Sähköinen portfolio on aiheena erittäin ajankohtainen. Monet tutkinnot ympäri Suomea ovat ottaneet ePortfoliot osaksi oppimista. oppimisympäristöjen kehittämispäällikkö Riikka Nurmiainen toteaa.
Toukokuussa Nurmiainen kutsui metropolialaisia osallistumaan Lync-kahvilaan, jossa Metropolian ePortfolio-työryhmä esitteli ePorfolio-kokemuksia ja -ajatuksia.
Panostusta osaamisportfolioon
Kulttuurituotannon lehtori Leena Björkqvist kertoi kahvilassa, kuinka kulttuurituotannon ylemmän AMK-tutkinnon opiskelijat analysoivat omaa osaamistaan portfolion avulla sekä miten ryhmälaiset tukevat toisiaan ja kuinka kannustava palaute tehdään videona.
Björkqvist käytti esityksessään jäävuorimetaforaa. Usein opiskelijat lähtevät miettimään portfolioaan jäävuoren huipulta eli keskityttyen siihen: ”miltä muut haluavat minun näyttäytyvän”. Tämän sijaan opiskelijan pitäisi tehdä portofoliossaan näkyväksi pinnan alla olevat asiat: motivaatio, osaaminen, arvot ja uskomukset sekä omakuva. Nämä tulevat näkyviksi itselle ja muille osaamisportfolion avulla. Björkqvistin metaforakuvassa ui sukellusvene. Se kuvastaa Björkqvistin mukaan ryhmässä mukana olevia muita ryhmäläisiä, jotka sukeltavat pinnan alle auttamaan opiskelijaa tämän osaamisportofolion valmistumisessa.
Osaamisportfolio käytännössä
Leena Björkqvist näytti Lync-kahvilassa kaksi käytännön esimerkkiä osaamisportfoliosta, jotka on tehty WordPress-sovelluksella. Näissä opiskelijat ovat hyödyntäneet Björkqvistin luomaa ePortfolion rautalankamallia. Etusivulla kerrotaan portfolion tavoite. Henkilökuvassa opiskelijat kirjoittavat itsestään. Pitää kertoa, mistä on innostunut, mitä on tehnyt ja mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä, Björkqvist listaa. Tärkein osio portfoliossa on osaamisen kuvaus eli tiedot, taidot, asenne ja kontaktit. Osaamiskohdassa pitää olla linkkejä työnäytteisiin, Björkqvist painottaa.
Portfolioprosessiin kuuluu myös kollegapalaute, jonka opiskelijat antavat toisilleen sekä kirjallisesti että suullisesti. Osaamisportfolioon liittyy myös oppimispäiväkirja.
Palaute opiskelijoille videolla
Leena Björkqvist kertoo ottaneensa palautteen annossa käyttöön videon. Tähän on ilmainen sovellus http://screencast-o-matic.com/downloud Palautteen antaminen videolla on Björkqvistin mukaan innostavaa ja se säästää opettajan aikaa.
WordPress portfoliovälineenä
Projektisuunnittelija Jussi Linkola valotti Lync-kahvilaan osallistuneille WordPress-sovelluksen toiminallisuuksia.
WordPress.com on helppokäyttöinen: sitä ei tarvitse osata koodata ja peruskäyttöön se on maksuton. Portfolion siitä saa soveltamalla perusominaisuuksia, sopivaa ulkoasuteemaa sekä lisäosia tarpeen mukaan. Teemakirjastosta voi hakea portfolio-sanalla sopivan ulkoasun, Linkola kertoo.
WordPressin etuja portfoliotyössä ovat sen nopea käyttöönotto, ulkoasuteemat ja tarjolla olevat vimpaimet, jotka ruokkivat luovuuta, Linkola lisää.
WordPress on maailman käytetyin julkaisu- ja blogialusta, joten sen osaamisesta on hyötyä opiskelijalle tulevissa työtehväissä, jotka jotenkin sivuavat verkkojulkaisemista. Opiskelijalle on myös hyöytyä siitä, että WordPress-tili jää valmistumisen jälkeen opiskelijalle. Tili ei ole sidoksissa Metropolian tunnuksiin.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
Osana vuoden 2015 digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämissuunnitelmaa on tutkia erilaisia ePortfolio-alustoja, koota niihin liittyviä ohjeistuksia ja jakaa hyviä käytänteitä.Työryhmään kuuluvat Leena Björkqvist, Jussi Linkola, Ilkka Kylmäniemi ja Petri Silmälä. Työryhmää vetävät oppimisympäristötiimiläiset Leena Unkari-Virtanen ja Päivi Ylitalo-Kallio.