Metropolia on valinnut yhdeksi keskeiseksi pedagogiseksi painopistealueeksi yhteistoiminnallisen oppimisen. Opiskelijoiden työelämäläheinen oppiminen vaatii tuekseen opettajien tiiviin tuen. Tiimiopettajuus edellyttää opettajilta keskinäistä yhteistyötä. Yhteistyö puolestaan mahdollistuu realistisella työnsuunnittelulla ja resursseilla.
Parhaimmillaan opettajien yhdessä työskentely mallintaa opiskelijoille onnistunutta tiimityöskentelytapaa ja luo dynaamisen ja interaktiivisen oppimisympäristön.
”Tiimiopettajuus voidaan määritellä kahden tai useamman opettajan yhteistyöskentelyksi, jossa opettajat suunnittelevat, ohjaavat ja arvioivat saman opiskelijaryhmän oppimistoimintaa. Tiimiopettajuus eroaa yhteisopettajuudesta muun muassa siten, että tiimiopettaminen voidaan nähdä kokonaisvaltaisempana opettajien välisenä yhteistyönä kuin yhteisopettajuus, jossa kaksi tai useampi opettaja ohjeistaa moninaista opiskelijaryhmää, joka työskentelee samassa (fyysisessä) tilassa”.
Tyypillisesti opettajat tuovat omat toisiaan täydentävän erityisosaamisensa yhteiseen työskentelyyn.
OIVA-tiimi yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistajana
OIVA-tiimissä olemme pohtineet yhteistoiminnallista oppimista ja – erityisesti tiimiopettajuutta sen mahdollistajana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että OIVAn alatyöryhmä on kerännyt Metropolian tilaisuuksissa tietoa tiimiopettajuuden nykytilasta.
Kysymyksen asettelussa olemme kysyneet muun muassa ”mitä hyötyjä ja mitä etuja” tiimiopettajuudessa on ja ”mitkä asiat edistävät tai estävät sen toteuttamisen”? Tällä tavoin olemme kartoittaneet muutamien eri toimijoiden näkemyksiä tiimiopettajuuden esteistä ja mahdollisuuksista. Nykytilan analyysilla on tavoiteltu myös tiimiopettajuuden ja yhteistoiminnallisen oppimisen edellytyksistä.
Olemme keränneet tietoa Oppijan polun infossa toukokuussa 2015 sekä elokuun alun OIVA-tiimin, oppimisympäristötiimin ja tutkintopäälliköiden yhteisessä työpajassa, jossa osallistujat tekivät nykytilananalyysia esittämällä kysymyksiä. Keräsimme näkemyksiä siitä, millaisia kysymyksiä voisimme esittää johdolle, osaamisaluepäälliköille, opetushenkilökunnalle. Yli sadasta työpajassa esitetyistä kysymyksistä OIVAn alatyöryhmä valitsi keskeisimmät kysymykset, joita ryhmäläiset veivät eteenpäin osaamisaluepäälliköille, rehtorille sekä lehtorille. Lisäksi osan työpajan kysymyksistä Johanna Holvikivi vei johtoryhmän pohdittavaksi.
Lopuksi
Tiimiopettamisen (Team Teaching) onnistumisen elementeiksi on kirjallisuudessa kuvattu opettajien yhteistä sitoutumista tiimiopettamiseen ja valmiutta jatkuvaan kommunikointiin. Tärkeäksi osoittautuu myös halu yhdistää työelämä opetettavaan oppiainesisältöön ja opetussuunnitelmaan.
Kolmantena onnistumisen edellytyksenä pidetään opettajien halua sytyttää opiskelijoissa tiedon jano. Huolellinen yhdessä suunnittelu on avainasemassa. Isossa organisaatiossa, kuten Metropoliassa tulee olla yhteinen visio ja tahtotila tiimiopettajuuden toteuttamiseksi. Nämä edellyttävät dynaamisia oppimisympäristöjä ja -tiloja, resursseja sekä ohjantaa, opettajien sitoutumista ja tukea tiimiopettajuuden mahdollistumiseksi.
Oppijan polku -ajankohtaisjulkaisussa on tuonnempana luettavissa lehtorin ja osaamisaluepäällikön haastattelu tiimiopettajuudesta.
Eija Raatikainen
Lehtori
Tiimiopettajuus-alatyöryhmän jäsenet
Marjo Mannila
Eija Raatikainen
Petri Vesikivi
Arto Yli-Pentti
Ilse Skog