. Ryh­mäs­sä kes­kus­tel­tiin myös tie­to­suo­ja­ky­sy­myk­sis­tä, joi­ta ei saa di­a­lo­gi­suu­den ni­mis­sä unoh­taa.

Tiina Kokon pöydässä mietittiin
Koonti Tiina Kokon Learning Cafe -työskentelystä

Pa­laut­teen an­ta­mi­nen vaa­tii us­kal­lus­ta ja hy­väk­sy­vää sal­li­vaa sekä tur­val­lis­ta ilma­pii­riä, jos­sa kaik­ki ha­lu­a­vat ke­hit­tää toi­min­taa. Edel­ly­tyk­se­nä ma­ta­lat hie­rar­ki­at (opet­ta­ja ver­tais­oppi­jana), jos­sa opet­ta­ja ei ole kaik­ki­tie­tä­vä. Opet­ta­ja voi­si teh­dä nä­ky­väk­si myös omaa ref­lek­ti­o­taan vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­ta.

Opis­ke­li­jat on otet­ta­va pa­lau­te­kult­tuu­riin ja toi­min­ta­ta­paan heti opin­to­jen alus­sa.  Opet­ta­jien on ol­ta­va uu­sil­le opis­ke­li­joil­le hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­viä.

Hyviä käytäntöjä
Kolmatta Learning Cafe -pöytää hallinnoi Tero Toivanen

Pöy­däs­sä et­sit­tiin vas­tauk­sia ky­sy­myk­seen: Min­kä­lai­siin hy­viin pa­lau­te­käy­tän­töi­hin olet tör­män­nyt?

Pöydän yhteenvetona syntynyttä satoa

Käy­tös­sä on hy­vin sa­man­lai­sia pa­lau­tee­nan­to­me­ne­tel­miä ja -ka­na­via ym­pä­ri maa­ta. Jois­sa­kin kor­ke­a­kou­luis­sa pa­laut­tei­ta on huo­mi­oi­tu enem­män opis­ke­li­joi­den näkö­kul­mas­ta. Jois­sa­kin ”lai­tok­sis­sa” pa­lau­te on vuo­ro­vai­kut­teis­ta ja jat­ku­vaa, sekä opis­ke­li­joi­den vs. opet­ta­jien ja mui­den hen­ki­lö­kun­nan vä­lil­lä. Me­ne­tel­mä kat­taa myös pa­laut­teen tes­ta­ment­taa­mi­sen ope­tus­kol­le­goil­le.

Hyvät käytänteet kerättynä kaikista lakanoista

OIVA-tii­min  työ­pa­jaam­me osal­lis­tui kiin­nos­tu­nei­ta kor­ke­a­kou­lu­jen ja yli­oppi­las­kun­tien edus­ta­jia ym­pä­ri Suo­men Työ­pa­jas­sa esi­tel­tiin han­ket­ta, ak­ti­voi­tiin osal­lis­tu­jia, ke­rät­tiin ja ja­et­tiin käy­tän­tei­tä/mal­le­ja pa­laut­tei­den mer­ki­tyk­sis­tä.
Peda-fo­rum on kai­kil­le avoin val­ta­kun­nal­li­nen yli­o­pis­to­pe­da­go­gii­kan yh­teis­työ- ja asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to. Ver­kos­ton ta­voit­tee­na on yli­o­pis­to-ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen, pe­da­go­gi­sen asi­an­tun­ti­juu­den ja­ka­mi­nen ja yh­teis­työn li­sää­mi­nen yli­o­pis­to­jen, yk­si­köi­den, opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kes­ken.

Tero Toi­va­nen
Opis­ke­li­ja

Peda Fo­rum on kai­kil­le avoin val­ta­kun­nal­li­nen yli­o­pis­to­pe­da­go­gii­kan yh­teis­työ- ja asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to. Ver­kos­ton ta­voit­tee­na on yli­o­pis­to-ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen, pe­da­go­gi­sen asi­an­tun­ti­juu­den ja­ka­mi­nen ja yh­teis­työn li­sää­mi­nen yli­o­pis­to­jen, yk­si­köi­den, opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kes­ken.

Oh­jel­ma ja nimi­lap­pu su­las­sa so­vus­sa.

Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön kans­li­a­pääl­lik­kö Ani­ta Le­hi­koi­nen pi­tää val­ti­o­val­lan ter­veh­dys­pu­het­ta.

Pank­kii­ri Björn Wahl­roo­sin in­toa ja tar­moa pur­su­nut pu­heen­vuo­ro käyn­nis­sä.

Op­pi­jan po­lul­laLoka­kuu 201521.10.2015