Opetuksen on oltava vuorovaikutteisempaa

Ot­si­kon si­taa­tin kir­joit­ti post it -la­pul­le yksi opis­ke­li­jam­me MET­KAn Kop­pi-ti­lai­suu­des­sa 12.5.2015, kun Op­pi­jan po­lun pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mis­ryh­mäm­me oli kes­kus­te­le­mas­sa opis­ke­li­joi­den kans­sa op­pi­mi­sen pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­ses­tä. Tuo­hon lap­puun ki­tey­tyy myös pa­lau­te­ryh­mäm­me aja­tus sii­tä, min­kä­lai­seen pa­lau­te­kult­tuu­riin ha­lu­am­me Op­pi­jan po­lul­la täh­dä­tä.

Pa­lau­te on sa­na­na hy­vin moni­u­lot­tei­nen. Suo­men­kie­les­sä sa­nal­la on pe­rin­tei­ses­ti ol­lut vah­va mer­ki­tys ja jopa hie­man ne­ga­tii­vi­nen kai­ku. Pa­lau­tet­ta an­ne­taan, kun jo­kin asia on pie­les­sä ja vaa­tii pi­kais­ta kor­jaus­ta. Ke­hit­tä­vän pa­laut­teen ajat­te­lu on kui­ten­kin ol­lut suo­ma­lai­ses­sa laa­tu­a­jat­te­lus­sa jo pit­kään. Eng­lan­nin kie­les­sä sa­nan feed­back kai­ku on jo toi­sen­lai­nen, se ku­vaa pa­rem­min pa­laut­teen ide­a­na ole­vaa kak­si­suun­tai­suut­ta sekä di­a­lo­gis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta.

Kou­lu­tus­maa­il­mas­sa pa­laut­teen mer­ki­tys ko­e­taan eri ta­voin riip­pu­en sitä, ke­nel­tä ky­sy­tään ja mis­tä ik­ku­nas­ta ku­kin pa­lau­te­il­mi­ö­tä kat­se­lee. Opis­ke­li­joil­le pa­lau­te tar­koit­taa usein eri­lai­sis­ta op­pi­mis­teh­tä­vis­tä opet­ta­jal­ta saa­tua pa­lau­tet­ta tai jopa vain suo­ri­tus­ot­tee­seen il­mes­ty­nyt­tä nu­me­ro­arvo­sa­naa. Opet­ta­jil­le pa­lau­te tuo mie­leen hel­pos­ti opis­ke­li­joi­den opin­to­jak­son päät­teek­si an­ta­man pa­laut­teen ja sii­hen liit­ty­vät säh­köi­set jär­jes­tel­mät. Se mitä pa­laut­teel­la tar­koi­te­taan ja mitä sii­tä aja­tel­laan, vai­kut­taa sii­hen min­kä­lai­sia pa­lau­te­käy­tän­tö­jä käy­te­tään ope­tuk­ses­sa ja tär­keim­pä­nä sii­hen, mi­hin toi­men­pi­tei­siin nämä pa­lau­te­käy­tän­nöt joh­ta­vat. Onko pa­lau­te­a­jat­te­lun lä­hes­ty­mis­tapa opis­ke­li­ja­läh­töi­nen tai opet­ta­ja­läh­töi­nen vai onko kyse op­pi­mis­läh­töi­syy­des­tä? Onko pa­laut­teen käyt­tö­tar­koi­tus au­di­toi­va vai ke­hit­tä­vä, käy­te­tään­kö pa­lau­tet­ta to­te­a­vas­ti vai ke­hit­tä­väs­ti? Kyse on siis pa­lau­te­kult­tuu­ris­ta.

Op­pi­jan po­lun pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mis­han­ke täh­tää op­pi­mis­läh­töi­seen, avoi­meen, di­a­lo­gi­seen ja vuo­ro­vai­kut­tei­seen pa­lau­te­kult­tuu­riin Met­ro­po­li­as­sa. Pa­laut­teen tu­lee olla mer­ki­tyk­sel­lis­tä kai­kil­le Op­pi­jan po­lun toi­mi­joil­le ja sen pi­tää joh­taa op­pi­mi­seen, ke­hit­tä­mi­seen ja ke­hit­ty­mi­seen. Pa­lau­te­a­jat­te­lus­sam­me on vah­vas­ti op­pi­mis­ta tu­ke­va ja ke­hit­tä­vä näkö­kul­ma ja si­ten kol­me ulot­tu­vuut­ta feed­for­ward, con­cur­rent ja feed­back. Pa­laut­teen pi­tää olla op­pi­mis­ta oh­jaa­vaa, ope­tuk­sen ai­kais­ta ja op­pi­mis­pro­ses­sia tu­ke­vaa sekä myös jo ta­pah­tu­nut­ta toi­min­taa ar­vi­oi­vaa.

Pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­sel­lä tar­koi­tam­me koko Met­ro­po­li­an op­pi­mi­seen liit­ty­vän pa­lau­te­ko­ko­nai­suu­den pro­ses­sin ke­hit­tä­mis­tä ja sys­te­ma­ti­soin­tia sekä hy­vien ole­mas­sa ole­vien pa­lau­te­käy­tän­tei­den laa­jaa ja sys­te­maat­tis­ta hyö­dyn­tä­mis­tä. Kes­keis­tä on, että pa­lau­te­jär­jes­tel­män avul­la saam­me jat­ku­vaa tie­toa ke­hit­tä­mis­työn poh­jak­si op­pi­mi­ses­ta, osaa­mi­ses­ta, am­ma­til­li­ses­ta kas­vus­ta ja ke­hit­ty­mi­ses­tä sekä ope­tuk­ses­ta ja oh­jauk­ses­ta kai­kil­le Op­pi­jan po­lun toi­mi­joil­le

Pa­lau­te­ryh­mäm­me on ke­hit­tä­nyt tä­män ajat­te­lun poh­jal­ta muu­ta­mia konk­reet­ti­sia esi­merk­ke­jä ja ide­oi­ta, mitä tämä ajat­te­lu tar­koit­taa käy­tän­nös­sä. Tä­hän kuu­luu vuo­ro­vai­kut­teis­ten ope­tus-, ar­vi­oin­ti, ja pa­lau­te­me­ne­tel­mien ke­hit­tä­mis­tä, opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan yh­teis­tä op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tia ja op­pi­mis­pro­ses­sin ke­hit­tä­mis­tä sekä opet­ta­jien kol­le­gi­aa­lis­ta ope­tuk­sen ke­hit­tä­mis­tä ku­ten myös opis­ke­li­joi­den it­se­ar­vi­o­ni­käy­tän­tö­jä. Näi­den ide­oi­den kans­sa olem­me nyt syk­syl­lä kier­tä­neet kes­kus­te­le­mas­ta pa­lau­te­a­si­ois­ta ja pa­lau­te­kult­tuu­ris­ta tu­los­a­lu­eil­la. Olem­me ke­rän­neet hy­viä ole­mas­sa ole­via pa­lau­te­käy­tän­tö­jä ja kes­kus­tel­leet ala­koh­tai­suu­den huo­mi­oi­mi­ses­ta täs­sä hank­kees­sa. Näi­den pe­rus­teel­la ke­hi­täm­me aja­tuk­si­am­me eteen­päin. Tar­jo­am­me myös eri­lai­sia pi­lot­te­ja näis­tä ide­ois­ta nyt syk­syn ai­ka­na. Tule siis mu­kaan!

Tä­hän päi­vään men­nes­sä olem­me kes­kus­tel­leet pa­lau­te­kult­tuu­ris­ta eri yk­si­köis­sä ja kan­sal­li­sel­la­kin ta­sol­la yli kym­me­nes­sä eri ti­lai­suu­des­sa ja vies­ti on hy­vin yh­te­ne­vä: pa­lau­te­kult­tuu­rin pi­tää olla op­pi­mis­ta tu­ke­vaa, avoin­ta, di­a­lo­gis­ta, vuo­ro­vai­kut­teis­ta ja mer­ki­tyk­sel­lis­tä.

Jos si­nul­la on ide­oi­ta ja aja­tuk­sia pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­seen, ota pa­lau­te­ryh­mään yh­teyt­tä, esi­mer­kik­si Jen­niin!

Jen­ni Ko­po­nen
yli­o­pet­ta­ja

Kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­pal­ve­lut
puh. 5947/ 040 668 5947
jen­ni.ko­po­nen@met­ro­po­lia.fi

OIVA-tiimin palauteryhmä

Tii­na Kok­ko
Anne Per­kiö
Ca­ri­na Sa­van­der-Ran­ne
Tero Toi­va­nen
Mar­kus Ut­rio

“Op­pi­jan po­lun pa­lau­te­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­nen on käyn­nis­sä.”

Kuva Ta­ne­li Lah­ti­nen.

Op­pi­jan po­lul­laLoka­kuu 201521.10.2015