Digitaaliset oppimisympäristöt

Riik­ka Nur­mi­ai­nen esit­te­li hel­mi­kuus­sa pi­de­tys­sä op­pi­mis­toi­min­nan stra­te­gi­a­se­mi­naa­ris­sa di­gi­taa­lis­ten op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mis­toi­men­pi­tei­tä vuo­del­le 2015.

Toi­men­pi­teet on ryh­mi­tel­ty kol­meen työ­pa­ket­tiin:

  1. Op­pi­mis­toi­min­ta ja di­gi­taa­li­nen mur­ros
  2. Ope­tuk­sen par­haat työ­ka­lut
  3. Am­mat­ti­a­lo­jen oh­jel­mis­tot
Oppimistoiminta ja digitaalinen murros

Ta­voit­tee­na on tä­män vuo­den ai­ka­na saa­da nä­ke­mys, mitä op­pi­mis­toi­min­nan di­gi­ta­li­soi­tu­mi­nen tar­koit­taa Met­ro­po­li­an kan­nal­ta ja mil­lai­sin toi­men­pi­tein Met­ro­po­lia nos­te­taan kil­pai­lu­ky­kyi­sek­si ja jopa edel­lä­kä­vi­jäk­si di­gi­ta­li­soi­tu­vas­sa kou­lu­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa vä­hin­tään­kin ko­ti­mai­sel­la am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu­sek­to­ril­la.

Kes­kei­set toi­men­pi­teet:

Opetuksen parhaat e-työkalut

Tu­le­vai­suu­den op­pi­mi­nen vaa­tii op­pi­mis­a­lus­toil­ta omi­nai­suuk­sia, joi­ta ny­kyi­set op­pi­mis­a­lus­tat ei­vät vält­tä­mät­tä tue. Ta­voit­tee­na on, että lop­pu­vuo­des­ta 2015 on joko syn­ty­nyt pää­tös uu­des­ta ta­lon tu­ke­mas­ta op­pi­mis­a­lus­tas­ta tai vä­hin­tään­kin on syn­ty­nyt kä­si­tys sii­tä, mitä uu­del­ta op­pi­mis­a­lus­tal­ta ha­lu­taan.

Työ­pa­ke­tis­sa mie­ti­tään toi­men­pi­teet, joil­la uu­sien e-työ­ka­lu­jen tut­ki­mi­nen ja ko­kei­lu to­teu­te­taan jat­kos­sa. Sa­mal­la suun­ni­tel­laan ka­na­vat, joil­la par­haat käy­tän­teet ja tie­to saa­daan kaik­kien met­ro­po­li­a­lais­ten käyt­töön.

Ammattialojen ohjelmistot

Uu­det kam­pus­rat­kai­sut, ti­lo­jen käy­tön te­hos­ta­mi­nen ja pe­rin­teis­ten tie­to­kone­luok­kien vä­he­ne­mi­nen sekä omien tai lai­nat­ta­vien pää­te­lait­tei­den käyt­tö edel­lyt­tä­vä, että on sel­vi­tet­tä­vä, mil­lai­sia vaih­to­eh­to­ja täl­lä het­kel­lä käy­tös­sä ole­vil­le am­mat­ti­a­lo­jen oh­jel­mis­toil­le on. Jous­ta­vat op­pi­jan po­lut sekä verk­ko-ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen edel­lyt­tä­vät, että am­mat­ti­a­lo­jen oh­jel­mis­to­ja voi­daan käyt­tää myös kam­pus­ten ulko­puo­lel­la ja omil­la pää­te­lait­teil­la.

Työ­pa­ke­tin tu­lok­se­na syn­tyy tie­to­kan­ta Met­ro­po­li­as­sa käy­tet­tä­vis­tä am­mat­ti­a­lo­jen oh­jel­mis­tois­ta ja ete­ne­mis­aika­tau­lu oh­jel­mis­to­jen päi­vit­tä­mi­sel­le.

Opet­ta­jan työ­ka­lut ja Op­pi­mis­toi­min­nan -si­vus­tol­ta löy­dät li­sää tie­toa op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen di­gi­ta­li­soin­nis­ta.

Op­pi­mis­toi­min­nan stra­te­gi­a­se­mi­naa­riin osal­lis­tui­vat toi­mi­tus­joh­ta­ja-reh­to­ri Kon­ko­la, OIVA- ja  Di­gi­taa­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­tö-tii­mit, Kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­pal­ve­lut ja tut­kin­to­pääl­li­köt.

Eija Raa­ti­kai­sen pu­heen­vuo­ros­sa eh­do­tet­tiin di­gi­taa­lis­ta men­to­ria ar­keen.

Työ­ryh­mis­sä mie­tit­tiin, mi­ten di­gi­taa­li­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä voi­daan ke­hit­tää Met­ro­po­li­as­sa. Kes­kus­te­lu oli vil­kas­ta.

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Op­pi­jan po­lul­laHel­mi­kuu 201530.1.2015