Hyvinvoiva yhteisö - menestyksekkään oppimisen avain

Var­mas­ti jo­kai­nen meis­tä muis­taa omil­ta opis­ke­lu­ajoil­taan, että opis­ke­lu ei ol­lut kos­kaan täy­sin ir­ral­laan muus­ta elä­mäs­tä, ja opis­ke­luun it­ses­sään si­säl­tyi mo­nen­lai­sia ylä- ja ala­mä­kiä. Var­mas­ti me kaik­ki voim­me alle­kir­joit­taa sen, että hy­vin­voin­nil­la on tär­keä mer­ki­tys opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­ol­le ja opis­ke­lu­ky­vyl­le. Hy­vin­voin­ti ei siis tar­koi­ta vain pa­hoin­voin­nin puut­tu­mis­ta, vaan se on jo­tain enem­män.

Opis­ke­lu­hy­vin­voin­nin aja­tuk­se­na on tar­jo­ta vä­li­nei­tä oman hy­vin­voin­nin tu­ek­si, jot­ta opis­ke­li­jal­la oli­si vai­keuk­sien sat­tu­es­sa kei­no­ja haas­ta­van ti­lan­teen pur­ka­mi­seen ja mah­dol­li­suus löy­tää omat voi­ma­va­ran­sa ja toi­mia mie­lek­kääs­ti omas­sa ar­jes­saan, myös vas­toin­käy­mi­sis­sä. Kyse on itse­tun­te­muk­sen li­sää­mi­ses­tä: mi­ten opis­ke­li­ja nä­kee elä­män­sä täs­sä ky­sei­ses­sä ti­lan­tees­sa. Työs­ken­te­lym­me täh­tää sii­hen, että opis­ke­li­jal­le kir­kas­tui­si, mit­kä asi­at ovat hä­nel­le täl­lä het­kel­lä tär­kei­tä ja ta­voi­tel­ta­via. Kyse on myös tasa­pai­non et­si­mi­ses­tä ar­jen kii­rei­den kes­kel­lä.

Opis­ke­lu­hy­vin­voin­nin kä­si­te liit­tyy so­si­aa­li­sen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ja opis­ke­lu­ky­vyn kä­sit­tei­siin. Ta­voit­tee­na on kiin­nit­tää huo­mi­o­ta opis­ke­li­joi­den koko­nais­val­tai­seen hy­vin­voin­tiin ja tur­va­ta opis­ke­lu­kyky. Tar­kas­te­lu­näkö­kul­ma laa­je­nee yk­si­lö­kes­kei­syyt­tä ko­ros­ta­vas­ta opis­ke­li­ja­työs­tä laa­jem­min koko opis­ke­luun ja opis­ke­lu­yh­tei­söön. Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luil­la ei ole op­pi­las­huol­to­lain edel­lyt­tä­mää vel­vol­li­suut­ta jär­jes­tää opis­ke­lu­hy­vin­voin­ti­toi­min­taa. Hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­nen pe­rus­tuu kun­kin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun omaan toi­min­ta-aja­tuk­seen, ar­voi­hin, vi­si­oi­hin ja stra­te­gi­siin pää­mää­riin.

Opis­ke­lu­hy­vin­voin­ti­työ si­säl­tää tun­nis­ta­mis­ta, en­nal­ta­eh­käi­syä, edis­tä­mis­tä, kor­jaa­mis­ta ja vah­vis­ta­mis­ta. Kah­den­kes­ki­sis­sä asi­a­kas­ta­paa­mi­sis­sa, mut­ta myös or­ga­ni­saa­ti­o­ta­sol­la py­rim­me tun­nis­ta­maan psyyk­kis­tä ja fyy­sis­tä pa­hoin­voin­tia ai­heut­ta­via te­ki­jöi­tä, ja mie­tim­me yh­des­sä asi­ak­kaan kans­sa so­pi­via toi­min­ta­mal­le­ja ja ta­po­ja ede­tä asi­as­sa. Toi­mim­me toi­si­naan väli­por­taa­na esim. kun­nan so­si­aa­li- ja ter­vey­den­huol­lon pal­ve­lui­den pa­riin. Toi­vom­me opis­ke­li­joi­den ot­ta­van mei­hin yh­teyt­tä ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä, jot­ta eh­käis­tään on­gel­mien ka­sau­tu­mis­ta ja pa­he­ne­mis­ta. Teem­me pal­jol­ti pre­ven­tii­vis­tä eli en­nal­ta­eh­käi­se­vää työ­tä, jo­hon kie­tou­tuu hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­seen ja yllä­pi­tä­mi­seen täh­tää­viä pää­mää­riä. Vuo­sit­tain opis­ke­li­joi­den yk­si­lö­ta­paa­mi­sia on 800 – 1000 ker­taa. Tä­män li­säk­si jär­jes­täm­me eri­lai­sia elä­män­hal­lin­taan ja opis­ke­lu­tai­toi­hin liit­ty­viä pien­ryh­miä opis­ke­li­joil­le, pi­däm­me lu­en­to­ja ja tie­to­is­ku­ja uu­sien opis­ke­li­joi­den info­ti­lai­suuk­sis­sa. Teem­me yh­teis­työ­tä kun­tien opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­to­pal­ve­lu­jen, seu­ra­kun­ta­yh­ty­mien oppi­lai­tos­pap­pien, opis­ke­li­ja­kun­ta MET­KA:n sekä Met­ro­po­li­an hen­ki­lös­tön kans­sa.

Olem­me myös osa Met­ro­po­li­an krii­si­toi­min­taa ole­mal­la val­miu­des­sa vas­taa­maan ja toi­mi­maan Met­ro­po­li­an krii­si­pu­he­lin­nu­me­ron soi­des­sa.
Ope­tus- ja oh­jaus­hen­ki­lös­töl­le tar­jo­am­me kon­sul­taa­ti­o­tu­kea ja kou­lu­tus­ta, esi­mer­kik­si työ­pa­jaa haas­ta­viin vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­tei­siin sekä kou­lu­tus­ta “ros­ka­kop­pa­na ja pe­las­tus­ren­kaa­na” ole­mi­seen – eli opis­ke­li­joi­den pai­koin hy­vin polt­ta­vien huo­lien kuun­te­le­mi­seen. Mei­hin voi ot­taa yh­teyt­tä vaik­ka­pa kun poh­dit, mitä teh­dä, kun si­nul­la on huo­li opis­ke­li­jan voin­nis­ta tai mie­tit rat­kai­su­ja op­pi­mis­vai­keuk­sien huo­mi­oi­mi­seen. Ehkä ha­lu­at osal­lis­tua en­nal­ta­eh­käi­se­vään hy­vin­voin­ti­toi­min­taan ja poh­dis­ke­let, mitä pien­tä voi­sit teh­dä omas­sa työs­sä­si sen edis­tä­mi­sek­si.

Kat­som­me, että opis­ke­lu­hy­vin­voin­ti­toi­min­nal­la edis­täm­me vi­re­ää ja yh­tei­söl­lis­tä kor­ke­a­kou­lu­kult­tuu­ria. Hy­vin­voi­va opis­ke­li­ja on mo­ti­voi­tu­nut tu­le­vai­suu­den am­mat­ti­lai­nen!

Teks­ti
Maa­ri­ka Kor­te­lai­nen
Han­nu Pe­so­nen
Ta­ne­li Saa­ri
San­ni Saa­ri­mäki

Op­pi­jan po­lul­laHel­mi­kuu 201530.1.2015