Tutkimuksen mukaan 60 % korkeakouluopiskelijoista sanoo, että vähintään puolet opintojen sisällöistä on tylsää – 30 % sanoo, ettei muuta sisältöä olekaan kuin tylsää.
Tätä taustaa vasten Ulla-Maija Seppänen Oulun ammattikorkeakoulusta pohti, miten tylsyyden voisi kääntää kivaksi. Tunnetustihan oppiminen ilon kautta sujuu paremmin.
Tärkein asia, mikä pitää oppia, on oppia oppimaan, sanoo Ulla-Maija Seppänen. Miten tämä toteutuisi? Voisiko pelillisyyttä käyttää opetuksessa, Seppänen mietti.
Epäonnistuminen onkin hyvä asia
Mahdollisuus tehdä virhe ilman, että rangaistaan, on viehättävää. Usein erehdyksestä myös oppii paljon enemmän kuin oikeasta vastauksesta.
Tarina soljuu, nurkan takana odottaa yllätys, palautteen saa heti.
Pelaaminen on kiehtovaa ja koukuttavaa. Se sitouttaa, koska se tarjoaa yllätyksiä ja siitä saa välittömän palautuksen. Pelissä pitää olla tarina, joka on uskottava. Oppimisen pitäisi olla alusta asti suunniteltu niin, että se perustuu tarinaan.
Hyvä peli herättää tunnereaktion. Joko onnistut tai epäonnistut. Pelissä opiskelija voi harjoitella erilaisia taitoja. Peli on myös tehokas tapa oppia, sillä siinä pelaaja oppii siinä oman toimintansa kautta ja myös muistaa sen, mitä on oppinut.
Pelissä on estetiikkaa, se sitouttaa, motivoi ja auttaa ongelman ratkaisuissa. Pelit ovat vuorovaikutuksellista joko pelaajien tai kontekstin kesken. Peli tarjoaa säännöllisesi reaaliaikaista palautetta.
Asiakas Nancy Daughtry
Nancy on asiakas, joka on kehitetty oppimista varten, Seppänen kertoo.
”Opiskelun alussa opiskelijat saavat Nancyn potilaskertomuksen. Se on autenttisen näköinen. Tämä on opiskelijoille jännittävämpi kuin tavallinen valkoinen A4-paperi”.
Lisätyn todellisuuden avulla opiskelijat pääsevät kurkistamaan Nancyn, 64-vuotta, muistojen laatikkoon. Siellä on hyvin henkilökohtaisia asioita ja tietoja Nancystä, joita hän haluaa jakaa vain niiden ihmisten kanssa, jotka ovat paikalla. Muistojen laatikossa on kuvia, kirjeitä ja videoita Nancyn elämästä.
Tutustuttuaan Nancyyn, opiskelijat alkavat tekemään työtä moniammatillisena työryhmänä. He miettivät Nancylle kuntoutus- ja hoitosuunnitelman.
Opiskelijat kirjoittavat ja kommentoivat Nancyn Facebookin seinälle. Opiskelijoiden mielestä mieletön juttu on, kun he pääsevät chattamaan Nancyn kanssa. Nancy vastaa Facebookissa heidän erilaisiin kysymyksiin.
Opintojakson lopuksi opiskelijat esittelevät toisilleen Nancyn kuntoutus- ja hoitosuunnitelmat ja esittelevät aikaansaannoksiaan posternäyttelyssä.
Summa summarum
Prosessin aikana opiskelijoiden on pystyttävä työskentelemään osana moniammatillista tiimiä. Prosessi on jatkuvaa päätöksen, palautteen antoa ja vastaanottamista.
Pelielementit:
- johtaa oppijan sitoutumaan
- muuttaa ei-sitoutuneen, ikävystyneen oppijan sitoutuneeksi oppijaksi
- tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää konteksti, jossa opittuja taitoja voi käyttää ja kehittää.
Pelissä oppija voi oppia, mikä merkitys omilla teoilla on, miten omaa käyttäytymistä tai toimintaa tulee kehittää.
Oppimisen pitää olla kivaa ja jännittävää. Onnistuneella tarinalla voidaan vaikuttaa oppimiseen. Peli herättää voimakkaita tunteita: häviämistä, voittamista, onnistumista.
Tosiasiat oppii helpommin, kun ne liittää tarinaan. Hyvä tarina tempaa mukaansa.
Kylllä – opiskelu voi olla – ja on hauskaa.
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija
PS. Nancyn opetukseen on kehitetty viime syksyn jälkeen kuusi erilaista toisiaan täydentävää menetelmää, jotka tukevat opiskelijaa innostavan oppimisen kaaren mukaiseen oppimiseen, kertoo Ulla-Maija Seppänen.
Oppijan polullaHelmikuu 201530.1.2015