Sankariopettajuudesta kohti tiimiopetusta ja tiimioppimista

Sa­ka­ri Luk­ka­ri­sen kiin­nos­tus yh­tei­söl­lis­tä op­pi­mis­ta koh­taan he­rä­si 2013 ke­vääl­lä HAM­Kin am­ma­til­li­sen opet­ta­ja­kou­lu­tuk­sen Opet­ta­ja op­pi­mis­yh­tei­sön jä­se­ne­nä -kurs­sin ai­ka­na.

Kurs­sil­la opis­ke­lim­me ryh­mä­dy­na­miik­kaa ja ryh­mien vai­hei­ta it­sel­le­ni ai­van uu­del­la ta­val­la ja uu­des­ta näkö­kul­mas­ta, Luk­ka­ri­nen ker­too.

Var­si­nai­nen jyt­ky Luk­ka­ri­sen mu­kaan tuli syk­syl­lä 2013, kun hän tu­tus­tui tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­liin ja sen so­vel­ta­mi­seen käy­tän­nös­sä ope­tus­har­joit­te­lus­saan.

Täs­tä al­koi sy­väl­li­sem­pi tut­ki­mus­ret­ke­ni koh­ti yk­si­löl­li­sen ja yh­tei­söl­li­sen op­pi­mi­sen suh­det­ta.

 Sa­ka­ri Luk­ka­ri­sen Yh­tei­söl­li­nen op­pi­mi­nen kan­sain­vä­li­ses­sä in­si­nöö­ri­kou­lu­tuk­ses­sa -ke­hit­tä­mis­työs­sä ana­ly­soi­daan tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­lin toi­mi­vuut­ta käy­tän­nös­sä.

Opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­den avul­la ke­rät­tiin tie­toa sii­tä, mi­ten toi­mi­va tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­li on ver­rat­tu­na pe­rin­tei­siin toi­min­ta­ta­poi­hin.

Tutkivan oppimisen keskiössä on jaettu asiantuntijuus

Sa­ka­ri Luk­ka­ri­nen ker­too omis­sa am­mat­ti­o­pet­ta­ja­opin­nois­sa­ni tör­män­neen­sä en­sim­mäis­tä ker­taa Hel­sin­gin yli­o­pis­tos­sa ke­hi­tet­tyyn tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­liin.

Toi­mit­tu­a­ni itse vuo­sia sekä tut­ki­ja­na että eri­lai­sis­sa tek­ni­sis­sä asi­an­tun­ti­ja­teh­tä­vis­sä huo­ma­sin, että tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­li vas­ta­si sekä omia si­säi­siä että asi­an­tun­ti­ja­yh­teisöis­sä tut­ki­mus- ja on­gel­man­rat­kai­suis­sa käy­tet­ty­jä toi­min­ta­mal­le­ja.

Täl­tä poh­jal­ta it­sel­lä­ni he­rä­si kiin­nos­tus ai­hee­seen ja poh­din, mi­ten tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­lia voi­si so­vel­taa kan­sain­vä­li­seen in­si­nöö­ri­kou­lu­tuk­seen, eri­tyi­ses­ti sen pe­rus­ai­nei­den, ku­ten fy­sii­kan, op­pi­mi­seen ja opet­ta­mi­seen.

Tut­ki­mus­ky­sy­mys­ten aset­te­lus­sa, työs­ken­te­ly­te­o­ri­oi­den luo­mi­ses­sa ja kriit­ti­ses­sä ar­vi­oin­nis­sa opet­ta­jal­la on tär­keä roo­li. Opet­ta­ja aut­taa yh­tei­söä ky­sy­mys­ten aset­ta­mi­ses­sa, eri­tyi­ses­ti eri­lai­set ih­met­te­le­vät ky­sy­myk­set, ku­ten ”mik­si” ja ”kuin­ka” aut­ta­vat sy­ven­tä­mään op­pi­mis­ta.

Yh­tei­söl­li­syy­del­lä ja sen ke­hit­tä­mi­sel­lä on olen­nai­nen ase­ma tut­ki­vas­sa op­pi­mi­ses­sa. Opis­ke­li­joi­den omien ole­tus­ten, se­li­tys­ten ja tul­kin­to­jen muo­dos­ta­mi­nen on tär­keä osa tut­ki­vaa op­pi­mis­ta.

Tulokset tukevat yhteisöllistä työskentelyä

Pa­laut­teet oli­vat myön­tei­siä Luk­ka­ri­sen ke­hit­tä­mis­työs­sä to­teu­te­tul­le ko­kei­lul­le. Opis­ke­li­jat tun­si­vat op­pi­neen­sa tu­ki­van op­pi­mi­sen -mal­lil­la enem­män kuin he oli­vat odot­ta­neet. Opis­ke­li­vat nä­ki­vät tut­ki­van op­pi­mi­sen syk­lis­tä mal­lia so­vel­ta­van yh­tei­söl­li­sen op­pi­mis­me­ne­tel­män an­toi­sa­na ja ri­kas­tut­ta­va­na ko­ke­muk­se­na.

Yh­tei­söl­li­nen työs­ken­te­ly yh­tei­sen pää­mää­rän eteen ko­et­tiin ar­vok­kaak­si ja sii­hen lii­tet­tiin myös yk­si­löl­li­siä käy­tän­nöl­li­siä ky­ky­jä, ku­ten kes­kit­ty­mis­kyky. Sa­moin ryh­mä­työs­ken­te­ly­tai­dot avau­tui­vat täs­sä ko­kei­lus­sa uu­del­la ta­val­la.

Kaik­kein ar­vok­kain­ta mitä opin oli kuin­ka työs­ken­nel­lä tois­ten kans­sa pe­reh­ty­es­säm­me on­gel­maan. En ol­lut kos­kaan työs­ken­nel­lyt fy­siik­ka­pro­jek­teis­sa löy­tääk­se­ni vas­tauk­sia mie­les­sä­ni ole­viin ky­sy­myk­siin. Tämä oli erit­täin tär­keä ko­ke­mus.

Tut­ki­van op­pi­mi­sen mal­li ja sen so­vel­ta­mi­nen vaa­ti­vat opet­ta­jal­ta asi­aan pe­reh­ty­mis­tä. Ak­ti­voi­vien, riit­tä­vän haas­ta­vien ja moni­mut­kais­ten tut­ki­mus­ai­hei­den va­lin­ta vaa­tii suun­nit­te­lua. Ky­sy­mys­ten aset­te­lus­sa, työs­ken­te­ly­te­o­ri­oi­den työs­tä­mi­ses­sä ja kriit­ti­ses­sä ar­vi­oin­nis­sa on tär­ke­ää, että opet­ta­ja ak­tii­vi­ses­ti oh­jaa opis­ke­li­joi­ta va­lit­se­maan mie­lek­käi­tä tut­ki­mus­ky­sy­myk­siä, työs­tä­mään te­o­ri­oi­ta oma­toi­mi­ses­ti ja ar­vi­oi­maan nii­tä kriit­ti­ses­ti, Luk­ka­ri­nen sum­maa tu­ki­van op­pi­mi­sen -mal­lin vaa­tei­ta.

Luk­ka­ri­nen ker­too op­pi­neen­sa ke­hit­tä­mis­työn myö­tä, että yh­tei­söl­li­nen op­pi­mi­nen eri muo­dois­saan vaa­tii sekä opet­ta­jil­ta että opis­ke­li­joil­ta uu­den­lai­sia työs­ken­te­ly­ta­po­ja ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen yk­si­lö­kes­kei­seen op­pi­mi­seen. Se haas­taa koh­ta­maan omat ja tois­ten so­si­o­kult­tuu­ril­li­set ra­jat ja laa­jen­ta­maan kat­son­ta­ho­ri­sont­tia.

Siir­ty­mi­nen yk­si­lö­kes­kei­sis­tä suo­ri­tuk­sis­ta hy­väk­sy­vään ja kan­nus­ta­vaan kes­kus­te­luun ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen mui­den kans­sa on en­sim­mäi­nen as­kel koh­ti toi­min­nan or­ga­ni­soi­mis­ta yh­tei­ses­ti luo­ta­vien ja muo­kat­ta­vien ja­et­tu­jen koh­tei­den ke­hit­tä­mi­sen ym­pä­ril­le. Yh­tei­söl­li­nen työs­ken­te­ly on oleel­li­nen osa nyky­ai­kais­ta työ­e­lä­mää ja sik­si on tär­ke­ää op­pia hy­vät toi­min­ta­ta­vat jo var­hain. Uu­den op­pi­mi­nen ja sii­hen to­tut­tau­tu­mi­nen on kui­ten­kin työ­läs pro­ses­si ja sil­le on syy­tä va­ra­ta riit­tä­väs­ti ai­kaa ja ti­laa.

Sa­ka­ri Luk­ka­ri­sen ke­hit­tä­mis­työn pe­rus­teel­la teks­tin tuot­ti

 Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

“Ym­mär­sin kuin­ka kou­lu­tus­sek­to­ril­la ol­laan sel­ke­äs­ti siir­ty­mäs­sä san­ka­ri­o­pet­ta­juu­des­ta koh­ti tii­mi­o­pet­ta­juut­ta ja tii­mi­op­pi­mis­ta.”

Kuva: Tut­ki­van op­pi­mi­sen syk­li­nen toi­min­ta­mal­li (Hak­ka­rai­nen ym. 1999) Tut­ki­vas­sa op­pi­mi­ses­sa pro­ses­si läh­tee liik­keel­le kon­teks­tin luo­mi­ses­ta. Toi­min­nan yti­mes­sä on ja­et­tu asi­an­tun­ti­juus. Tut­kit­ta­vaa koh­det­ta ja tu­lok­sia työs­te­tään yh­tei­söl­li­ses­ti.

Op­pi­jan po­lul­laHel­mi­kuu 201530.1.2015