Lehtorin kommentteja tiimiopettajuudesta

Haas­tat­te­lin eräs­tä leh­to­ria kuul­lak­se­ni, mitä opet­ta­ja ajat­te­lee tii­mi­o­pet­ta­juu­des­ta.

Leh­to­ri näki tii­mi­o­pet­ta­juu­den mah­dol­li­suu­te­na ja toi­saal­ta myös haas­tee­na. Hä­nel­lä oli hy­viä ko­ke­muk­sia tii­mi­o­pet­ta­juu­des­ta ai­em­mas­sa työ­yh­tei­sös­sä, jos­sa yh­des­sä te­ke­mi­nen oli luon­nol­li­nen tapa toi­mia. Ny­kyi­ses­sä työ­yh­tei­sös­sä opet­ta­jil­la on ol­lut joi­ta­kin ko­kei­lu­ja tii­mi­o­pet­ta­juu­des­ta ja ko­kei­lut ovat ol­leet myön­tei­siä, vaik­ka­kin opet­ta­jan oma ope­tus ja sii­nä saa­vu­tet­tu au­to­no­mia ovat edel­leen tun­nis­tet­ta­vis­sa. Esi­mer­kik­si ope­tuk­sen ar­vi­oin­ti to­teu­tuu oppi­aine­koh­tai­ses­ti.

Tii­mi­o­pet­ta­juus on jää­nyt työ­yh­tei­sös­sä joi­den­kin opet­ta­jien oman in­nos­tuk­sen ja ak­tii­vi­suu­den va­raan. Näyt­tää­kin sil­tä, että opet­ta­jien toi­min­taa mo­ti­voi enem­män hei­dän oma mo­ti­vaa­ti­on­sa kuin or­ga­ni­saa­ti­on ta­voit­teel­li­nen toi­min­ta.

Leh­to­rin mie­les­tä Met­ro­po­li­as­sa opet­ta­jil­la on run­saas­ti osaa­mis­ta, joka jää nyt osit­tain nä­ky­mät­tö­mäk­si, ja­ka­mat­to­mak­si sekä vail­le or­ga­ni­saa­ti­on sy­ner­gi­aa. On myös opet­ta­jia, jot­ka pi­täy­ty­vät tiu­kas­ti työ­aika­suun­ni­tel­mas­sa ja opin­to­jak­so­kes­kei­syy­des­sä. Tii­mi­o­pet­ta­juus vaa­tii kui­ten­kin jous­ta­vuut­ta, yh­teis­työ­ky­kyä, luot­ta­mus­ta ja in­no­va­tii­vi­suut­ta. Näi­hin pää­se­mi­nen edel­lyt­tää toi­min­ta­kult­tuu­ria, jos­sa yh­des­sä suun­nit­te­lu ja ke­hit­tä­mi­nen ovat luon­nol­li­nen tapa toi­mia.

Yhdessä tekeminen ja moniäänisyys tiimiopettajuuden edellytyksiä

Suun­ta on koh­ti moni­muo­tois­ta osaa­mis­ta. Tämä tar­koit­taa, että moni­muo­toi­sen asi­an­tun­ti­juus­i­den­ti­tee­tin omak­su­nut opet­ta­ja nä­kee op­pi­mi­sen di­a­lo­gi­se­na pro­ses­si­na. Or­ga­ni­saa­ti­on tu­li­si­kin et­siä eri­lai­sis­ta asi­an­tun­ti­juuk­sis­ta ja iden­ti­tee­teis­tä syn­ty­vää sy­ner­gi­aa, jon­ka avul­la opet­ta­jat pys­tyi­si­vät ra­ken­ta­maan kol­lek­tii­vis­ta asi­an­tun­ti­juut­ta.

Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun sii­lou­tu­neen asi­an­tun­ti­juu­den käy­tön ta­kia am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­la ei ole or­ga­ni­saa­ti­on osaa­mi­sen käyt­tä­mi­sel­le toi­min­ta­mal­lia. Näin ol­len or­ga­ni­saa­ti­on voi­ma­va­rat ovat va­jaa­käy­tös­sä.

Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opet­ta­jan työ muo­dos­tuu moni­a­lai­ses­ta osaa­mi­ses­ta ja yh­tei­söl­li­ses­tä toi­min­nas­ta. Jat­kos­sa pi­tää huo­leh­tia sii­tä, että luo­daan toi­min­ta­kult­tuu­ri, joka tu­kee riit­tä­väs­ti yh­des­sä te­ke­mis­tä tai moni­ää­nis­tä toi­min­taa, mikä on tii­mi­o­pet­ta­juu­den edel­ly­tys.

Mar­jo Man­ni­la
Leh­to­ri

Kuva Ta­ne­li Lah­ti­nen.

Op­pi­jan po­lul­laLoka­kuu 201521.10.2015