Haastattelin Päivi Haaralaa – osaamisaluepäällikköä Terveyden edistämisen osaamisalueella.
Terveys ja hoitaminen -tulosalue on iso yksikkö, jossa on erilaisia opintojaksojen toteutustapoja. Joissakin on vain yksi opettaja, kun taas toisissa voi olla neljäkin opettajaa. Taloudelliset resurssit ovat reunaehtoja, jotka eivät mahdollista useinkaan esim. kahden opettajan samaan aikaan opettamista. Tavoitteena on lisäksi tarjota opiskelijoille useampia vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojakso.
Tiimiopettajuus ei ole itsetarkoitus, vaan se valitaan, jos se soveltuu parhaiten toteutukseen. Toisaalta laajat, esim. 15 op laajuiset opintojaksot ohjaavat yhteisopettajuuteen, sillä harvan opettajan asiantuntemus riittää kattamaan näin laajan alueen kokonaan.
Miten työsuunnitelmassa mahdollistetaan tiimiopettajuus? Kuka kertoo kenen osaamista tarvitaan?
Tiimiopetuksen mahdollistamisessa on vielä paljon kehittämistä. Tällä hetkellä ei vielä osata hyödyntää tarpeeksi kaikkien osaamista, eikä etenkään toisen osaamisalueen asiantuntijuutta. Suunnitteluvaihe on tärkeä, sillä myöhemmin on hankalampaa vaikuttaa suunnitelmiin.
Esimies käy kehityskeskustelut, joissa määritetään seuraavan vuoden työtehtävät. Tärkeä lähtökohta keskusteluissa on työntekijän osaaminen. Keskusteluja käydään myös tutkintovastaavien kanssa, kunnes lopulta löydetään yhteinen toteutuspäätös.
Viime kädessä esimies vastaa päätöksistä, jos niitä muuten ei onnistuta sopimaan. Käytännössä toteutuksissa on pääasiassa vakiintuneita pitkän linjan osaajia, mikä helpottaa suunnittelua. Työelämän osaamistarpeet kuitenkin muuttuvat koko ajan, mikä tuo haasteita työskentelylle.
Miten tasapainotetaan opetus, TKI ja liiketoiminta?
Tehtävät eivät ole erillisiä. Opetuksesta tulee perusrahoitus ja siihen liitetään hanketoimintaa esimerkiksi opinnäytetöiden tai innovaatioprojektien muodossa. Liiketoiminnan integrointi opetukseen on haastavampaa. Liiketoimintaan ei voi käyttää perusrahoitusta.
Kaikkien ei ehkä kannata tehdä liiketoimintaa, vaan parasta olisi löytää sellaiset tuotteet ja tekijät, jotka vakiinnuttavat asemansa markkinoilla sekä tuottavat tulosta. Kaikkien tulee kuitenkin tunnustella ja innovoida yhteistyössä uusia tuotteita ja markkinoida niitä. Osaamisalue voi kattaa tuloksellaan uusien tuotteiden mahdollista taloudellista riskiä.
Miten itse innostut tiimityöstä ja miten saat alaisesi innostumaan siitä?
Oppimistoiminnan linjaukset ja yhteinen strategia sekä visio ovat taustalla. On tärkeää, että henkilökunta tuntee ja perustaa toimintansa niille.
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiimityö jalostavat toteutuksia, sillä useamman henkilön näkemys on rikastuttavaa. Rakentava yhteistyö ja tutkinnon kokonaisuuden parempi hahmottuminen motivoivat ottamaan enemmän vastuuta. Näin myös opettajan vaikutusmahdollisuudet omaan työhön kasvavat.
Ihannetilassa opettajaryhmä suunnittelee reunaehtojen puitteissa ison opintokokonaisuuden ja jakaa työkuormat sekä resurssit keskenään tarkoituksenmukaisella tavalla. Yhdessä suunnittelu lisää sitoutumista.
Tällä hetkellä tiimiopettajuuteen ei vielä olla täysin valmiita ja ristiriitoja herättää esimerkiksi työkuorman epätasainen jakautuminen. Opetussuunnitelmien rakenne tukee kuitenkin yhteisopettajuutta, mikä auttaa toiminnan kehittämistä tiimiopettajuuden suuntaan.
Mitä säästöjä tiimiopettajuudessa olisi?
Opettajatiimi voi suunnitella toteutukset viisaasti pienentyvien resurssien suhteen. Asiantuntijuuden laajempi hyödyntäminen esimerkiksi yhteisissä aineissa voi tuoda säästöä. Sairaslomat ja muut poissaolot on myös helpompi hoitaa. Lisäksi valtakunnallisten verkostojen käyttö voisi tehostaa toimintaa.
Kenellä on vastuu tiimiopettajuuden toteutumisesta?
Esimies vastaa toiminnan johtamisesta, mutta luonnollisesti myös jokainen työntekijä vastaa siitä, että yhdessä sovitut asiat toteutetaan. Osa opettajista on heti innostunutta ja osa tulee hitaammin mukaan. Esimiehellä pitää olla taito nähdä ja tuntea henkilöstönsä. Autoritäärisyys ei toimi, vaan motivointi, tuki ja palaute auttavat ihmisiä rakentamaan yhteisiä tavoitteita arjessa.
Arto Yli-Pentti
Lehtori