Joustavat opintopolut - työtä ja touhua

Meis­tä var­maan jo­kai­nen on täl­lä het­kel­lä mo­nen­lai­sen työn tou­hus­sa. Op­pi­jan po­lus­ta on saa­tu en­sim­mäi­siä ko­ke­muk­sia. Tä­män ajan­koh­tais­jul­kai­sun kaut­ta tuom­me uu­sia avauk­sia, joi­ta on teh­ty op­pi­mi­sen ja ope­tuk­sen sa­ral­la. Voi­daan­ko kaik­kien huu­lil­la ole­vaa peli­maa­il­maa hyö­dyn­tää työ­yh­tei­sö­jen joh­ta­mi­sen opis­ke­lus­sa? Näi­tä ko­ke­muk­sia va­lot­taa so­si­aa­li­alan pit­kään joh­ta­mis­ta opet­ta­nut Min­na Lan­ne-Eriks­son.

Sa­maa te­ma­tiik­ka tar­kas­te­lee Ulla-Mai­ja Sep­pä­lä näkö­kul­mas­ta, voi­vat­ko ta­ri­nat ja pe­lil­li­syys in­nos­taa op­pi­maan. Ulla-Mai­jan tun­te­va­na voin us­koa, että ky­sy­mys voi­ko opis­ke­lu olla haus­kaa, saa vas­tauk­sen kyl­lä. Ny­kyi­seen pe­lil­li­syys-tee­maan usein lii­te­tään di­gi­taa­li­suus, vaik­ka var­mas­ti lau­ta­pe­leil­lä on oma ase­man­sa ja vank­ku­mat­to­mat kan­nat­ta­jan­sa­kin tä­nä­kin päi­vä­nä.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­tii­min ve­tä­jä Riik­ka Nur­mi­ainen ker­too omas­sa osuu­des­saan Met­ro­po­li­an di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seen liit­ty­viä toi­men­pi­tei­tä ja sa­mal­la haas­taa jo­kai­sen osaa­mi­sen täl­lä alu­eel­la. Val­ta­via ke­hi­tys­harp­pauk­sia on jois­sa­kin yh­tei­söis­sä teh­ty op­pi­mi­sen di­gi­taa­li­sen in­ter­ak­tii­vi­sen ke­hit­tä­mi­sen edis­tä­mi­sek­si.

Kor­ke­a­kou­lu­yh­tei­sön ke­hit­tä­mi­nen on yksi yh­tei­nen haas­te, jota opis­ke­li­ja­näkö­kul­mas­ta va­lot­taa Maa­ri­ka Kor­te­lai­nen. Mit­kä oli­si­vat me­nes­tyk­sek­kään op­pi­mi­sen avai­met, on var­maan ky­sy­mys, joka mei­tä kaik­kia kiin­nos­taa.

In­no­vaa­tio-opin­nois­ta Met­ro­po­lia sai syk­syl­lä Kek­sin­tö­sää­ti­ön pal­kin­non, joka osal­taan ker­too, että yh­tei­siä opin­to­ja on mah­dol­lis­ta ke­hit­tää ja vie­dä eteen­päin. Yh­des­tä kes­kei­ses­tä Op­pi­jan po­lun tee­mas­ta eli pro­jek­ti-op­pi­mis­ta kir­joit­taa Ka­ta­rii­na Ran­ta­la-Ne­no­nen In­no­vaa­tio-opin­to­jen ko­ke­mus­ten poh­jal­ta.

Min­kä­lai­sia san­ka­rei­ta me olem­me – vai muut­tuu­ko san­ka­ruus tii­mi­o­pet­ta­mi­sek­si ja op­pi­mi­sek­si, haas­taa Sa­ka­ri Luuk­ka­nen. Voi­sim­me­ko olla san­ka­ri­jouk­kue, ku­ten kori­pal­los­sa ja len­to­pal­los­sa on Suo­mes­sa ta­pah­tu­mas­sa.

Mu­ka­via luku­e­lä­myk­siä toi­vot­ta­en
Jo­han­na Hol­vi­kivi

Ku­vat ovat op­pi­mis­toi­min­nan stra­te­gi­a­se­mi­naa­ris­ta tam­mi­kuus­sa.

Jo­han­na Hol­vi­kivi Kun­touk­sen Kun­touk­sen kou­lu­tuk­sen päi­vil­lä. Kuva Ta­ne­li Lah­ti­nen.

Op­pi­jan po­lul­laHel­mi­kuu 201530.1.2015