Peda Forum -päivien järjestäjinä toimivat Hanken ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Kattoteemaksi oli valittu Voimaa yhteistyöllä.
Me OIVA-tiimiläiset – Jenni Koponen, Tiina Kokko ja Tero Toivanen menimme hyvillä mielin esittelemään palauteprojektiamme koko Suomen korkeakoulukentälle.
Työpajamme kulki nimellä Katse perutuspeilistä tuulilasiin – Oppijan polun palautejärjestelmän kehittämishanke Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Jenni Koposen vetämässä Learning Cafe -pöydässä pohdinnassa olivat kysymykset
- Minkälaista palautekulttuuria haluat edistää?
- Miten palautekulttuuri vaikuttaa opettajan tai opiskelijan rooliin?
- Miten palautekulttuuri vaikuttaa opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin?
Yhteenvetoa tärkeimmistä pöydän antimista
Palautekulttuurin tulee olla dialoginen ja keskusteleva, muuten vuorovaikutuksellinen ja kehittävä lähestymistapa ei toteudu. Palautekulttuurin tulee olla opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden yhteinen asia. Palautetiedon tulee olla selkeästi dokumentoitu ja seurattu prosessi: systemaattista ja kohdennettua oikeaan asiaan. Ryhmässä keskusteltiin myös tietosuojakysymyksistä, joita ei saa dialogisuuden nimissä unohtaa.
Tiina Kokon pöydässä mietittiin
- Miten palautekulttuuria voidaan kehittää dialogiseen, vuorovaikutukselliseen ja oppimista edistävään suuntaan (concurrent & feedforward)?
- Miten dialogisuuden ajattelua voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa?
- Minkälaista tukea opettajat ja opiskelijat tarvitsevat tähän?
Koonti Tiina Kokon Learning Cafe -työskentelystä
Palautteen antaminen vaatii uskallusta ja hyväksyvää sallivaa sekä turvallista ilmapiiriä, jossa kaikki haluavat kehittää toimintaa. Edellytyksenä matalat hierarkiat (opettaja vertaisoppijana), jossa opettaja ei ole kaikkitietävä. Opettaja voisi tehdä näkyväksi myös omaa reflektiotaan vuorovaikutustilanteista.
Opiskelijat on otettava palautekulttuuriin ja toimintatapaan heti opintojen alussa. Opettajien on oltava uusille opiskelijoille helposti lähestyttäviä.
Hyviä käytäntöjä
- Professorit toimivat tutoreina (eli mahdollisimman korkean statuksen henkilöt heti tekemisiin uusien opiskelijoiden kanssa). Opiskeluyhteisön jäseneksi pääseminen on tärkeää heti alusta.
- Palaute ei saa olla irrallinen asia, vaan voitava kytkeä substanssitehtäviin. Opiskelijalta kannattaa edellyttää itsearviointia omasta oppimisesta.
- Dialoginen palautekulttuuri opitaan mallista. Esimiesten (ja johdon) on näytettävä esimerkkiä opettajille (ja henkilöstölle), opettajat opastavat opiskelijat vuorovaikutukselliseen palautekulttuuriin omalla esimerkillään. Opettajat ja opiskelijat on otettava mukaan palautejärjestelmän kehittämiseen ja testaamiseen.
- Opiskelijan palautteen antoon motivoinnissa on tärkeää, että palautteen vaikutus tehdään näkyväksi, ja että palaute dokumentoidaan.
- Edellisen opiskelijaryhmän palaute käsitellään uuden ryhmän kanssa: mistä saatu palautetta ja mitä tehty palautteen pohjalta. Moodleen voi tallentaa näkyviin jopa ”raakaversiot” edellisen ryhmän palautteesta.
- On tärkeää että muodollisen palautteen (vastauslomakkeet) lisäksi on keskustelevia palautetilaisuuksia.
- Palautetta kannattaisi käsitellä opettajatiimeissä sekä sen suunnittelun että jatkokäsittelyn osalta. Opettajien itse- ja ryhmäreflektio omasta toiminnasta.
- Palauteprosessin pitää olla kaikkien käyttäjien näkökulmasta selkeä ja systemaattinen.
- Bussissa kuultua: opettaja kävi muutaman vapaaehtoisen opiskelijan kanssa viikoittain kahvilla, jossa sai suoraa palautetta opintojaksosta oikea-aikaisesti. Opettajan oiimahdollista reagoida hetisaamaansa palautteeseen.
Kolmatta Learning Cafe -pöytää hallinnoi Tero Toivanen
Pöydässä etsittiin vastauksia kysymykseen: Minkälaisiin hyviin palautekäytäntöihin olet törmännyt?
Pöydän yhteenvetona syntynyttä satoa
Käytössä on hyvin samanlaisia palauteenantomenetelmiä ja -kanavia ympäri maata. Joissakin korkeakouluissa palautteita on huomioitu enemmän opiskelijoiden näkökulmasta. Joissakin ”laitoksissa” palaute on vuorovaikutteista ja jatkuvaa, sekä opiskelijoiden vs. opettajien ja muiden henkilökunnan välillä. Menetelmä kattaa myös palautteen testamenttaamisen opetuskollegoille.
Hyvät käytänteet kerättynä kaikista lakanoista
- Palauteprosessi: 1. Opettajan itsearvio → tiedoksi opiskelijoille 2. Opiskelijoiden palaute suhteessa / vastauksena opettajan arvioon.
- Yhteiset keskustelut toimintatavoista → palaute suuntaan ja toiseen jatkuvasti kurssin aikana.
- Edellisen opiskelijaryhmän palaute käsitellään uuden ryhmän kanssa: mistä saatu palautetta ja mitä tehty palautteen pohjalta. Moodleen voi tallentaa näkyviin jopa ”raakaversiot” edellisen ryhmän palautteesta.
- Palautepäivä
- Kerätty palaute lukuvuoden ajalta käsitellään yhteisessä laitoksen tilaisuudessa. Kaikki opettavat ihmiset ja avoin opiskelijoille.
- Viikkojärjestykseen aikaa palautteelle.
- Itsearviointi → palaute & oppimisen arviointi osaksi opintoja. Opintosuoritus.
- Työelämäpalaute
OIVA-tiimin työpajaamme osallistui kiinnostuneita korkeakoulujen ja ylioppilaskuntien edustajia ympäri Suomen Työpajassa esiteltiin hanketta, aktivoitiin osallistujia, kerättiin ja jaettiin käytänteitä/malleja palautteiden merkityksistä.
Peda-forum on kaikille avoin valtakunnallinen yliopistopedagogiikan yhteistyö- ja asiantuntijaverkosto. Verkoston tavoitteena on yliopisto-opetuksen kehittäminen, pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen ja yhteistyön lisääminen yliopistojen, yksiköiden, opettajien ja opiskelijoiden kesken.
Tero Toivanen
Opiskelija
Peda Forum on kaikille avoin valtakunnallinen yliopistopedagogiikan yhteistyö- ja asiantuntijaverkosto. Verkoston tavoitteena on yliopisto-opetuksen kehittäminen, pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen ja yhteistyön lisääminen yliopistojen, yksiköiden, opettajien ja opiskelijoiden kesken.