Haastattelin erästä lehtoria kuullakseni, mitä opettaja ajattelee tiimiopettajuudesta.
Lehtori näki tiimiopettajuuden mahdollisuutena ja toisaalta myös haasteena. Hänellä oli hyviä kokemuksia tiimiopettajuudesta aiemmassa työyhteisössä, jossa yhdessä tekeminen oli luonnollinen tapa toimia. Nykyisessä työyhteisössä opettajilla on ollut joitakin kokeiluja tiimiopettajuudesta ja kokeilut ovat olleet myönteisiä, vaikkakin opettajan oma opetus ja siinä saavutettu autonomia ovat edelleen tunnistettavissa. Esimerkiksi opetuksen arviointi toteutuu oppiainekohtaisesti.
Tiimiopettajuus on jäänyt työyhteisössä joidenkin opettajien oman innostuksen ja aktiivisuuden varaan. Näyttääkin siltä, että opettajien toimintaa motivoi enemmän heidän oma motivaationsa kuin organisaation tavoitteellinen toiminta.
Lehtorin mielestä Metropoliassa opettajilla on runsaasti osaamista, joka jää nyt osittain näkymättömäksi, jakamattomaksi sekä vaille organisaation synergiaa. On myös opettajia, jotka pitäytyvät tiukasti työaikasuunnitelmassa ja opintojaksokeskeisyydessä. Tiimiopettajuus vaatii kuitenkin joustavuutta, yhteistyökykyä, luottamusta ja innovatiivisuutta. Näihin pääseminen edellyttää toimintakulttuuria, jossa yhdessä suunnittelu ja kehittäminen ovat luonnollinen tapa toimia.
Yhdessä tekeminen ja moniäänisyys tiimiopettajuuden edellytyksiä
Suunta on kohti monimuotoista osaamista. Tämä tarkoittaa, että monimuotoisen asiantuntijuusidentiteetin omaksunut opettaja näkee oppimisen dialogisena prosessina. Organisaation tulisikin etsiä erilaisista asiantuntijuuksista ja identiteeteistä syntyvää synergiaa, jonka avulla opettajat pystyisivät rakentamaan kollektiivista asiantuntijuutta.
Ammattikorkeakoulun siiloutuneen asiantuntijuuden käytön takia ammattikorkeakoululla ei ole organisaation osaamisen käyttämiselle toimintamallia. Näin ollen organisaation voimavarat ovat vajaakäytössä.
Ammattikorkeakoulun opettajan työ muodostuu monialaisesta osaamisesta ja yhteisöllisestä toiminnasta. Jatkossa pitää huolehtia siitä, että luodaan toimintakulttuuri, joka tukee riittävästi yhdessä tekemistä tai moniäänistä toimintaa, mikä on tiimiopettajuuden edellytys.
Marjo Mannila
Lehtori