Varmasti jokainen meistä muistaa omilta opiskeluajoiltaan, että opiskelu ei ollut koskaan täysin irrallaan muusta elämästä, ja opiskeluun itsessään sisältyi monenlaisia ylä- ja alamäkiä. Varmasti me kaikki voimme allekirjoittaa sen, että hyvinvoinnilla on tärkeä merkitys opiskelumotivaatiolle ja opiskelukyvylle. Hyvinvointi ei siis tarkoita vain pahoinvoinnin puuttumista, vaan se on jotain enemmän.
Opiskeluhyvinvoinnin ajatuksena on tarjota välineitä oman hyvinvoinnin tueksi, jotta opiskelijalla olisi vaikeuksien sattuessa keinoja haastavan tilanteen purkamiseen ja mahdollisuus löytää omat voimavaransa ja toimia mielekkäästi omassa arjessaan, myös vastoinkäymisissä. Kyse on itsetuntemuksen lisäämisestä: miten opiskelija näkee elämänsä tässä kyseisessä tilanteessa. Työskentelymme tähtää siihen, että opiskelijalle kirkastuisi, mitkä asiat ovat hänelle tällä hetkellä tärkeitä ja tavoiteltavia. Kyse on myös tasapainon etsimisestä arjen kiireiden keskellä.
Opiskeluhyvinvoinnin käsite liittyy sosiaalisen kestävän kehityksen ja opiskelukyvyn käsitteisiin. Tavoitteena on kiinnittää huomiota opiskelijoiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja turvata opiskelukyky. Tarkastelunäkökulma laajenee yksilökeskeisyyttä korostavasta opiskelijatyöstä laajemmin koko opiskeluun ja opiskeluyhteisöön. Ammattikorkeakouluilla ei ole oppilashuoltolain edellyttämää velvollisuutta järjestää opiskeluhyvinvointitoimintaa. Hyvinvoinnin edistäminen perustuu kunkin ammattikorkeakoulun omaan toiminta-ajatukseen, arvoihin, visioihin ja strategisiin päämääriin.
Opiskeluhyvinvointityö sisältää tunnistamista, ennaltaehkäisyä, edistämistä, korjaamista ja vahvistamista. Kahdenkeskisissä asiakastapaamisissa, mutta myös organisaatiotasolla pyrimme tunnistamaan psyykkistä ja fyysistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, ja mietimme yhdessä asiakkaan kanssa sopivia toimintamalleja ja tapoja edetä asiassa. Toimimme toisinaan väliportaana esim. kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden pariin. Toivomme opiskelijoiden ottavan meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä, jotta ehkäistään ongelmien kasautumista ja pahenemista. Teemme paljolti preventiivistä eli ennaltaehkäisevää työtä, johon kietoutuu hyvinvoinnin edistämiseen ja ylläpitämiseen tähtääviä päämääriä. Vuosittain opiskelijoiden yksilötapaamisia on 800 – 1000 kertaa. Tämän lisäksi järjestämme erilaisia elämänhallintaan ja opiskelutaitoihin liittyviä pienryhmiä opiskelijoille, pidämme luentoja ja tietoiskuja uusien opiskelijoiden infotilaisuuksissa. Teemme yhteistyötä kuntien opiskeluterveydenhuoltopalvelujen, seurakuntayhtymien oppilaitospappien, opiskelijakunta METKA:n sekä Metropolian henkilöstön kanssa.
Olemme myös osa Metropolian kriisitoimintaa olemalla valmiudessa vastaamaan ja toimimaan Metropolian kriisipuhelinnumeron soidessa.
Opetus- ja ohjaushenkilöstölle tarjoamme konsultaatiotukea ja koulutusta, esimerkiksi työpajaa haastaviin vuorovaikutustilanteisiin sekä koulutusta “roskakoppana ja pelastusrenkaana” olemiseen – eli opiskelijoiden paikoin hyvin polttavien huolien kuuntelemiseen. Meihin voi ottaa yhteyttä vaikkapa kun pohdit, mitä tehdä, kun sinulla on huoli opiskelijan voinnista tai mietit ratkaisuja oppimisvaikeuksien huomioimiseen. Ehkä haluat osallistua ennaltaehkäisevään hyvinvointitoimintaan ja pohdiskelet, mitä pientä voisit tehdä omassa työssäsi sen edistämiseksi.
Katsomme, että opiskeluhyvinvointitoiminnalla edistämme vireää ja yhteisöllistä korkeakoulukulttuuria. Hyvinvoiva opiskelija on motivoitunut tulevaisuuden ammattilainen!
Teksti
Maarika Kortelainen
Hannu Pesonen
Taneli Saari
Sanni Saarimäki