Mitä on tiimiopettajuus Metropoliassa?

Met­ro­po­lia on va­lin­nut yh­dek­si kes­kei­sek­si pe­da­go­gi­sek­si pai­no­pis­te­a­lu­eek­si yh­teis­toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen. Opis­ke­li­joi­den työ­e­lä­mä­lä­hei­nen op­pi­mi­nen vaa­tii tu­ek­seen opet­ta­jien tii­viin tuen. Tii­mi­o­pet­ta­juus edel­lyt­tää opet­ta­jil­ta kes­ki­näis­tä yh­teis­työ­tä. Yh­teis­työ puo­les­taan mah­dol­lis­tuu re­a­lis­ti­sel­la työn­suun­nit­te­lul­la ja re­surs­seil­la.

Par­haim­mil­laan opet­ta­jien yh­des­sä työs­ken­te­ly mal­lin­taa opis­ke­li­joil­le on­nis­tu­nut­ta tii­mi­työs­ken­te­ly­ta­paa ja luo dy­naa­mi­sen ja in­ter­ak­tii­vi­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön.

”Tii­mi­o­pet­ta­juus voi­daan mää­ri­tel­lä kah­den tai use­am­man opet­ta­jan yh­teis­työs­ken­te­lyk­si, jos­sa opet­ta­jat suun­nit­te­le­vat, oh­jaa­vat ja ar­vi­oi­vat sa­man opis­ke­li­ja­ryh­män op­pi­mis­toi­min­taa. Tii­mi­o­pet­ta­juus ero­aa yh­teis­o­pet­ta­juu­des­ta muun mu­as­sa si­ten, että tii­mi­o­pet­ta­mi­nen voi­daan näh­dä koko­nais­val­tai­sem­pa­na opet­ta­jien vä­li­se­nä yh­teis­työ­nä kuin yh­teis­o­pet­ta­juus, jos­sa kak­si tai use­am­pi opet­ta­ja oh­jeis­taa mo­ni­nais­ta opis­ke­li­ja­ryh­mää, joka työs­ken­te­lee sa­mas­sa (fyy­si­ses­sä) ti­las­sa”.

Tyy­pil­li­ses­ti opet­ta­jat tuo­vat omat toi­si­aan täy­den­tä­vän eri­tyis­o­saa­mi­sen­sa yh­tei­seen työs­ken­te­lyyn.

OIVA-tiimi yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistajana

OIVA-tii­mis­sä olem­me poh­ti­neet yh­teis­toi­min­nal­lis­ta op­pi­mis­ta ja – eri­tyi­ses­ti tii­mi­o­pet­ta­juut­ta sen mah­dol­lis­ta­ja­na. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa sitä, että OI­VAn ala­työ­ryh­mä on ke­rän­nyt Met­ro­po­li­an ti­lai­suuk­sis­sa tie­toa tii­mi­o­pet­ta­juu­den nyky­ti­las­ta.

Ky­sy­myk­sen aset­te­lus­sa olem­me ky­sy­neet muun mu­as­sa  ”mitä hyö­ty­jä ja mitä etu­ja” tii­mi­o­pet­ta­juu­des­sa on ja ”mit­kä asi­at edis­tä­vät tai es­tä­vät sen to­teut­ta­mi­sen”? Täl­lä ta­voin olem­me kar­toit­ta­neet muu­ta­mien eri toi­mi­joi­den nä­ke­myk­siä tii­mi­o­pet­ta­juu­den es­teis­tä ja mah­dol­li­suuk­sis­ta. Nyky­ti­lan ana­lyy­sil­la on ta­voi­tel­tu myös tii­mi­o­pet­ta­juu­den ja yh­teis­toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen edel­ly­tyk­sis­tä.

Olem­me ke­rän­neet tie­toa Op­pi­jan po­lun in­fos­sa tou­ko­kuus­sa 2015 sekä elo­kuun alun OIVA-tii­min, op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­tii­min ja tut­kin­to­pääl­li­köi­den yh­tei­ses­sä työ­pa­jas­sa, jos­sa osal­lis­tu­jat te­ki­vät nyky­ti­lan­a­na­lyy­sia esit­tä­mäl­lä ky­sy­myk­siä. Ke­rä­sim­me nä­ke­myk­siä sii­tä, mil­lai­sia ky­sy­myk­siä voi­sim­me esit­tää joh­dol­le, osaa­mis­alue­pääl­li­köil­le, ope­tus­hen­ki­lö­kun­nal­le. Yli sa­das­ta työ­pa­jas­sa esi­te­tyis­tä ky­sy­myk­sis­tä OI­VAn ala­työ­ryh­mä va­lit­si kes­kei­sim­mät ky­sy­myk­set, joi­ta ryh­mä­läi­set vei­vät eteen­päin osaa­mis­alue­pääl­li­köil­le, reh­to­ril­le sekä leh­to­ril­le. Li­säk­si osan työ­pa­jan ky­sy­myk­sis­tä Jo­han­na Hol­vi­kivi vei joh­to­ryh­män poh­dit­ta­vak­si.

Lopuksi

Tii­mi­o­pet­ta­mi­sen (Team Te­ac­hing) on­nis­tu­mi­sen ele­men­teik­si on kir­jal­li­suu­des­sa ku­vat­tu opet­ta­jien yh­teis­tä si­tou­tu­mis­ta tii­mi­o­pet­ta­mi­seen ja val­miut­ta jat­ku­vaan kom­mu­ni­koin­tiin. Tär­ke­äk­si osoit­tau­tuu myös halu yh­dis­tää työ­e­lä­mä ope­tet­ta­vaan oppi­aine­si­säl­töön ja ope­tus­suun­ni­tel­maan.

Kol­man­te­na on­nis­tu­mi­sen edel­ly­tyk­se­nä pi­de­tään opet­ta­jien ha­lua sy­tyt­tää opis­ke­li­jois­sa tie­don jano. Huo­lel­li­nen yh­des­sä suun­nit­te­lu on avain­ase­mas­sa. Isos­sa or­ga­ni­saa­ti­os­sa, ku­ten Met­ro­po­li­as­sa tu­lee olla yh­tei­nen vi­sio ja tah­to­tila tii­mi­o­pet­ta­juu­den to­teut­ta­mi­sek­si.  Nämä edel­lyt­tä­vät dy­naa­mi­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä ja -ti­lo­ja, re­surs­se­ja sekä oh­jan­taa, opet­ta­jien si­tou­tu­mis­ta ja tu­kea tii­mi­o­pet­ta­juu­den mah­dol­lis­tu­mi­sek­si.

Op­pi­jan pol­ku -ajan­koh­tais­jul­kai­sus­sa on tuon­nem­pa­na lu­et­ta­vis­sa leh­to­rin ja osaa­mis­alue­pääl­li­kön haas­tat­te­lu tii­mi­o­pet­ta­juu­des­ta.

Eija Raa­ti­kai­nen
Leh­to­ri

Tiimiopettajuus-alatyöryhmän jäsenet

Mar­jo Man­ni­la
Eija Raa­ti­kai­nen
Pet­ri Vesi­kivi
Arto Yli-Pent­ti
Ilse Skog

“Yh­teis­suun­nit­te­luun tar­vi­taan ai­kaa.”

Kuva Os­ka­ri Wää­nä­nen.

Op­pi­jan po­lul­laLoka­kuu 201521.10.2015