Peli näyttää osaamisen

Leh­to­ri Min­na Lan­ne-Eriks­son päät­ti ko­keil­la, mi­ten so­si­aa­li­alan opin­nois­sa pe­lit ja ope­tus so­vel­tu­vat käy­tän­töön.

Lan­ne-Eriks­son ker­toi saa­neen­sa ide­an läh­teä te­ke­mään ope­tus­ta uu­del­la ta­val­la Met­ro­po­li­an Vyyh­ti-pe­lis­tä. Se vai­kut­ti mie­len­kiin­toi­sel­ta ja haus­kal­ta. Syn­tyi aja­tus pe­lis­tä, jol­la osaa­mis­ta voi­si ar­vi­oi­da muul­la­kin ta­val­la kuin tent­ti­mäl­lä ja pe­rin­tei­sel­lä op­pi­mis­teh­tä­väl­lä.

So­si­o­no­mi­o­pin­to­jen lop­pu­vai­heen ”Työ­yh­tei­sön joh­ta­mi­nen, 4 op – opin­to­jak­sol­le Lan­ne-Eriks­son suun­nit­te­li tii­mi­teh­tä­vän, jon­ka tu­lok­se­na syn­tyy joh­ta­mis­peli.

Sitten vaan pelinrakennuspuuhiin

Opin­to­jen aluk­si opis­ke­li­jat poh­ti­vat, min­kä­lai­sia pe­le­jä he ovat pe­lan­neet, ja mikä on ol­lut näi­den pe­lien idea. Tu­tuis­ta pe­leis­tä he va­lit­si­vat mie­lei­set peli­a­lus­tat, jot­ka otet­tiin joh­ta­mis­pe­lien esi­ku­vik­si.

Opis­ke­li­jat muo­dos­ti­vat 4 – 5 hen­gen tii­mit ja al­koi­vat ide­oi­maan ja te­ke­mään pe­le­jä. Tu­lok­se­na syn­tyi kuu­si lau­ta­pe­liä: Joh­to­hah­mo, Onko si­nus­ta po­mok­si, Mää­Tie­rän, On­nea joh­ta­juu­teen, Yh­des­sä eteen­päin, Mat­kal­la joh­ta­juu­teen -pe­lit.

Kaik­kiin pe­lei­hin opis­ke­li­jat laa­ti­vat oh­jeet. Pe­lien ky­sy­myk­set ja teh­tä­vät liit­tyi­vät so­si­aa­li­alan työn­joh­ta­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen. Ky­sy­mys- ja teh­tä­vä­kort­tei­hin opis­ke­li­jat liit­ti­vät myös oi­ke­at vas­tauk­set.

Peli-illassa punnitaan osaaminen

Yh­tei­se­nä peli-il­ta­na kaik­kien tii­mien pe­lit pe­lat­tiin läpi ja sa­mal­la an­net­tiin pa­lau­tet­ta pe­lien toi­mi­vuu­des­ta.

Peli-il­las­sa tuli hy­vin nä­ky­viin opis­ke­li­joi­den osaa­mi­nen ja se, mi­ten he oli­vat te­o­reet­ti­set asi­at ym­mär­tä­neet. Ky­sy­myk­set ja teh­tä­vät oli jä­sen­nel­ty laa­jas­ti so­si­aa­li­alan joh­ta­mi­sen eri osa-alu­ei­siin. Näin yh­tei­nen osaa­mi­nen ja­kau­tui kaik­kien käyt­töön, kun pe­laa­jat kier­si­vät pe­laa­mas­sa tois­ten­sa pe­le­jä.

Esi­mer­kik­si ”tika­puu­peli” pe­rus­tui aja­tuk­seen, mi­ten har­joit­te­li­ja ke­hit­tyy alais­tai­dois­sa ja siir­tyy esi­mies­tai­dois­sa joh­ta­jak­si eli bos­sik­si, Har­joit­te­li­jal­le esi­te­tyt ky­sy­myk­set oli­vat eri­lai­sia kuin joh­ta­jal­le, peli ke­hit­tyi ja vai­keu­tui ede­tes­sään.

Lähtisitkö mukaan – lautapelistä virtuaaliin ja verkkoon

Nyt teh­dyt joh­ta­mis­pe­lit voi­si ot­taa mu­kaan so­si­o­no­mi­o­pin­to­jen orien­taa­ti­o­tun­neil­le. Pe­lit ha­vain­nol­lis­tai­si­vat, mitä opis­ke­li­ja jo osaa. Pe­lit voi­si­vat myös in­nos­taa ja mo­ti­voi­da opis­ke­li­jaa, sil­lä joh­ta­mis­pe­lien kaut­ta näyt­täy­tyy opin­to­jak­son ko­ko­nai­suus, mis­tä kai­kis­ta te­o­reet­tis­ta osaa­mi­ses­ta opin­not koos­tu­vat.

Peli-ide­aa oli­si kiva ja­kaa ja ke­hit­tää mui­den kans­sa eteen­päin. Esi­mer­kik­si vir­tu­aa­li- ja net­ti­o­saa­mi­sen voi­si lii­tää tä­hän pe­liin. Lan­ne-Eriks­son poh­tii myös, että voi­si­ko pe­le­jä ja pe­lil­li­syyt­tä käyt­tää muu­ten­kin enem­män ope­tuk­ses­sa.

Täs­sä­hän oli­si oiva yh­teis­toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen paik­ka – so­si­aa­li­ala, me­di­a­tek­niik­ka, di­gi­taa­li­nen vies­tin­tä?

Ilse Skog
vies­tin­tä­suun­nit­te­li­ja

Op­pi­jan po­lul­laHel­mi­kuu 201530.1.2015