Digitaalisuus valmentaa työelämään osaajia

Kat­so Di­gi­taa­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt -tii­min pu­heen­joh­ta­ja Riik­ka Nur­mi­ai­sen vi­de­o­haas­tat­te­lu.

Haas­tat­te­lin ke­hit­tä­mis­pääl­lik­kö Riik­ka Nur­mi­ais­ta Lep­pä­vaa­ran kam­puk­sel­la. Ha­lu­sin tie­tää, mitä di­gi­taa­li­nen op­pi­mi­nen on ja mitä se on Met­ro­po­li­as­sa.

Mo­nes­ti di­gi­taa­li­nen op­pi­mi­nen ja di­gi­taa­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ym­mär­re­tään verk­ko­kurs­sei­na, Riik­ka Nur­mi­ai­nen ker­too. Tämä on kui­ten­kin vain yksi ulot­tu­vuus di­gi­taa­li­seen op­pi­mi­seen. Di­gi­taa­li­suus on ny­ky­ään mu­ka­na kaik­ki­al­la. Mei­dän pi­tää val­mis­taa opis­ke­li­joi­ta tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mään, sil­lä siel­lä di­gi­taa­li­suus on vah­vas­ti läs­nä, Nur­mi­ai­nen to­te­aa.

Vuo­den alus­ta Met­ro­po­li­as­sa on otet­tu käyt­töön sekä Goog­len että Mic­ro­sof­tin pil­vi­pal­ve­lut. Nur­mi­ai­sen mu­kaan hen­ki­lös­tö ja opis­ke­li­jat ovat ot­ta­neet näi­tä var­sin mu­ka­vas­ti käyt­töön. Var­sin­kin yh­teis­o­pet­ta­juu­teen pil­vi­pal­ve­lut so­vel­tu­vat mai­ni­os­ti. Nur­mi­ai­nen li­sää myös Mood­le-op­pi­mis­a­lus­tan, di­gi­taa­li­sen lii­tu­tau­lun Flin­gan sekä tab­let­ti­so­vel­luk­set ku­ten Soc­ra­ti­ve, Pad­let ja Ka­hoot digi­vä­li­nei­siin, jot­ka tu­ke­vat yh­tei­söl­lis­tä op­pi­mis­ta ja yh­tei­söl­li­sen tie­don ra­ken­ta­mis­ta.

Mitä digitaalisuus tarkoittaa opiskelijalle?

Teh­tä­väm­me on val­mis­taa opis­ke­li­jaa työ­e­lä­mään ja opet­taa heil­le työ­e­lä­mä­tai­to­ja, Nur­mi­ai­nen sa­noo. Pil­vi­pal­ve­lut ja nii­den moni­puo­li­nen hyö­dyn­tä­mi­nen, mm. do­ku­ment­tien ja­ka­mi­nen pil­ves­sä ja nii­den yh­teis­työs­tö sekä vi­de­o­neu­vot­te­lu­tai­dot ovat työ­e­lä­mäs­sä tar­vit­ta­vaa osaa­mis­ta. Di­gi­taa­li­suu­den avul­la voim­me myös ot­taa työ­e­lä­män hel­pom­min mu­kaan Op­pi­jan pol­kuun: pil­vi­pal­ve­lut ja vi­de­o­neu­vot­te­lut an­ta­vat tä­hän pal­jon mah­dol­li­suuk­sia, Nur­mi­ai­nen li­sää.

Mitä digitaalisuus edellyttää opettajalta?

Us­kal­lus­ta ja ha­lua ko­keil­la, Nur­mi­ai­nen vas­taa ky­sy­myk­seen. Opet­ta­ja tar­vit­see ai­kaa pe­reh­tyä digi­vä­li­nei­siin, nii­den mah­dol­li­suuk­siin ja uu­den­lais­ten op­pi­mis­teh­tä­vien te­ke­mi­seen. Lu­en­to­ja ak­ti­voi­vien vä­li­nei­den käyt­tö ja verk­ko­to­teu­tuk­set edel­lyt­tä­vät ai­van uu­den­lai­sia op­pi­mis­teh­tä­viä. Nur­mi­ai­nen roh­kai­see myös vi­de­oi­den ot­ta­mis­ta mu­kaan ope­tuk­seen.

Tämä kaik­ki edel­lyt­tää joh­don tah­to­ti­lan di­gi­ta­li­soi­tu­mi­seen ja toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set sil­le. Pi­täi­si­kö meil­lä olla jon­kin­lai­nen digi­stra­te­gia, ku­ten aika mo­nel­la am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­la näyt­täi­si ole­van, Nur­mi­ai­nen poh­tii.

Tu­tus­tu di­gi­taa­li­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin Tuu­bis­sa
Opet­ta­jan työ­ka­lut -> Op­pi­mis­toi­min­ta -> Di­gi­taa­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt

 Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Riik­ka Nur­mi­ai­nen ke­hot­taa ot­ta­maan yh­teyt­tä di­gi­taa­li­seen op­pi­mi­seen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa.

Op­pi­jan po­lul­laTou­ko­kuu 201512.5.2015