Päivi Haaralan pohdintoja tiimiopettajuudesta

Haas­tat­te­lin Päi­vi Haa­ra­laa – osaa­mis­alue­pääl­lik­köä Ter­vey­den edis­tä­mi­sen osaa­mis­a­lu­eel­la.

Ter­veys ja hoi­ta­mi­nen -tu­los­alue on iso yk­sik­kö, jos­sa on eri­lai­sia opin­to­jak­so­jen to­teu­tus­ta­po­ja. Jois­sa­kin on vain yksi opet­ta­ja, kun taas toi­sis­sa voi olla nel­jä­kin opet­ta­jaa. Ta­lou­del­li­set re­surs­sit ovat reu­na­eh­to­ja, jot­ka ei­vät mah­dol­lis­ta usein­kaan esim. kah­den opet­ta­jan sa­maan ai­kaan opet­ta­mis­ta. Ta­voit­tee­na on li­säk­si tar­jo­ta opis­ke­li­joil­le use­am­pia vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja suo­rit­taa opin­to­jak­so.

Tii­mi­o­pet­ta­juus ei ole itse­tar­koi­tus, vaan se va­li­taan, jos se so­vel­tuu par­hai­ten to­teu­tuk­seen. Toi­saal­ta laa­jat, esim. 15 op laa­jui­set opin­to­jak­sot oh­jaa­vat yh­teis­o­pet­ta­juu­teen, sil­lä har­van opet­ta­jan asi­an­tun­te­mus riit­tää kat­ta­maan näin laa­jan alu­een ko­ko­naan.

Miten työsuunnitelmassa mahdollistetaan tiimiopettajuus? Kuka kertoo kenen osaamista tarvitaan?

Tii­mi­o­pe­tuk­sen mah­dol­lis­ta­mi­ses­sa on vie­lä pal­jon ke­hit­tä­mis­tä. Täl­lä het­kel­lä ei vie­lä osa­ta hyö­dyn­tää tar­peek­si kaik­kien osaa­mis­ta, eikä eten­kään toi­sen osaa­mis­a­lu­een asi­an­tun­ti­juut­ta. Suun­nit­te­lu­vai­he on tär­keä, sil­lä myö­hem­min on han­ka­lam­paa vai­kut­taa suun­ni­tel­miin.

Esi­mies käy ke­hi­tys­kes­kus­te­lut, jois­sa mää­ri­te­tään seu­raa­van vuo­den työ­teh­tä­vät. Tär­keä läh­tö­koh­ta kes­kus­te­luis­sa on työn­te­ki­jän osaa­mi­nen. Kes­kus­te­lu­ja käy­dään myös tut­kin­to­vas­taa­vien kans­sa, kun­nes lo­pul­ta löy­de­tään yh­tei­nen to­teu­tus­pää­tös.

Vii­me kä­des­sä esi­mies vas­taa pää­tök­sis­tä, jos nii­tä muu­ten ei on­nis­tu­ta so­pi­maan. Käy­tän­nös­sä to­teu­tuk­sis­sa on pää­a­si­as­sa va­kiin­tu­nei­ta pit­kän lin­jan osaa­jia, mikä hel­pot­taa suun­nit­te­lua. Työ­e­lä­män osaa­mis­tar­peet kui­ten­kin muut­tu­vat koko ajan, mikä tuo haas­tei­ta työs­ken­te­lyl­le.

Miten tasapainotetaan opetus, TKI ja liiketoiminta?

Teh­tä­vät ei­vät ole eril­li­siä. Ope­tuk­ses­ta tu­lee pe­rus­ra­hoi­tus ja sii­hen lii­te­tään han­ke­toi­min­taa esi­mer­kik­si opin­näy­te­töi­den tai in­no­vaa­ti­o­pro­jek­tien muo­dos­sa. Lii­ke­toi­min­nan in­teg­roin­ti ope­tuk­seen on haas­ta­vam­paa. Lii­ke­toi­min­taan ei voi käyt­tää pe­rus­ra­hoi­tus­ta.
Kaik­kien ei ehkä kan­na­ta teh­dä lii­ke­toi­min­taa, vaan pa­ras­ta oli­si löy­tää sel­lai­set tuot­teet ja te­ki­jät, jot­ka va­kiin­nut­ta­vat ase­man­sa mark­ki­noil­la sekä tuot­ta­vat tu­los­ta. Kaik­kien tu­lee kui­ten­kin tun­nus­tel­la ja in­no­voi­da yh­teis­työs­sä uu­sia tuot­tei­ta ja mark­ki­noi­da nii­tä. Osaa­mis­alue voi kat­taa tu­lok­sel­laan uu­sien tuot­tei­den mah­dol­lis­ta ta­lou­del­lis­ta ris­kiä.

Miten itse innostut tiimityöstä ja miten saat alaisesi innostumaan siitä?

Op­pi­mis­toi­min­nan lin­jauk­set ja yh­tei­nen stra­te­gia sekä vi­sio ovat taus­tal­la. On tär­ke­ää, että hen­ki­lö­kun­ta tun­tee ja pe­rus­taa toi­min­tan­sa niil­le.
Yh­teis­toi­min­nal­li­nen op­pi­mi­nen ja tii­mi­työ ja­los­ta­vat to­teu­tuk­sia, sil­lä use­am­man hen­ki­lön nä­ke­mys on ri­kas­tut­ta­vaa. Ra­ken­ta­va yh­teis­työ ja tut­kin­non ko­ko­nai­suu­den pa­rem­pi hah­mot­tu­mi­nen mo­ti­voi­vat ot­ta­maan enem­män vas­tuu­ta. Näin myös opet­ta­jan vai­ku­tus­mah­dol­li­suu­det omaan työ­hön kas­va­vat.

Ihan­ne­ti­las­sa opet­ta­ja­ryh­mä suun­nit­te­lee reu­na­eh­to­jen puit­teis­sa ison opin­to­ko­ko­nai­suu­den ja ja­kaa työ­kuor­mat sekä re­surs­sit kes­ke­nään tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sel­la ta­val­la.  Yh­des­sä suun­nit­te­lu li­sää si­tou­tu­mis­ta.

Täl­lä het­kel­lä tii­mi­o­pet­ta­juu­teen ei vie­lä olla täy­sin val­mii­ta ja ris­ti­rii­to­ja he­rät­tää esi­mer­kik­si työ­kuor­man epä­ta­sai­nen ja­kau­tu­mi­nen. Ope­tus­suun­ni­tel­mien ra­ken­ne tu­kee kui­ten­kin yh­teis­o­pet­ta­juut­ta, mikä aut­taa toi­min­nan ke­hit­tä­mis­tä tii­mi­o­pet­ta­juu­den suun­taan.

Mitä säästöjä tiimiopettajuudessa olisi?

Opet­ta­ja­tii­mi voi suun­ni­tel­la to­teu­tuk­set vii­saas­ti pie­nen­ty­vien re­surs­sien suh­teen. Asi­an­tun­ti­juu­den laa­jem­pi hyö­dyn­tä­mi­nen esi­mer­kik­si yh­tei­sis­sä ai­neis­sa voi tuo­da sääs­töä. Sai­ras­lo­mat ja muut pois­sa­olot on myös hel­pom­pi hoi­taa. Li­säk­si val­ta­kun­nal­lis­ten ver­kos­to­jen käyt­tö voi­si te­hos­taa toi­min­taa.

Kenellä on vastuu tiimiopettajuuden toteutumisesta?

Esi­mies vas­taa toi­min­nan joh­ta­mi­ses­ta, mut­ta luon­nol­li­ses­ti myös jo­kai­nen työn­te­ki­jä vas­taa sii­tä, että yh­des­sä so­vi­tut asi­at to­teu­te­taan. Osa opet­ta­jis­ta on heti in­nos­tu­nut­ta ja osa tu­lee hi­taam­min mu­kaan. Esi­mie­hel­lä pi­tää olla tai­to näh­dä ja tun­tea hen­ki­lös­tön­sä. Au­to­ri­tää­ri­syys ei toi­mi, vaan mo­ti­voin­ti, tuki ja pa­lau­te aut­ta­vat ih­mi­siä ra­ken­ta­maan yh­tei­siä ta­voit­tei­ta ar­jes­sa.

Arto Yli-Pent­ti
Leh­to­ri

Kuva Ta­ne­li Lah­ti­nen.

Päi­vi Haa­ra­la.

Op­pi­jan po­lul­laLoka­kuu 201521.10.2015