Lehtori Minna Lanne-Eriksson päätti kokeilla, miten sosiaalialan opinnoissa pelit ja opetus soveltuvat käytäntöön.
Lanne-Eriksson kertoi saaneensa idean lähteä tekemään opetusta uudella tavalla Metropolian Vyyhti-pelistä. Se vaikutti mielenkiintoiselta ja hauskalta. Syntyi ajatus pelistä, jolla osaamista voisi arvioida muullakin tavalla kuin tenttimällä ja perinteisellä oppimistehtävällä.
Sosionomiopintojen loppuvaiheen ”Työyhteisön johtaminen, 4 op – opintojaksolle Lanne-Eriksson suunnitteli tiimitehtävän, jonka tuloksena syntyy johtamispeli.
Sitten vaan pelinrakennuspuuhiin
Opintojen aluksi opiskelijat pohtivat, minkälaisia pelejä he ovat pelanneet, ja mikä on ollut näiden pelien idea. Tutuista peleistä he valitsivat mieleiset pelialustat, jotka otettiin johtamispelien esikuviksi.
Opiskelijat muodostivat 4 – 5 hengen tiimit ja alkoivat ideoimaan ja tekemään pelejä. Tuloksena syntyi kuusi lautapeliä: Johtohahmo, Onko sinusta pomoksi, MääTierän, Onnea johtajuuteen, Yhdessä eteenpäin, Matkalla johtajuuteen -pelit.
Kaikkiin peleihin opiskelijat laativat ohjeet. Pelien kysymykset ja tehtävät liittyivät sosiaalialan työnjohtamiseen ja kehittämiseen. Kysymys- ja tehtäväkortteihin opiskelijat liittivät myös oikeat vastaukset.
Peli-illassa punnitaan osaaminen
Yhteisenä peli-iltana kaikkien tiimien pelit pelattiin läpi ja samalla annettiin palautetta pelien toimivuudesta.
Peli-illassa tuli hyvin näkyviin opiskelijoiden osaaminen ja se, miten he olivat teoreettiset asiat ymmärtäneet. Kysymykset ja tehtävät oli jäsennelty laajasti sosiaalialan johtamisen eri osa-alueisiin. Näin yhteinen osaaminen jakautui kaikkien käyttöön, kun pelaajat kiersivät pelaamassa toistensa pelejä.
Esimerkiksi ”tikapuupeli” perustui ajatukseen, miten harjoittelija kehittyy alaistaidoissa ja siirtyy esimiestaidoissa johtajaksi eli bossiksi, Harjoittelijalle esitetyt kysymykset olivat erilaisia kuin johtajalle, peli kehittyi ja vaikeutui edetessään.
Lähtisitkö mukaan – lautapelistä virtuaaliin ja verkkoon
Nyt tehdyt johtamispelit voisi ottaa mukaan sosionomiopintojen orientaatiotunneille. Pelit havainnollistaisivat, mitä opiskelija jo osaa. Pelit voisivat myös innostaa ja motivoida opiskelijaa, sillä johtamispelien kautta näyttäytyy opintojakson kokonaisuus, mistä kaikista teoreettista osaamisesta opinnot koostuvat.
Peli-ideaa olisi kiva jakaa ja kehittää muiden kanssa eteenpäin. Esimerkiksi virtuaali- ja nettiosaamisen voisi liitää tähän peliin. Lanne-Eriksson pohtii myös, että voisiko pelejä ja pelillisyyttä käyttää muutenkin enemmän opetuksessa.
Tässähän olisi oiva yhteistoiminnallisen oppimisen paikka – sosiaaliala, mediatekniikka, digitaalinen viestintä?
Ilse Skog
viestintäsuunnittelija