Otsikon sitaatin kirjoitti post it -lapulle yksi opiskelijamme METKAn Koppi-tilaisuudessa 12.5.2015, kun Oppijan polun palautejärjestelmän kehittämisryhmämme oli keskustelemassa opiskelijoiden kanssa oppimisen palautejärjestelmän kehittämisestä. Tuohon lappuun kiteytyy myös palauteryhmämme ajatus siitä, minkälaiseen palautekulttuuriin haluamme Oppijan polulla tähdätä.
Palaute on sanana hyvin moniulotteinen. Suomenkielessä sanalla on perinteisesti ollut vahva merkitys ja jopa hieman negatiivinen kaiku. Palautetta annetaan, kun jokin asia on pielessä ja vaatii pikaista korjausta. Kehittävän palautteen ajattelu on kuitenkin ollut suomalaisessa laatuajattelussa jo pitkään. Englannin kielessä sanan feedback kaiku on jo toisenlainen, se kuvaa paremmin palautteen ideana olevaa kaksisuuntaisuutta sekä dialogista vuorovaikutusta.
Koulutusmaailmassa palautteen merkitys koetaan eri tavoin riippuen sitä, keneltä kysytään ja mistä ikkunasta kukin palauteilmiötä katselee. Opiskelijoille palaute tarkoittaa usein erilaisista oppimistehtävistä opettajalta saatua palautetta tai jopa vain suoritusotteeseen ilmestynyttä numeroarvosanaa. Opettajille palaute tuo mieleen helposti opiskelijoiden opintojakson päätteeksi antaman palautteen ja siihen liittyvät sähköiset järjestelmät. Se mitä palautteella tarkoitetaan ja mitä siitä ajatellaan, vaikuttaa siihen minkälaisia palautekäytäntöjä käytetään opetuksessa ja tärkeimpänä siihen, mihin toimenpiteisiin nämä palautekäytännöt johtavat. Onko palauteajattelun lähestymistapa opiskelijalähtöinen tai opettajalähtöinen vai onko kyse oppimislähtöisyydestä? Onko palautteen käyttötarkoitus auditoiva vai kehittävä, käytetäänkö palautetta toteavasti vai kehittävästi? Kyse on siis palautekulttuurista.
Oppijan polun palautejärjestelmän kehittämishanke tähtää oppimislähtöiseen, avoimeen, dialogiseen ja vuorovaikutteiseen palautekulttuuriin Metropoliassa. Palautteen tulee olla merkityksellistä kaikille Oppijan polun toimijoille ja sen pitää johtaa oppimiseen, kehittämiseen ja kehittymiseen. Palauteajattelussamme on vahvasti oppimista tukeva ja kehittävä näkökulma ja siten kolme ulottuvuutta feedforward, concurrent ja feedback. Palautteen pitää olla oppimista ohjaavaa, opetuksen aikaista ja oppimisprosessia tukevaa sekä myös jo tapahtunutta toimintaa arvioivaa.
Palautejärjestelmän kehittämisellä tarkoitamme koko Metropolian oppimiseen liittyvän palautekokonaisuuden prosessin kehittämistä ja systematisointia sekä hyvien olemassa olevien palautekäytänteiden laajaa ja systemaattista hyödyntämistä. Keskeistä on, että palautejärjestelmän avulla saamme jatkuvaa tietoa kehittämistyön pohjaksi oppimisesta, osaamisesta, ammatillisesta kasvusta ja kehittymisestä sekä opetuksesta ja ohjauksesta kaikille Oppijan polun toimijoille
Palauteryhmämme on kehittänyt tämän ajattelun pohjalta muutamia konkreettisia esimerkkejä ja ideoita, mitä tämä ajattelu tarkoittaa käytännössä. Tähän kuuluu vuorovaikutteisten opetus-, arviointi, ja palautemenetelmien kehittämistä, opiskelijan ja opettajan yhteistä oppimisen arviointia ja oppimisprosessin kehittämistä sekä opettajien kollegiaalista opetuksen kehittämistä kuten myös opiskelijoiden itsearvionikäytäntöjä. Näiden ideoiden kanssa olemme nyt syksyllä kiertäneet keskustelemasta palauteasioista ja palautekulttuurista tulosalueilla. Olemme keränneet hyviä olemassa olevia palautekäytäntöjä ja keskustelleet alakohtaisuuden huomioimisesta tässä hankkeessa. Näiden perusteella kehitämme ajatuksiamme eteenpäin. Tarjoamme myös erilaisia pilotteja näistä ideoista nyt syksyn aikana. Tule siis mukaan!
Tähän päivään mennessä olemme keskustelleet palautekulttuurista eri yksiköissä ja kansallisellakin tasolla yli kymmenessä eri tilaisuudessa ja viesti on hyvin yhtenevä: palautekulttuurin pitää olla oppimista tukevaa, avointa, dialogista, vuorovaikutteista ja merkityksellistä.
Jos sinulla on ideoita ja ajatuksia palautejärjestelmän kehittämiseen, ota palauteryhmään yhteyttä, esimerkiksi Jenniin!
Jenni Koponen
yliopettaja
Koulutuksen kehittämispalvelut
puh. 5947/ 040 668 5947
jenni.koponen@metropolia.fi
OIVA-tiimin palauteryhmä
Tiina Kokko
Anne Perkiö
Carina Savander-Ranne
Tero Toivanen
Markus Utrio